Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetsskygg
En sak, gott folk. Sluta upp med att kalla Izzy för Oliver eller "'sonen". En flicka blir inte en kille för att hon klipper sig kort och tar på sig en huvtröja. Hon är en ung flicka som ännu inte har en aning om vilken sexualitet hon kommer att ha som vuxen kvinna. Det här plötsliga "könsbytet" handlar inte om något annat än uppmärksamhet och sökande efter en offerroll och då är det enkelt att hoppa på transvestittåget i dessa svenska tider. Det är den knepiga lilahåriga mamman som ligger bakom detta. Uppmuntra inte galenskapen genom att kalla flickan för Oliver eller "honom".
Jag tror att det skadar Olivers självförtroende mer om vi kallar honom för henne. Skitsamma varför han känner som han gör. Det skadar ju inte mig att kalla Oliver för det om han nu vill det, sen får man tycka vad fan man vill om att inte vara orienterad i sitt kön.
Det är många som har tagit sitt liv pga transfobi. Och jag tänker inte bidra till att någon mår sämre för att jag inte kan acceptera att någon vill ha ett killnamn och vara kortklippt.
Och om man inte kan skriva Oliver av personliga skäl kan man säga "barnet" eller "hen", det passar utmärkt. Det skadar iallafall inte.