2019-09-29, 20:36
Medlem
Rallojas avatar
Hej,

Hittar inte problemet så hoppas att någon av er vet vad som är fel. Jag skulle koppla in min nya köksblandare "Grohe Flair". Den har en lekande mutter i form av 3/8 invändig gänga. Tidigare har jag haft en Gustavsberg som jag använt klämring för att få fast. Där har jag använt mig utav en koppling med R10 gänga.

Problemet är att den lekande muttern på min nya Grohe-blandare är för stor för att jag ska kunna koppla på den. Trots att det borde vara samma storlek enligt beteckningarna? Om det gör någon skillnad så tror jag det är vatette som sitter på vattenrören som jag försöker koppla den nya blandaren på.
Citera
2019-09-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralloja
Hej,

Hittar inte problemet så hoppas att någon av er vet vad som är fel. Jag skulle koppla in min nya köksblandare "Grohe Flair". Den har en lekande mutter i form av 3/8 invändig gänga. Tidigare har jag haft en Gustavsberg som jag använt klämring för att få fast. Där har jag använt mig utav en koppling med R10 gänga.

Problemet är att den lekande muttern på min nya Grohe-blandare är för stor för att jag ska kunna koppla på den. Trots att det borde vara samma storlek enligt beteckningarna? Om det gör någon skillnad så tror jag det är vatette som sitter på vattenrören som jag försöker koppla den nya blandaren på.

Vet inte riktigt vad som är fel men här har du en storleksguide:

https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Citera
2019-09-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralloja
Hej,

Oavsett måste du ha en koppling för planpackning och inte klämring (alt sätta dit en planadapter) så inte packningen i muttern skärs sönder.
Citera
2019-09-30, 10:21
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Oavsett måste du ha en koppling för planpackning och inte klämring (alt sätta dit en planadapter) så inte packningen i muttern skärs sönder.

Precis. Kopplingen som sitter nu är konad och kommer skära sönder packningen på blandaren. Planadapter eller byte av koppling är det som gäller.
Citera
2019-09-30, 14:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Precis. Kopplingen som sitter nu är konad och kommer skära sönder packningen på blandaren. Planadapter eller byte av koppling är det som gäller.

Precis. Det är inte samma gängor i klämkopplingar som i skruvkopplingar just för att de inte skall anslutas direkt mot varandra (utan adapter).
Citera
2019-09-30, 18:28
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Precis. Det är inte samma gängor i klämkopplingar som i skruvkopplingar just för att de inte skall anslutas direkt mot varandra (utan adapter).

Jo, gängorna är samma om man ska vara petig 😊 Däremot är en klämringskoppling konad för att det är just klämringen som tätar, inte gängorna. På en vanlig koppling är det antingen en packning som tätar, annars får man täta gängorna med exempelvis lin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in