2019-09-30, 17:27
Medlem
Kan någon hjälpa en förtappad ungkarl med råd?

Jag vill helst INTE spruta ned min lägenhet och kläder med giftigt skit, utan tänker mig typ malkulor (vad det nu är? Har bara hört ordet), samt kanske någon slags klibbig fälla med söt doft som lockar in dessa infernaliska fän, så att de fastnar där?

Oerhört tacksam för alla råd och hjälp jag kan få.

Tack på förhand.

Mvh
Citera
2019-09-30, 17:43
Medlem
Raid fungerar om du öser på, luktar inte efteråt och jag tvivlar på att det är så hemskt skadligt om du inte vistas i rummet under tiden det finns i luften. Gör du inget åt dom kommer du ha massor.
Citera
2019-09-30, 17:49
Medlem
Lavendel är ju det klassiska som man rekommenderar mot bl a mal, köps i blomsteraffären.
Citera
2019-09-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Raid fungerar om du öser på, luktar inte efteråt och jag tvivlar på att det är så hemskt skadligt om du inte vistas i rummet under tiden det finns i luften. Gör du inget åt dom kommer du ha massor.

Ska jag alltså spruta det på kläderna?
Citera
2019-09-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Lavendel är ju det klassiska som man rekommenderar mot bl a mal, köps i blomsteraffären.

En blomma alltså, att ha i fönstrena?
Citera
2019-09-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
En blomma alltså, att ha i fönstrena?

Nej, lavendel torkar man och sen kan du fylla det i exempelvis en damstrumpa och hänga in i garderoben. Ser du till att byta ut lavendel regelbundet lär inte dina mal vilja söka sig till garderoben. En gång i halvåret tror jag räcker.
Citera
2019-09-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Ska jag alltså spruta det på kläderna?
Börja med att dutta ett par sprut i garderober och byrå där du har klädet och annat tyg, sängkläder och handdukar t ex. Sen trycker du ut några sekunder uppåt i mitten av rummet, stäng dörren, har du flera rum så upprepa i hela lägenheten och gå ut och ta en promenad på en halvtimme.

Jag ser någon sådan där kanske ett par gånger i månaden som jag tar för hand men ett par gånger har dom fått fäste. Första invasionen trodde jag att jag skulle bli knäpp, det var moln av dom, men efter att ha provat raid i hela lägenheten så var dom borta. Ett par dagar senare såg jag några igen och upprepade, sen var dom borta. Vid ytterligare ett tillfälle började jag se fler a under dagarna och sprayade, sen har dom inte varit något problem längre.

Jag hade en massa gamla ärvda sängkläder uppe i en garderob som jag tror dom kom från, dessutom en slagsäck som var fylld med hoprullade lakan. De ärvda har jag slängt och slagsäcken fick en lång dusch senaste gången.
Citera
2019-09-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Nej, lavendel torkar man och sen kan du fylla det i exempelvis en damstrumpa och hänga in i garderoben. Ser du till att byta ut lavendel regelbundet lär inte dina mal vilja söka sig till garderoben. En gång i halvåret tror jag räcker.
Funkar det inte med cederträ också? Eller är det mot andra kryp?
Citera
2019-09-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Funkar det inte med cederträ också? Eller är det mot andra kryp?

Ingen aning om cederträ. Prova googla.
Citera
2019-09-30, 20:37
Medlem
Hackergirls avatar
Malfjärilar bor under lister vid golvet och i håligheter i tex en garderob, de bor under listen och flyger in i garderoben och äter och sen under listen igen.

Spraya insektsspray i dina lister också.

Vistas sedan inte i rummet på två timmar.
Citera
2019-09-30, 20:52
Medlem
borrizs avatar
"Man kan konstatera att ha mal i sin gaderob är betydligt bättre än att ha naftalen eller paradiklorbensen i den. Båda dessa ämnen är mycket olämpliga som malmedel sett till de omedelbara hälsorisker de medför för människor.

Malmedel förr i tiden må ha varit effektiva men de var också direkt livsfarliga att använda. Vi kan konstatera att det inte var bättre förr, iallafall när det gäller malmedel. Utvecklingen har gått framåt och det finns numera betydligt bättre både biocider, malmedel och giftfria fällor."
https://stick.se/blogg/malmedel/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in