Citat:
Ursprungligen postat av
klmnopq
Hur kom din läkare och du fram till att ni skulle testa just den medicinen? Jag tycker att det verkar variera väldigt mycket vilken sorts medicin man får chans att pröva. Har själv diverse ångestdiagnoser och aldrig någonsin har xanor el xanor depot kommit på frågan.
Att få bensodiasepiner är svårt, som du redan framför. Speciellt som ung, är 20 och fick prova många ångestdämpande och sömnmedel (även ett på licens, som jag har kvar då det fungerar galant).
Allt handlar om vem man går hos. Psykiatern som först förskrev benso till mig hade drivit privatmottagning i flera årtionden och var säker på hur han utövade sitt yrke. Dessa nya psykiater vågar inte eftersom de är lärda att inte skriva ut de, förutom i specialfall. Socialstyrelsen skriver uttryckligen att man ska undvika att förskriva det. Visst blir det inte några större problem för de i verkligheten om en patient man förskrivit benso till råkat illa ut, men det ser inte bra ut att få varningar (eller erinran, som det heter på fackspråk). Man måste i princip vara bortom all räddning för att kunna få bensodiazepiner som ung på grund av att det är beroendeframkallande. Är man äldre går det säkert lättare, men skillnaden är nog marginell, i alla fall hos landstingsvård. Man måste ha tur för att få något av dem. Har man haft något innan, typ Imovane eller Sobril kan det nog hjälpa. Fanns någon tråd tidigare om snyggare personer har lättare att få benso utskrivet, vilket jag inte är direkt säker på, men hur vårdad man är och vad för bakgrund eller livssituation man befinner sig i spelar nog en större roll (social, familj, jobb etc.).
I alla fall, den läkaren pensionerade sig p.g.a sjukdom och refererar mig till en annan läkare, som först inte kan ta emot mig men senare lyckas jag få plats. Blir satt på Xanor Depot och venlafaxin som var hans förslag efter han sett journaler och lyssnat på anamnes. Inget som jag föreslog direkt, men jag sa bara att allt annat jag haft inte var tillräckligt, så han förstod nog vitsen.