2019-10-01, 17:30
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Takk! Er det vanlig å opplyse den man snakker med på telefon, om at man er alene hjemme (uten at den andre ev spør om man er alene)?

Synes dette er et godt spørsmål! Hvordan vet man dette? Hvem har opplyst om det?
Citera
2019-10-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Så kan det vara!
Jag tänker att det ochså kan vara strategi - att polisen bruker media som plattform for sitt spel/strategi. På det sättet som jag har citerad mig själv.

Det er en interessant tanke. Men kan man vise til noen saker der en slik strategi er benyttet? Kan man det, altså gjøre sånt? At politiet går ut og sier at de tror AE er drept, og at kidnappingen er fingert, det er et drøyt budskap. Hvis det ikke er sant, men bare en strategi.
Citera
2019-10-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Synes dette er et godt spørsmål! Hvordan vet man dette? Hvem har opplyst om det?
Takk! Du har gode spørsmål
TH kan jo ikke vite at AEH var alene hjemme 9:14 hvis det stemmer at han dro hjemmefra ca kl 9:00 (fordi noen kunne ha kommet till AEH i tiden mellom han dro og det tidspunktet AEH hadde en telefonsamtale), og hvis det ikke var han som AEH ringte til 9:14.
For meg høres det ut som om opplysningen om at hun var alene hjemme har kommet fra den hun snakket med på telefon kl 9:14. Jeg stusser allikevel over denne opplysningen, da jeg ikke synes at det er helt vanlig å fortelle i en telefonsamtale at man er alene hjemme (hvis man ikke direkte blir spurt om det).

Hvem som har gitt opplysningen om at hun var alene hjemme til etterforskerne og til media, vet jeg ikke. I denne artikkelen kan det virke som at det er Brøske som ga denne opplysningen til media, men jeg vet ikke.
"Politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt forteller til VG at politiet er kjent med at Anne-Elisabeth Hagen på et tidspunkt sluttet å besvare telefonen. Hun skal ha vært alene hjemme under siste sikre livstegn klokken 09.14."
https://www.rb.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen/lorenskog/elektriker-ringte-anne-elisabeth-hagen-34-minutter-etter-siste-livstegn-fikk-ikke-svar/s/5-43-1144342
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-01 kl. 17:47.
Citera
2019-10-01, 17:39
Medlem
Citat:
Båda alternativen är lika vanliga.
Ok Takk!

Jeg hadde en tanke om at det kanskje var mest vanlig å si fra om at man er alene hjemme hvis man skal snakke i telefonen om noe som ikke andre skal høre.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-01 kl. 17:42.
Citera
2019-10-01, 17:46
Medlem
Citat:
Jag tror fortfarande mest på hypoteserna; "en kidnappning som gick fel" eller "brott för att täcka organiserad brottslighet".

Jeg holder en liten knapp på "kidnapping som feilet", men heller dessverre mot familietragedie.
Vi nærmer oss Halloween... Vi får håpe ikke utbetalingen på 10 millioner uten livsbevis inspirerer til flere kidnappinger.
Citera
2019-10-01, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Det er en interessant tanke. Men kan man vise til noen saker der en slik strategi er benyttet? Kan man det, altså gjøre sånt? At politiet går ut og sier at de tror AE er drept, og at kidnappingen er fingert, det er et drøyt budskap. Hvis det ikke er sant, men bare en strategi.
Jag tror att polisen har stålkontroll!

Det kommer inte att sparas på ett öre, och dessutom har polisen fått "good will" på att använda icke-traditionella metoder.

GM hade inte förutsett detta, för trots alla erfarenheter som GM hade om polismetoderna, kom en joker upp som ingen förutspådde.

Hur polisen spelar kan man bara gissa - det är hela poänget...
Citera
2019-10-01, 18:21
Medlem
Citat:
Jag tror att polisen har stålkontroll!

Det kommer inte att sparas på ett öre, och dessutom har polisen fått "good will" på att använda icke-traditionella metoder.

GM hade inte förutsett detta, för trots alla erfarenheter som GM hade om polismetoderna, kom en joker upp som ingen förutspådde.

Hur polisen spelar kan man bara gissa - det är hela poänget...

Jeg tenkte at det kanskje er noen retningslinjer de må følge. At de feks ikke kan gå offentlig ut med et så dramatisk budskap, uten å ha dekning for det. Men dette kan jeg lite om.
Senast redigerad av agvvv 2019-10-01 kl. 18:30.
Citera
2019-10-01, 18:22
Medlem
Citat:
Jeg holder en liten knapp på "kidnapping som feilet", men heller dessverre mot familietragedie.
Vi nærmer oss Halloween... Vi får håpe ikke utbetalingen på 10 millioner uten livsbevis inspirerer til flere kidnappinger.
Hvorfor hadde ikke "kidnapperne" det travelt med å innkassere penger da?
Citera
2019-10-01, 18:25
Medlem
Citat:
Hvilke detaljer i saken gjør at du heller mot dette?
Citera
2019-10-01, 18:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vet inte vad beviskraven är i Norge, men det räcker inte i en svensk domstol att köra uteslutningsmetoden, för att med indicier åtala "rätt" person. I USA har de genom DNA hittat osannolika gärningsmän till olösta seriemord. Det visar att det räcker inte med att visa att ingen annan rimligen kan ha gjort det.

I ett allvarligt brottmål som detta behövs det konkreta bevis som binder en gärningsman till brottet. Hittills har de inte hittat något eftersom ingen är i förvar. Hittills har brevet inte gett svar på vad som skett med EH, och vem som var hennes baneman.

De har ett helt hus fullt med dna. Alla fall är unika och Norge är inte USA och kvinnan bortfördes ut sitt hem under vissa betingelser och kopplat till ett antal odiskutabla spår (brev, konvolut, skrift, strips, avtryck m.m.), föregivligen under en begränsad tidsrymd. Maken anger att hon var i livet när han gick till jobbet och (kanske) när hon ringde, och att de förefintliga spåren måste höra till GM. Plattformskontakt ovanpå detta. Det är ett helt tivoli vi pratar om. Det räcker att nån av ballongerna spricker här, så kommer skutan luta betänkligt, och alla kalla fiskar kana av däcket

Det är liksom inte en tonårstjej som påträffats utmed nån highway i Oklahoma en lördag efter löning, eller i nån container downtown Los Angeles. Du underskattar både viljan o möjligheterna här. Är jag tämligen säker på.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-01 kl. 18:45.
Citera
2019-10-01, 18:28
Avslutad
Citat:
Jeg tenkte at det kanskje er noen retningslinjer de må følge. At de feks ikke kan gå offentlig ut med en så dramatisk påstand, uten å ha dekning for det. Men dette kan jeg lite om.
Vilken påstående? De har kommit med hypoteser, det är något helt annat.
Citera
2019-10-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Hvorfor hadde ikke "kidnapperne" det travelt med å innkassere penger da?

Jeg tenker da at den elektroniske plattformen feilet. De feilberegnet reaksjonen. De trodde TH og familien ville betale umiddelbart, men det skjedde ikke. De ønsket kommunikasjon. Der feilet plattformen. Og det ble for risikabelt. Men stemmer dette, så har de vel innkassert 10 millioner. De fikk stablet en alternativ plattform på bena etterhvert. Så spørs det om det holder for å få livsbevis, eller om de må betale hele summen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in