Citat:
Ursprungligen postat av
11433.08
Ska inte skriva så mkt men...
man får visst hjälp även om man har sjukersättning. Tex med tänderna. Nu hade ju jewels nåt annat bidrag till det men soc hjälper till annars. Det vet jag.
Sjukersättning är som att vara pensionär, klart pensionärer också går till soc för hjälp.
En inkomst från staten betyder inte att man ska klara av resten själv.
Men du menar att J får alla dessa lägenheter utan hjälp trots kronofogden?
Det är heller inte en ovanlig insats att soc hjälper till att fixa lägenhet om behov finns. Speciellt inte ovanligt när man har barn.
Det finns liksom stödlägenheter tex, eller heter det försökslägenheter? För narkomaner etc. Så visst hjälper soc barnfamiljer.
Skriver detta med största ödmjukhet då jag redan haft massa fel idag. Så jag kan givetvis ha fel.
Men att J får alla dessa lägenheter utan hjälp av staten trots skulder hos kronofogden har jag svårt att tro.
men kan ha fel!
Trevligt att få skriva till dig utan att behöva vara dryg förresten.
Nu talar vi enbart om försörjningsstöd och hjälp till bostad. Alltså att sörja för det basala behovet med råd att äta och tak över skallen. Det bygger på något som kallas norm. Alla medborgare ska ha minst en viss summa varje månad för sin överlevnad. Kommer man inte upp till den summan har man rätt att söka försörjningsstöd, så länge man gjort allt i sin makt för att minska eller ta bort behovet av försörjningsstöd. I och med att Jewels har en inkomst, så kommer hon med största sannolikhet över riksnormen. Därav får hon inget försörjningsstöd utan anses kunna sörja för familjens behov. Och det gäller allt, tandläkare, mediciner, läkarbesök och mat. Så länge man passerar normen så anses man kunna ta hand om sig själv. I och med att hon kan försörja sig själv, får hon också ordna bostad på egen hand, oavsett om hon har betalningsanmärkningar eller inte. Jag kan garantera att hon inte fått någon hjälp sedan hon ordnade Sorsele, Nynäshamn innan det vet jag inte, men om hon inte gick på försörjningsstöd när hon flyttade in betvivlar jag att hon fick någon hjälp. Och Soc hjälper i princip bara till genom att borga för avtalet, eventuellt också se till att en person "sköter" sig i boende, men i Jewels fall skulle det nog bara vara att borga för avtalet de skulle kunna tänka sig.
För personer som redan är i Soc:s åtgärder, till exempel LVM eller försörjningsstöd, kan det hända att Soc hjälper till med bostad, i övrigt är det en väldigt ovanlig insats, av två orsaker, dels behöver inte Soc hjälpa till med det då vi inte har någon bostadsgaranti i Sverige, dels har Soc inte lägenheter till folk som behöver. Därav att vi har hemlösa i Sverige.
Alltså, Jewels har små chanser/inga chanser att få någon hjälp av Soc med ekonomi eller bostad. Men hon får ju boendestöd, kontaktperson, daglig verksamhet, Personligt ombud och så vidare om hon vill. Hon verkar dock inte vilja ha den hjälpen, eller förstår inte hur hon ska ansöka om den. Vilket är synd. Därför är jag ganska glad åt att denna familj visar vilken brist på välfärdssamhälle vi har.