2019-09-30, 01:25
Medlem
Vilken samhällsklass /grupp /kategori människor är det som tydligast inkluderat den vedeldade badtunnan och gjort den till en ingrediens i sin livsstil?

Köper man den för att bada i eller för att ha som en installation/markör i trädgården?
Citera
2019-09-30, 01:36
Avslutad
Medelklass-svensson som vill leka öfverklass
Citera
2019-09-30, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
Medelklass-svensson som vill leka öfverklass

Knegare eller akademiker?

Badar dom något i dom?
Citera
2019-09-30, 01:52
Avstängd
Lacerdas avatar
Märkligt nog, i min omgivning, så är det mest ensamstående mammor strax över 40 som köpt såna och vill att man ska dricka bärs på sommarkvällarna. Brukar kunna bli extra trevligt om det är farsans tur att ha barnen den veckan.
Citera
2019-09-30, 02:03
Medlem
Opportunitiess avatar
Det där är en vattendelare. Mitt svar blir simlärare alternativt sjökaptener
Citera
2019-09-30, 04:07
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vilken samhällsklass /grupp /kategori människor är det som tydligast inkluderat den vedeldade badtunnan och gjort den till en ingrediens i sin livsstil?

Köper man den för att bada i eller för att ha som en installation/markör i trädgården?
Norrland där jag kommer ifrån byggs väl dom rätt ofta själva.

Känns som folk är lite händigare uppåt.
Citera
2019-09-30, 04:49
Medlem
Lowlyfes avatar
Skulle nog säga Norrländsk medelklass. Ju mer uppåt desto vanligare, i alla fall dom med gård/fritidshus och badar tunna och kastar sig i snön. Samma med bastu, framförallt.

Har tyvärr dålig koll på tex Småland men utgår från klimat.
Citera
2019-09-30, 05:46
Medlem
gurkmajjas avatar
Min gissning går till arbetarklassens lite mer välbeställda, hantverkare o l som gärna sitter i tunnan och hinkar bärs en fredagskväll.

Känns inte särskilt medelklass.
Citera
2019-09-30, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Oj, visste inte ens att det fanns vedeldade badtunnor. Orka hålla på med ved liksom. Trodde alla tunnor var av plast och eluppvärmda.

Där ser man, jag utgick i från att alla var vedeldade och formulerade frågan därefter.

Men är det verkligen vanligt med eluppvärmda?

En ensamstående singelmorsa med något typiskt arbetarklassyrke lär ju inte kunna hålla den uppvärmd många minuter/månad.

Och hur fan gör dom i Norrland om det ska badas och rullas i snön när det är -20? Det måste ju ta en halv dag och kosta en mindre förmögenhet/gång att få upp värmen i den där?
Citera
2019-09-30, 07:23
Medlem
Citat:
Där ser man, jag utgick i från att alla var vedeldade och formulerade frågan därefter.

Men är det verkligen vanligt med eluppvärmda?

En ensamstående singelmorsa med något typiskt arbetarklassyrke lär ju inte kunna hålla den uppvärmd många minuter/månad.

Och hur fan gör dom i Norrland om det ska badas och rullas i snön när det är -20? Det måste ju ta en halv dag och kosta en mindre förmögenhet/gång att få upp värmen i den där?

Runt 300 kr i månaden kostar det att hållla 37 grader i ett spabad.

https://www.folkpool.se/spabad/hur-mycket-energi-forbrukar-ett-spabad.html
Citera
2019-09-30, 09:07
Medlem
lazycowboys avatar
Vedeldade tunnor på sjötomter är ok.
Övriga tunnor är en markör för underklass och samma typ av människor som ska sätta "guldkant på tillvaron" hela tiden. Såna som köper pyntskräp i lokala pyntskräpbutiken typ shabby chic träskyltar med texter på. Typ Believe in yourself eller Home Sweet Home etc. Gärna en fondvägg hemma också. Samt tungt Klarna skuldkonto.
Citera
2019-09-30, 09:18
Medlem
Citat:
Knegare eller akademiker?

Känns verkligen inte särskilt akademiker. Jag skulle nog säga välavlönade knegare och self made men. Typ någon på en mindre byggfirma som har jobbat sig upp, tjänar helt ok och vill "lyxa till det". Antar att de flesta medelklass-akademiker - åtminstone de med några poäng humaniora också - betraktar det som något brackigt och smaklöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in