2019-09-30, 08:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
För att SD ska kunna lösa huslånen och betala HD enl. skuldreversen plus tillgodoföras de kontanter han gett henne, måste huset säljas för c:a 3,8 milj.

Har du räknat med latent skatteskuld?
Vet du vad det betalade när de köpte huset?
Kommer du ihåg när de köpte huset?
Citera
2019-09-30, 08:22
Medlem
Om nu HD👤 en gång i svunnen tid varit kapabel till att tala med sina händer istället för det kroppsliga verktyg i form av en mun hon en gång skapats med, måste man sålunda äga rätten till att få ställa följande fråga.

Om HD👤 en gång i tiden, och genom sin då okontrollerade aggressivitet slagit en tallrik i huvudet på en annan person och sedan strax därefter lämnat platsen,

Vem säger att inte vederbörande skulle ha kunnat brukat sig av en annan form av ett tillhygge och vid något annat tillfälle när ifrågavarande's aggressivitet tagit överhand och sålunda varit för vederbörande okontrollerbar ?

Dags att spela brännboll, men då måste man också förse sig med ett brännbolls-trä. Jag har länge undrat över om man verkligen kan spela brännboll med en människas knäskålar ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-09-30, 08:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Okej, om vi nu för en stund ska beakta kristendomens relevans för mordet på LW.

Kristendomen, liksom andra religioner, är komplex, mångfacetterad och dess centrala texter öppna för många olika tolkningar varpå det blir vanskligt att dra in kristendomen som en fix parameter i förståelsen av LW och denna tråd är om specifikt mordet på LW.

Att dra in kristendomen som parameter för mordet, om inte själva motivet för GM finns just här, blir därför kan jag tycka tämligen vanskligt. Det finns ingen enda sanning om hur man är som kristen eller vilka tolkningar man gör då och få i tråden kände LW nog att kunna uttala sig om hur just hon såg på kristendomen.

Därtill: Man kan ana att det i tråden finns flera personer med någon form av kristen förankring och att vi kommer från olika traditioner och sammanhang. Jag tror inte att alla ställer sig bakom just din tolkning. Nu kan jag inte uttala mig om hur det är i Örebro men har flertalet exempel på annat agerande i andra församlingar både i mer konservativa och i mer liberala samfund. Bara i detta läge, "hur agerar en kristen församling kring skilsmässa?", uppstår alltså problem att hitta en enad ståndpunkt och tråden riskerar att glida bort från mordet på LW och in i teologiska och exegetiska utsvävningar som fort blir OT.

Sedan. Angående detta om att vi andra målar upp fantasibilder. Du har påstått att du inte kände LW och kan därför inte heller annat än som oss andra göra antaganden om hennes person och då basera det på dina egna tolkningar. Om vi i tråden skulle försöka reda ut, antagligen via någon slags gissningslek, då flertalet av oss påstår oss inte känna LW, hur exakt hennes gudstro och teologi såg ut, så skulle denna diskussion i sig bli nog ämne för flera nya trådar. Det enda vi kan finna om LWs teologi på t ex Instagram är att hon i vissa fall ansåg sig vara konservativ men på många andra sätt stod för en liberalteologisk hållning. Något mer uttalande än så har jag iaf inte kunnat hitta.

Vi alla kan kan läsa LWs öppna sociala medier och dra slutsatser om hur hon var och inte var. Våra tolkningar är sedan ofrånkomligen baserade på våra egna subjektiva erfarenheter. Ju mindre vi kände henne IRL desto mer färgar dessa egna erfarenheter antagligen av sig på hur vi ser på henne och bedömer hennes kapacitet till agerande och val, moraliska bedömning och konsekvenstänk.

Om person A, låt säga, upplevt svek och otrohet som drabbat sin person så är det förståeligt att person A från sitt håll skulle döma LW och se henne färgad i detta ljus. Om person B istället upplevt sig manipulerad till att nära på bli den andra kvinnan av en hycklande spelevink (ungefär som man beskrivit SD) och matad under lång tid med osanningar om hans iskalla fru och hur hemskt han haft det samt att äktenskapet är dött från båda håll, skulle person B då antagligen ha en mer ambivalent syn på det hela och inse hur förvirrad LW kan ha varit, goda föresatser och ideal till trots. Person A och person B gör olika subjektiva tolkningar baserat antagligen på samma mikroskopiskt lilla material som tråden har med adderat egna upplevelser i bagaget. I nuläget vet ingen av oss i tråden utom ett fåtal, vem som är närmre sanningen om LWs karaktär.

Och till sist och syvende handlar det ändå om en GM som - oavsett ifall LW var en bibeltrogen "god" kristen enligt alla definitioner eller motsatsen - i sig bar mordet inom sig genom att låta sin aversion, ilska eller vanmakt gå före respekten för en människas liv. GM och hens val är därmed både den slutgiltiga förklaringen och skulden till LWs död.

Om du verkligen menar allvar med att du inte är här i tråden för att smutskasta LW eller fördöma henne, utan du är här för att söka och skapa en förståelse över vem hon var och därför förstå motivet för mördaren så borde du beakta en nyansering av ditt frammålande av offret. Sociala relationer kan vara komplicerade även för dem som står mitt ibland dem. Ju mer jag läser om alla motstridiga tråduppgifter om triangeln SD, HD och LW, desto mer rörigt framstår allt. För mig växer det fram en osund, destruktiv relation som över tid antagligen ändrade karaktär både en och två gånger och där det inte alls är säkert att alla tre involverade delade samma bild av läget. Jag spekulerar att det krasst kan ha varit så att LW både gjorde medvetet dumma saker liksom att hon i andra situationer eller perioder trodde sig agera klokt. Grejen är att varken du eller jag vet på vilka grunder LW baserade sina val. Vi vet inte hur hon uppfattade relationen med SD eller vad SD sagt om läget för hans äktenskap med HD. Kanske sa han att det var över och dött? Om han sa något sådant eller om han tvärtom sa att han gick bakom ryggen på HD, det förändrar ju ganska mycket i hur vi i efterhand kan döma LW eller förstå hennes risktagande att reta upp HD.

Än så länge vet vi i tråden väldigt lite om hur SDs och LWs relation var funtad, vad de lovat varandra och andra, vad de båda hoppades på och vad de sagt till varandra. En del menar att det inte ens fanns någon relation mellan SD och LW medan andra utgår från att det är en etablerad sanning vi börjar att nysta i. Det är ju sådant som tråden brottats med från redan de allra första dagarna efter mordet. Tråden har ideligen matats med motsägelsefulla trådsanningar om svartsjukedramat som tidigt kom på tapeten, särskilt när det kommit till hur HDs inställning varit. Allt från att HD var glad över att SD hade en ny kvinna, vilket kan tolkas som att sex med LW var santktionerat och t o m uppmuntrat av HD, eller att de hade ett helt öppet förhållande med fritt sex åt båda håll, till att de levde i ett traditionellt monogamt förhållande och att HD var ledsen med all rätt och deprimerad över både mannens svek och vigselpastorns svek. Vi har hört teorier om att de aktivt kämpade med relationen och vi har hört teorier om att deras äktenskap var över och att LW var lovad äktenskap med SD. Med andra ord vi vet inte alls grunderna för SDs och LWs relation och hur de därmed resonerat moraliskt. Någon enstaka i tråden kanske vet exakt men de flesta av oss vet inte och då blir det vanskligt att fastslå sanningar om LW som är svartvita och moraliserande till sin karaktär oavsett om nu ambitionen är att "bara söka förståelse för motiv" eller att rent uttalat smutskasta en mördad.

Jag tycker personligen inte att otrohet är okej. Inte heller att en vigselpastor ska vara delaktig i att skilja makar åt, allra minst de hon sammanvigt. Men jag ställer mig ödmjuk inför att jag inte vet omständigheterna för den omskrivna otroheten, jag vet inte vad LW levt i för upplevelse av det hela och därför blir det iaf för mig svårt att bedöma hennes moraliska agerande, hennes risktagande och hennes val gentemot sin omgivning. Det jag däremot vet (från kvinnojourers sammanställningar och föredrag, och inte för att glorifiera någon eller undanta den ansvar för sina handlingar) är att många människor som hamnar i vägen för en manipulativ partner och som under en längre tid blir kontrollerade i en nära relation inte märker när deras gränser rubbas, när de börjar agera mot sin omgivnings varningar och när de till sist tappar fotfästet och fastnar i en destruktiv relation där de inte längre skiljer rätt från fel och kan bedöma risker längre. Nu är det vi vet om SD lika osäkert som det vi vet om LW, men ska man väga in allt för att försöka förstå LWs ageranden och risktagande så bör det som lyfts fram i tråden om SDs natur också vägas in och därmed så kompliceras bilden av LWs agens än mer. Utan att helgonförklara henne.

Och det kan inte nog understrykas. Det är få i tråden som helgonförklarat LW. Flera av oss har genom våra tolkningar av det hon visat upp i sociala medier, tyckt oss se en aktiv och färgglad människa med många bollar i luften och mycket energi. En kvinna med varm utstrålning och ett smittande leende. Ingen har vad jag kunnat läsa, sagt att LW var en ängel eller att hon bara ägde förmågan att vara fantastisk mot alla. Ingen har heller ifrågasatt att Sh.Holmes kunnat simultant vittna om en fantastisk vän som gått förlorad samtidigt som att hen även vittnat om att denna vän också agerat dumt och borde lyssnat på sina vänners varningar. Det ena motsäger inte det andra här och jag tror få säger att LW var en ängel baserat på det vi hört i tråden. Vi är däremot många som inte vill moralisera eller döma över en mördad människa utan röst och därtill enbart baserat på motsägelsefulla trådsanningar om hennes person och vad hon baserat sina ageranden på. Det finns en gråskala mellan svart och vitt. Sedan så är hennes kondoleanssida av naturliga skäl fylld av mer hyllande texter och där säkerligen av glorifierande karaktär. Men det måste väl ändå få vara naturligt för anhöriga i sorg och chock. Mycket möjligt kan en del sörjande närstående ha tittat in i tråden någon gång och då i sin sorg velat hylla den de saknat på ett mer sentimentalt sätt, kanske inte allra minst i relation till de öppet plumpa rasistiska påhopp som stundtals haglat i tråden, och det är väl isåfall inget annat än mänskligt? Dock kan jag inte se att tråden i majoritet skulle ägnat sig åt glorifiering.

Väldigt bra skrivet (och väldigt långt) och värt att läsa.
Jag hoppas att andra också kan ta sig den tiden och begrunda detta.

Man bör absolut fundera över vilken egen bild man "skapar" sig över det man läser utifrån sina egna erfarenheter.

För att spetsa till frågan ytterligare:
Citera
2019-09-30, 08:51
Medlem
Har för mig att det finns en film som heter "Änglar finns de".

Min tro är att de inte finns... någonstans, och absolut inte i denna tråd. LW var det inte (och som jag uppfattat det ingen som påstått att hon så skulle vara).

Ingen förtjänar att bli mördad!
Citera
2019-09-30, 09:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Problemet kvarstår tills vidare att kunna binda den mord-anklagade SD👤 direkt till mordplatsen bakom bullerplanket.
Hur vet du vilka problem som kvarstår i utredningen?
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det fetade: Hur vet du det?

Eller hoppas du att det är så?

(När tänker du svara på dalaans
frågor till dig?)
Det svaret väntar jag också på.
Du och Rosamund har samma problem.
Ni ljuger ihop saker och låter sedan bli att svara på frågor om det.
Citat:
Du har inte tillnärmelsevis begripit vad jag tidigare framfört inom mina tidigare skrivna inlägg som anbelangar SD👤

Citat: / "problemet kvarstår tills vidare att kunna binda den nu mord-anklagade SD👤 direkt till mordplatsen bakom bullerplanket"

Din första fråga till det ovan skrivna citatet följde med, citat: / "hur vet du det" ?

Svar på din fråga enligt ovan blir, jag vet att det förhåller sig på det viset.

Din andra fråga ställd blev följande, citat: / "eller hoppas du att det är så" ?

Svar på din andra fråga enligt ovan blir, jag behöver inte hoppas på någonting över huvud taget i detta fallet, detta med anledning sagt av att jag vet hur det ligger till med detta.

Vad nu anbelangar SD👤 så deklarerar jag för dig följande att, för en fällande dom i ett brottmål, så krävs det, att det blir inom en domstol ställt utom rimlig tvivel att den tilltalade har begått den brottsliga gärningen, även om du påpekar att detta är abundant gallimatias.

Det stora flertalet här vet ungefär vad som krävs för att få någon fälld i domstol så du behöver inte upprepa det.
Men det är bra att du rättat ditt tidigare fel och numera skriver "utom rimlig tvivel" men om man ska vara petig så heter det "utom rimligt tvivel" så det kan du kanske också korrigera om du ska tjata fler gånger om samma uttryck.
Citera
2019-09-30, 09:31
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Om nu HD👤 en gång i svunnen tid varit kapabel till att tala med sina händer istället för det kroppsliga verktyg i form av en mun hon en gång skapats med, måste man sålunda äga rätten till att få ställa följande fråga.

Om HD👤 en gång i tiden, och genom sin då okontrollerade aggressivitet slagit en tallrik i huvudet på en annan person och sedan strax därefter lämnat platsen,

Vem säger att inte vederbörande skulle ha kunnat brukat sig av en annan form av ett tillhygge och vid något annat tillfälle när ifrågavarande's aggressivitet tagit överhand och sålunda varit för vederbörande okontrollerbar ?

Dags att spela brännboll, men då måste man också förse sig med ett brännbolls-trä. Jag har länge undrat över om man verkligen kan spela brännboll med en människas knäskålar ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Mytomaner finns dom, finns dom bara på jorden ?
Pedofil, Tallrikar, tårtor och knäskålar.. ja man bara undrar eller egentligen inte.
Citera
2019-09-30, 09:59
Medlem
PinkPanter - the Queen of Ice keeping up the statistic! Goa skratt på tur med coco-JS och the widow K till Eskilstuna igår.

http://coord.info/GLZYC9NP
Citera
2019-09-30, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
PinkPanter - the Queen of Ice keeping up the statistic! Goa skratt på tur med coco-JS och the widow K till Eskilstuna igår.

Jag begriper inte detta.
Hanna kör på som vanligt.
Det verkar som att leta burkar har stigit henne åt huvudet, för uppenbarligen kan hon inte låta bli.
Hennes "vänner" följer gärna med henne, och dom har trevligt tillsammans.
Allt är precis som vanligt, nästan som om ingenting har hänt.
På foto efter foto så står hon där och flinar rakt in i kameran.
Det känns nästan som ett hån.
Hon och hennes vänner har liksom förlorat verkligheten lite grann, på grund av detta burk-letandet.
Men då kan jag påminna dom om en sak.

Hanna är fortsatt misstänkt som delaktig i mordet på Lena.
Troligtvis har hon bara hjälpt till före och efter, men det finns även en liten risk att hon är direkt inblandad i själva mordet.
Hennes ex-man, som hon umgåtts frekvent med efter mordet sitter på sannolika skäl misstänkt för mordet.
Hon har poserat med honom på massor av foton och flinat åt hela Sverige.
Hanna, en vacker dag kommer Åsa Hiding att torka bort ditt fula flin i ansiktet på dej.
Och till vännerna, en dag kommer ni få skämmas över att ni över huvud taget kände denna kvinna.
Men, passa ni på att fota när ni jagar dom där förbannade burkarna, för snart kommer ni vara en kvinna kort i ert gäng.
Hoppas du flinar lika mycket på ditt "mug-shot"

//Avd.9
Citera
2019-09-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag begriper inte detta.
Det verkar som att leta burkar har stigit henne åt huvudet, för uppenbarligen kan hon inte låta bli.
Hon och hennes vänner har liksom förlorat verkligheten lite grann, på grund av detta burk-letandet.

Troligtvis har hon bara hjälpt till före och efter, men det finns även en liten risk att hon är direkt inblandad i själva mordet.
Hennes ex-man, som hon umgåtts frekvent med efter mordet sitter på sannolika skäl misstänkt för mordet.
Hanna, en vacker dag kommer Åsa Hiding att torka bort ditt fula flin i ansiktet på dej.
Och till vännerna, en dag kommer ni få skämmas över att ni över huvud taget kände denna kvinna.
Men, passa ni på att fota när ni jagar dom där förbannade burkarna, för snart kommer ni vara en kvinna kort i ert gäng.

//Avd.9
Klart hon ser glad ut. Det är inte hon som sitter i en cell. Vi får se om även hon åker in. Igen.
Citera
2019-09-30, 10:42
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna

Queen of Ice alltså? Är det ett epitet hon har använt förut/fler gånger? Vad ligger i det?
Citera
2019-09-30, 10:51
Medlem
mormedkolls avatar
Citat:
Jag begriper inte detta.

//Avd.9

Jag fastnade för dessa rader: ”Det svåra när man har så kul är att sluta och det blev många "sista burken" Men så tillslut var det dags att rulla åter hemåt där andra saker väntade! TFTC”
Finns det en undermening, något oförstått eller ett rent spel i det H*anna skriver? Var det svårt att sluta när de väl hade börjat dödsmisshandeln?också? Var det därför L*ena dog, för att det var svårt att sluta? Och såklart undrar man vad som väntade hemma, besked, familj, permission över dagen för S*tefan? Eller något annat?

Hur kan dessa vänner känna sig trygg i HD’s närvaro? Gör de det eller vågar de inte säga nej? Fattar de inte vad som hänt, ljuger HD om varför hon blev hämtad av polisen? Har hon förklarat sin ”delaktighet” i mordet? Bortförklarar hon misstankegraden med något enkelt?

Hursom, fruktansvärt obehagligt sätt att vara på. Och statyn hon står framför i fotot? Vem föreställer den och historien bakom? Vill hon ha något sagt med att posera just där?
Citera
2019-09-30, 10:52
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Jag begriper inte detta.

//Avd.9

Historien upprepar sig. SD har trampat upp stigen väl och HD knatar på i samma spår. Det är viktigare än allt att leta burkar. Till och med viktigare än att ta ställning för eller emot en (eller två) misstänkt mördare.
Helt obegripligt att det finns så många ryggradslösa burkletare i en och samma skog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in