2019-09-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Lite oklart vad du försöker hävda med citatet? Att avtalet inte finns? Om problemet är att det kallas SOFA kan vi kalla det "NATO-Russa relations founding act". Undertecknat 1997.

Ett totalt irrelevant urklipp från Wikipedia är nog bara ett svar i din värld.

Bra. Man gjorde alltså ett avtal runt 1990-1991. Sen gjorde man ett nytt avtal (se ovan 1997) som sa nåt annat och som dessutom var skriftligt. Skriftliga avtal brukar ersätta muntliga och senare avtal brukar ersätta äldre.

Att Estland och NATO år 2004 "bryter" mot avtalet från 1990 är ju då irrelevant, eftersom det ersatts av det nya avtalet 1997 och det är det deras agerande bör jämföras med. Om Ryssland anser att ett avtal från 1990 ska gälla så får man börja med att riva upp avtalet från 1997. Det har man inte gjort. Tvärtom har Ryssland själva åberopat avtalet från 1997 när det passar dem så de tycker tydligen att det gäller.

Så frågan är återigen: Kan Ryssland inte hålla ingångna avtal, eller vad är problemet? Estland och NATO följer ju uppenbarligen avtalet.
Återigen, jag citerar SOFA och inte wikip!
Inget avtal överhuvudtaget i SOFA, läs noga vad som står. Inte så svårt tolka rätt
Citera
2019-09-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Återigen, jag citerar SOFA och inte wikip!
Inget avtal överhuvudtaget i SOFA, läs noga vad som står. Inte så svårt tolka rätt

I så fall citerar du antagligen fel avtal. Kan du länka till det du citerar? Alt läsa rätt avtal:

https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_25470.htm?selectedLocale=en

Signerades 1997, enligt Wikipedia:

On 27 May 1997, at the NATO Summit in Paris, France, NATO and Russia signed the Founding Act on Mutual Relations, Cooperation and Security,[13] a road map for would-be NATO-Russia cooperation.
Senast redigerad av Habakuck 2019-09-30 kl. 18:47.
Citera
2019-09-30, 19:45
Medlem
Citat:
Bra. Man gjorde alltså ett avtal runt 1990-1991. Sen gjorde man ett nytt avtal (se ovan 1997) som sa nåt annat och som dessutom var skriftligt.
Jag försöker hitta var i avtalstexten från 1997 det står "nåt annat", dvs att NATO skall expandera österut. Du kanske kan markera det avsnittet i texten?

Sedan kan man ju i sammanhanget hålla i minnet att avtalet skrevs kort efter att Jeltsin "vunnit" valet 1996 med amerikansk hjälp, varför amerikanarna då hade rejält med hållhakar på sin marionett.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-09-30 kl. 19:48.
Citera
2019-09-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag försöker hitta var i avtalstexten från 1997 det står "nåt annat", dvs att NATO skall expandera österut. Du kanske kan markera det avsnittet i texten?
respect for sovereignty, independence and territorial integrity of all states and their inherent right to choose the means to ensure their own security

Dvs, Estland får lösa sin nationella säkerhet med NATO-medlemskap om de vill.

Citat:
Sedan kan man ju i sammanhanget hålla i minnet att avtalet skrevs kort efter att Jeltsin "vunnit" valet 1996 med amerikansk hjälp, varför amerikanarna då hade rejält med hållhakar på sin marionett.

Svammel. Varför har Ryssland inte dragit sig ur avtalet då? Återkom med vettigt svar på den frågan eller inte alls, dilletant.
Citera
2019-09-30, 20:53
Medlem
Citat:
I så fall citerar du antagligen fel avtal. Kan du länka till det du citerar? Alt läsa rätt avtal:

https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_25470.htm?selectedLocale=en

Signerades 1997, enligt Wikipedia:

On 27 May 1997, at the NATO Summit in Paris, France, NATO and Russia signed the Founding Act on Mutual Relations, Cooperation and Security,[13] a road map for would-be NATO-Russia cooperation.
Du anklagar mig för Wikipedia men hänvisar själv till siki 😁

Taget från SOFA.
Handlar alltså om ”partnership for peace”..

”SOFAs are often included, along with other types of military agreements, as part of a comprehensive security arrangement with a particular country. A SOFA itself does not constitute a security arrangement; rather, it establishes the rights and privileges of U.S. personnel present in a country in support of the larger security arrangement.”

”There are currently 24 countries, non-members of NATO, subject to the NATO SOFA through their participation in the NATO Partnership for Peace (PfP) program.129 The program consists of bilateral cooperation between individual countries and NATO in order to increase stability, diminish threats to peace, and build strengthened security relationships.130 The individual countries that participate in PfP agree to adhere to the terms of the NATO SOFA.131”

Sedan läste jag din länk. Står ingenstans om Natos förflyttningar österut. Handlar alltså om samarbete mellan Nato o Ryssland men absolut inget om Natos expansion österut. Läs noga
Citera
2019-09-30, 21:19
Medlem
Citat:
respect for sovereignty, independence and territorial integrity of all states and their inherent right to choose the means to ensure their own security

Dvs, Estland får lösa sin nationella säkerhet med NATO-medlemskap om de vill.
Vilken totalt innehållslös svammelmening. Vill du åberopa den så ger du samtidigt Ryssland fritt fram att göra precis vad de vill för att lösa sin nationella säkerhet, så då är det bara att lägga ned gnället på vad ryssarna gör.

Citat:
Svammel. Varför har Ryssland inte dragit sig ur avtalet då? Återkom med vettigt svar på den frågan eller inte alls, dilletant.
Ryssland tar i stort sett aldrig initiativ till att säga upp några avtal eller samarbeten eftersom de är så starkt inriktade på att nå samförstånd och hitta konstruktiva lösningar, även med partners som de har djupa motsättningar med eller som är fientliga mot dem. Se t.ex. på hur bra de kommit överens med Turkiet om Syrien, trots att de hade diametralt motsatta utgångspunkter, stod på varsin sida i konflikten, och till och med fick ett plan nedskjutet av turkarna.

Själva utgångspunkten för diskussionen är fel. Frågan är varför Väst, dvs USA och dess samling vasallstater, har sådana samarbetsproblem och är ovänner med så många länder överallt i världen?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-09-30 kl. 21:27.
Citera
2019-09-30, 21:20
Medlem
Citat:
Sedan läste jag din länk. Står ingenstans om Natos förflyttningar österut. Handlar alltså om samarbete mellan Nato o Ryssland men absolut inget om Natos expansion österut. Läs noga
är du riktigt riktigt säker på att det är förbjudet för att det inte specifikt nämns där? Är det en generell regel att allt som inte nämns där är förbjudet?
Senast redigerad av Habakuck 2019-09-30 kl. 21:26.
Citera
2019-09-30, 21:26
Medlem
Citat:
buaaäh, jag är en gnällig bäbis för att avtalet inte säger det jag trodde och jag begriper inte avtalet heller
Det visste vi. Svara på frågorna nu.
Citera
2019-09-30, 21:30
Medlem
Citat:
är du riktigt riktigt säker på att det är förbjudet för att det inte specifikt nämns där? Är det en generell regel att allt som inte nämns där är förbjudet?
Det fanns alltså muntliga avtal. Om ett senare ingånget skriftligt avtal inte nämner något om den fråga som avtalades muntligt så gäller givetvis det muntliga avtalet fortfarande. Har du och jag kommit överens muntligen om att du skall måla min sommarstuga för ett arvode på 10.000 kr så upphör inte det avtalet att gälla bara för att vi skriver kontrakt på att jag skall köpa din bil.
Citera
2019-09-30, 21:30
Medlem
Citat:
Det visste vi. Svara på frågorna nu.
Se modifierat inlägg ovan.
Citera
2019-09-30, 21:33
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Tänker man så då är det inte fel av ryssarna att installera sin armé på Kuba, Venezuela, Mexico etc. ingen rolig värld att leva i.
Är det inte bättre att USA slutar ockupera Europa? Tycker du om att ditt land är ockuperat, tycker du om att Sverige agerar vasallstat? 🥴
Jag gillar det inte.
Citera
2019-09-30, 22:23
Medlem
Citat:
Det fanns alltså muntliga avtal. Om ett senare ingånget skriftligt avtal inte nämner något om den fråga som avtalades muntligt så gäller givetvis det muntliga avtalet fortfarande. Har du och jag kommit överens muntligen om att du skall måla min sommarstuga för ett arvode på 10.000 kr så upphör inte det avtalet att gälla bara för att vi skriver kontrakt på att jag skall köpa din bil.

Fast det är ju inte så bara för att du inte begriper avtalet. Det regleras ju där och det muntliga avtalet gäller då inte.

Om vi gör ett muntligt avtal om att jag ska måla din stuga för 10000 och du sedan skriver under mitt avtal där det står att jag gör det för 100000, så kan du ju inte betala den lägre summan för att du är korkad eller analfabet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in