2019-05-10, 12:15
Medlem
adddicts avatar
Jag ska måla om ett par solglasögon till ett evenemang. Jag ville bara kolla med om ni kunniga vet vilken typ av sprayfärg som lämpar sig bäst för plast som har relativt mycket flexibilitet?

Ber om ursäkt ifall tråden är felplacerad. Kunde inte hitta ett bättre ställe för att starta den Graffitiforumet kändes inte helt optimalt.
Citera
2019-05-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Jag ska måla om ett par solglasögon till ett evenemang. Jag ville bara kolla med om ni kunniga vet vilken typ av sprayfärg som lämpar sig bäst för plast som har relativt mycket flexibilitet?

Ber om ursäkt ifall tråden är felplacerad. Kunde inte hitta ett bättre ställe för att starta den Graffitiforumet kändes inte helt optimalt.

Viktigare än själva färgen är underlaget, att man har en flexibel grundfärg/primer först. Finns på typ biltema för att måla gummilister på bilar och så. Men det blir nog en rätt hög budget för ett par solglasögon.
Citera
2019-05-10, 13:11
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Viktigare än själva färgen är underlaget, att man har en flexibel grundfärg/primer först. Finns på typ biltema för att måla gummilister på bilar och så. Men det blir nog en rätt hög budget för ett par solglasögon.

Tack för svaret. Ska absolut kolla upp det och ta en funderare ifall det är värt det.
Citera
2019-05-10, 15:24
Medlem
sommarlovs avatar
Biltemas färg för stötfångare biter bra på plast.

Posta under hobby kanske?
Citera
2019-05-11, 21:59
Moderator
WirelessGkit2s avatar
.

Kemi och pyroteknik --> Hobby
/Moderator
Citera
2019-05-12, 20:49
Medlem
aliveathomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict

Sprayfärg för att måla plastkarosser (lexankarosser) till radiostyrda bilar borde funka. Denna sprayfärg är anpassad till flexibiliteten i en lexankaross och spricker inte. Finns flera fabrikat men Tamiya PS Spray är ett exempel. Finns bl.a. på https://www.hobbyequipment.se/
Citera
2019-09-30, 00:11
Medlem
Gammal trad men kan svara om nagon annan undrar framover.

Det beror helt pa vilken plast man ska mala och om den aven behover vara flexibel. En del plast stoter bort farg och spricker och lossnar i stora stycken over tid.

Man bor alltid anvanda plastprimer [Jag personligen har haft bra resultat med hagmans]
Vidare sa bor man alltid preppa du objektet med Scotch-Brite sa primern har nagot att bita fast i, glom inte att rengora med lite nafta eller motsvarande innan du sen primar.

Skaklar borde inte vara nagra storre problem att fa till bra om man bara preppar forst. Men att mala ex en glassbytta och fa fargen att sitta ar alltid svarare da sadan plast garna stoter ifran sig farg och dessutom ar flexibel vilket skapar stor pafrestning pa fargen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in