2019-10-02, 21:18
Medlem
Någon som äter xanor depot mot sin gad?
Citera
2019-10-02, 21:38
Medlem
KahlanAmnells avatar
Ut i skogen med dig istället för att knapra beroendeframkallande piller.
Citera
2019-10-02, 21:38
Medlem
Har gjort det nu i en stadig bit över två veckor. 1 mg på morgonen och ibland 1 mg vid kvällen. Tar det tillsammans med 300 mg venlafaxin. Xanor har funkat väldigt mycket bättre än Iktorivil och Sobril för mig. Blivit mer social och jag kan säga vad jag har på hjärtat till folk utan att hålla in det som innan. Känner mig som en annan person vissa dagar.
Citera
2019-10-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Ut i skogen med dig istället för att knapra beroendeframkallande piller.

Ja varför ska folk ta till tabletter . Som att göra magförminskning och fortsätta äta som vanligt ... visst funkar nu men löser det problemet ?

Ut i skogen o vandra ! Pröva fjällen ska du få se på saker !
Citera
2019-10-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskrospojken
Ja varför ska folk ta till tabletter . Som att göra magförminskning och fortsätta äta som vanligt ... visst funkar nu men löser det problemet ?

Ut i skogen o vandra ! Pröva fjällen ska du få se på saker !

Nu består ju Gad av generaliserad ångest och då är det svårt att hitta orsaken/problemet till varför ångesten uppkommer .
Citera
2019-10-03, 06:11
Avstängd
Skulle inte tagit xanor mot GAD eller någon annan benzo om det inte är en väldigt jobbig ångest du har att göra med, bättre med ssri om inte terapi/träning fungerat, med benzo vid intrappningsperioden. Vid svåra fall av GAD fungerar det inte att "ta en promenad i skogen" som vissa föreslår.
Citera
2019-10-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Har gjort det nu i en stadig bit över två veckor. 1 mg på morgonen och ibland 1 mg vid kvällen. Tar det tillsammans med 300 mg venlafaxin. Xanor har funkat väldigt mycket bättre än Iktorivil och Sobril för mig. Blivit mer social och jag kan säga vad jag har på hjärtat till folk utan att hålla in det som innan. Känner mig som en annan person vissa dagar.

Vad bra, så jag bekräftar alltså att xanor depot för dig fungerar bra för att dämpa ångest?
Citera
2019-10-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av centrum1234
Vad bra, så jag bekräftar alltså att xanor depot för dig fungerar bra för att dämpa ångest?
Ja. Finns inget som eliminerar ens ångest men Xanor har för mig fungerat bra för att lindra den och förbättra min tillvaro. Främst när det kommer till interaktion mellan folk, panik och GAD. Jag är en rätt så introspektiv och överanalyserande människa, antagligen betingat av i princip en livslång ångestsjukdom. Förut kunde dessa tankar få mig att må dåligt men även om de förekommer nästan lika frekvent så berörs jag inte på samma sätt längre.
Behandlingen är dock inte bara frid och fröjd. Har fått lite svårt att komma ihåg saker, oftast av trivial karaktär, men förut kunde jag komma ihåg allting. Tar jag inte något på kvällen kan jag vakna på morgonen och känna mig lite nere och sämre också. Nästan dagliga huvudvärker är också förekommande nu men det kan också vara venlafaxinet, de är ändå rätt övergående. Sen finns ju också ett garanterat beroende och tillvänjning med dagligt bruk vilket kan och blir nog ett helvete senare framåt.
Citera
2019-10-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ja. Finns inget som eliminerar ens ångest men Xanor har för mig fungerat bra för att lindra den och förbättra min tillvaro. Främst när det kommer till interaktion mellan folk, panik och GAD. Jag är en rätt så introspektiv och överanalyserande människa, antagligen betingat av i princip en livslång ångestsjukdom. Förut kunde dessa tankar få mig att må dåligt men även om de förekommer nästan lika frekvent så berörs jag inte på samma sätt längre.
Behandlingen är dock inte bara frid och fröjd. Har fått lite svårt att komma ihåg saker, oftast av trivial karaktär, men förut kunde jag komma ihåg allting. Tar jag inte något på kvällen kan jag vakna på morgonen och känna mig lite nere och sämre också. Nästan dagliga huvudvärker är också förekommande nu men det kan också vara venlafaxinet, de är ändå rätt övergående. Sen finns ju också ett garanterat beroende och tillvänjning med dagligt bruk vilket kan och blir nog ett helvete senare framåt.

Hur kom din läkare och du fram till att ni skulle testa just den medicinen? Jag tycker att det verkar variera väldigt mycket vilken sorts medicin man får chans att pröva. Har själv diverse ångestdiagnoser och aldrig någonsin har xanor el xanor depot kommit på frågan.
Citera
2019-10-03, 18:20
Medlem
Citat:

Jag tycker att du gör helt rätt i att ta emot behandlingen med Xanor Depot! Hade själv inte tvekat en sekund om läkaren bara hade gett mig det! Sköter man det rätt så är det en bra medicin och det är inte alls säkert att det blir ett helvete att sluta om man måste. Har flera gånger ätit Xanor regelbundet i upp till ett halvår och sen slutat tvärt när jag har mått bättre utan problem!
Tyvärr har ju Xanor fått ett så extremt dåligt rykte pga alla som missbrukar dem, TACK SÅ JÄVLA MYCKET FÖR DET 😡😡, att det är skitsvårt att få dem!
Citera
2019-10-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Hur kom din läkare och du fram till att ni skulle testa just den medicinen? Jag tycker att det verkar variera väldigt mycket vilken sorts medicin man får chans att pröva. Har själv diverse ångestdiagnoser och aldrig någonsin har xanor el xanor depot kommit på frågan.
Att få bensodiasepiner är svårt, som du redan framför. Speciellt som ung, är 20 och fick prova många ångestdämpande och sömnmedel (även ett på licens, som jag har kvar då det fungerar galant).

Allt handlar om vem man går hos. Psykiatern som först förskrev benso till mig hade drivit privatmottagning i flera årtionden och var säker på hur han utövade sitt yrke. Dessa nya psykiater vågar inte eftersom de är lärda att inte skriva ut de, förutom i specialfall. Socialstyrelsen skriver uttryckligen att man ska undvika att förskriva det. Visst blir det inte några större problem för de i verkligheten om en patient man förskrivit benso till råkat illa ut, men det ser inte bra ut att få varningar (eller erinran, som det heter på fackspråk). Man måste i princip vara bortom all räddning för att kunna få bensodiazepiner som ung på grund av att det är beroendeframkallande. Är man äldre går det säkert lättare, men skillnaden är nog marginell, i alla fall hos landstingsvård. Man måste ha tur för att få något av dem. Har man haft något innan, typ Imovane eller Sobril kan det nog hjälpa. Fanns någon tråd tidigare om snyggare personer har lättare att få benso utskrivet, vilket jag inte är direkt säker på, men hur vårdad man är och vad för bakgrund eller livssituation man befinner sig i spelar nog en större roll (social, familj, jobb etc.).

I alla fall, den läkaren pensionerade sig p.g.a sjukdom och refererar mig till en annan läkare, som först inte kan ta emot mig men senare lyckas jag få plats. Blir satt på Xanor Depot och venlafaxin som var hans förslag efter han sett journaler och lyssnat på anamnes. Inget som jag föreslog direkt, men jag sa bara att allt annat jag haft inte var tillräckligt, så han förstod nog vitsen.
Senast redigerad av Vogly 2019-10-03 kl. 18:41.
Citera
2019-10-03, 18:48
Medlem
Xanor mot gad är inget jag tror på.

Xanor gör sig bäst om man lider av paniksyndrom som kommer då och då och kräver kraftig omedelbar hjälp.

Äter dock vanliga, ej depot.

Jag skulle inte vilja vara ”påtänd” jämt som jag får för mig man måste va om man äter depot. Xanor gör sig bäst med långa mellanrum s.a.s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in