Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
New York Times får tycka vad de vill. Jag vill fortfarande veta var i avtalstexten det står att NATO kan expandera österut?
Så för att ett avtal skall vara giltigt, så måste varje liten detalj explicit vara beskriven som tillåten för att man ska få göra det? OK, var i lagboken står det att du får andas? Kan du inte hitta det föreslår jag att du slutar andas. Avtal fungerar inte så, varken på internationell nivå eller på annan nivå.
Citat:
Citatet du postade var helt meningslöst - där stod i princip bara att båda parter kan göra vad fasiken de vill. Om du menar att det citatet verkligen gäller så säger du därmed att avtalet är helt meningslöst.
Ja, naturligtvis kan inte ett enskilt kort citat visa vad avtalet omfattar. Avtalet består av mer än den citerade meningen. Detta är helt självklart för de flesta tror jag, men alltså inte för dig (och eventuellt din kompis i den här tråden). Den visar ju dock att Ryssland enligt avtalet skall erkänna andra nationers rätt att själva arrangera en tillfredsställande säkerhet för sin nation.
Citat:
Och egentligen spelar det ingen roll var som står där ändå. Den amerikanska marionetten Jeltsin skrev under på fyllan när han var i beroendeställning efter att ha fått Clintons hjälp med att "vinna" valet 96. Att utnyttja någons beroendeställning för att ingå ett fördelaktigt avtal kallas i svensk lag för ocker.
Gammal trött invändning. Avtalet har gällt i över 20 år och Ryssland har själv åberopat det ibland. Det borde man självklart inte göra om man inte anser det giltigt. Då borde man isåfall dra sig ur. Sen kan du lalla om att Ryssland "hellre söker samförstånd", jag kan ju sno din plånbok så kan vi ju "söka samförstånd" kring det. Vidare har ju Ryssland enligt avtalet haft "Nato-Russia council" där Ryssland kommit på möte efter möte m fl andra delar i avtalet och NATO-samarbete i övrigt som man fortsatt hedra och dra nytta av.
Ska man hävda att avtalet är ogiltigt får man förklara varför Ryssland fortsatt hedra DELAR av avtalet och t o m åberopa regleringarna i det i vissa fall, medan man då tycker att de ska kunna skita i andra delar. Jag kan tänka mig att göra samma sak med dig. Vi kan t ex göra upp om att jag ska köpa din bil, sen kan jag låta bli att hedra den del av avtalet där det står att jag ska betala för den. Låter det bra?
Det står ju dessutom i klartext i avtalet att nya medlemmar kan tillkomma:
The member States of NATO and Russia proceed on the basis that
adaptation of the CFE Treaty should help to ensure equal security for all States Parties irrespective of their membership of a politico-military alliance, both to preserve and strengthen stability and continue to prevent any destabilizing increase of forces in various regions of Europe and in Europe as a whole. An adapted CFE Treaty should also further enhance military transparency by extended information exchange and verification,
and permit the possible accession by new States Parties.
CFE-avtalet drog sig iofs Ryssland ur 2007, men det var ju efter att Estland m fl blev medlemmar och det hade rent principiellt enligt Ryssland inte med själva medlemskapet att göra, utan med missilförsvaret som eventuellt skulle upprättas i bland annat Polen.
Ryssland har alltså skrivit under avtalet och aldrig protesterat mot expansionen per se inom ramen för avtalet. Däremot har man bråkat om tolkningen av hur mycket NATO-trupp man PERMANENT får stationera i nya medlemsländer.
Diskuterar man det så har man implicit erkänt att avtalet gäller, eftersom man åberopar det. Vill du ha betalt för din bil, så får du ju åberopa det faktum att vi öht hade ett köpekontrakt.