2019-09-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så LW var ett oskyldigt offer utan egen vilja
eller ansvar?

Som sagt, dina värderingar är mer ruttna än en burk surströmming.
Det finns inget som rättfärdigar mordet på LW.
Citera
2019-09-29, 23:06
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Som sagt, dina värderingar är mer ruttna än en burk surströmming.
Det finns inget som rättfärdigar mordet på LW.

Jag har inte påstått att det finns något
som rättfärdigar mordet på LW!!!

Det handlar inte om mina värderingar.
Det handlar om vilka värderingar LW hade.
Citera
2019-09-29, 23:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
/.../ Av HD har jag bara sett flinande bilder men inte heller där visar det någon typ av känsla vilket bara gör det sk leendet till en grimas där ögonen inte hänger med.

(Jajo, jag har träffat såna personer IRL flera ggr.)
För att SD ska kunna lösa huslånen och betala HD enl. skuldreversen plus tillgodoföras de kontanter han gett henne, måste huset säljas för c:a 3,8 milj.

Vi vet ingenting om huruvida någon enskild egendom finns. I SD:s fall ser det hur som helst inte ut att finnas någon.

Det är långtifrån uteslutet att SD kan ha plockat av HD hennes besparingar, eller hennes ev. enskilda egendom, övertalat henne att låna av sina föräldrar, etc.

Det är heller inte uteslutet att HD:s huvudsakliga orsak till att vilja bryta äktenskapet och flytta till ett eget boende varit av ekonomisk natur; hon kan snarast möjligt ha velat separera sin ekonomi från SD:s.

Mordet ägde rum ganska exakt två månader in på betänketiden, efter att man den 15 mars 2018 ansökt om äktenskapsskillnad.

Bodelningsavtalet är sedan underskrivet den 1 oktober (då SD var skäligen misstänkt). - Här kan HD ha anlitat en optimistiskt lagd mäklare som fått upp marknadspriset så högt som möjligt. Hon kan också ha känt sig osäker på sin makes oskuld och beslutat ta det säkra före det osäkra. - Det är inte helt uteslutet att sådana tankar även kan ha föresvävat den annars så segervisse SD.

SD kan ha övertalat HD att i ett viktigt tidsskede i samband med brottet ha gett honom falskt alibi. Detta borde i så fall betraktas som ett grovt brott. - Förmildrande omständigheter kan då t.ex. vara att HD har befunnit sig under hård press eftersom SD inte dragit sig för att indirekt hota henne med att barnen skulle kunna råka ut för en liten olycka om hon inte gjorde som han sade.

Vill här lyfta fram Ulannas viktiga inlägg igen; kanske det viktigaste i hela tråden eftersom det skarpsynt belyser ett av de medel SD kan ha använt för att manipulera och dirigera sin omgivning:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Till saken hör också att HD tillsammans med sin familj tidigare besökt platsen:
https://coord.info/GC23CVN

Den här typen av metoder/påtryckningsmedel är bland det värsta man kan utsätta en annan människa för: Att låta henne leva i ständig ängslan för att det ska hända hennes barn något, samtidigt som hon söker intala sig själv att hon målar fan på väggen; att hon är överbeskyddande, eller bara har livlig fantasi.

I det här fallet utgör det samtidigt en fullt förståelig förklaring till att HD valde att t.ex. semestra tillsammans med den då skäligen misstänkte SD; en person som till fullo njuter av att hämnas på smått som stort inkl. bromsar, och med en njutning så stark att att han t.o.m. publicerar en närbild på den annars vackraste och mest formfulländade armen på den här sidan universum:
180725: https://coord.info/GLWH4V0N
Senast redigerad av letsdoit 2019-09-29 kl. 23:16.
Citera
2019-09-29, 23:14
Medlem
Citat:
Inte på ett rättsvidrigt sätt.

Hon utgav sig för att vara kristen.
Hon arbetade fortfarande som pastor ibland.

Ändå hade hon ett förhållande i 6 år
med en gift man.
Enligt bibeln ska sex hållas inom äktenskapet
och man ska inte ha begärelse till sin nästas make.

Att inte leva som man lär är hyckleri, enligt mig.

Det fina med kristendomen är kärleksbudskapet och skuldernas förlåtelse. Rättshaverister passar inte in på någotdera. Särskilt osmakligt och synnerligen oetiskt är att envist, under mer än ett år, ägna sig åt att svartmåla en mördad kvinna. För de flesta med sunt förnuft är det orätt och inte rätt.
Senast redigerad av flashbackfollower 2019-09-29 kl. 23:17.
Citera
2019-09-29, 23:25
Medlem
Citat:

med en gift man.

Ok, fair enough - jag instämmer i att man ska leva som man lär. Viktigast är dock att ha en ståndpunkt som man kan argumentera för och tro på. Det innebär inte att man alltid kan vara konsekvent varken mot sig själv eller andra då det också handlar om omständigheter.
Att sex ska hållas inom äktenskapet är inget hon kan ta på sig, att ha begärelse till sin nästas make, hus etc handlar egentligen mest om att man ska vara nöjd med det man har och i det här fallet hade inte Lena någon egen partner om vi ska hårddra det (jag har snabbt läst på och finner att det uttrycket numer anses ha olika tolkningar) -- jag är dock övertygad om och läser också att ShH vidtalar om att LW skämdes över sin relation med SD så självklart är hon inte stolt över detta oavsett om vi ska prata om hennes tidigare roll som pastor men jag tror det räcker att referera till vanlig medmänniska. Man vill ju stå ut med sig själv när man tittar sig i spegeln.

Man kan inte alltid hitta svar på människors livsval eller ens tillfälliga val, inte minst kan vi inte det själva om oss själva, stundom - tillfället gör tjuven heter det och det ligger mycket i det. Det är inget försvar för nånting men en förklaring man får godta ibland, som ett faktum faktiskt.

Jag tror Lena var en idealist och hon såg sig nog och önskade sig själv högre än att vänstra med en gift man, även det faktum att det var SD var nog ingen fjäder heller, och information gör sig också gällande att hon också hann inse, tröttna, vilja på allvar avsluta - sorgligt att det inte kunde få bli så också. Vi vet inte om hon redan ganska tidigt insåg att hon skulle få problem att avsluta med en sådan som honom, hon kanske försökte ända sen första gången - vi vet inte omständigheterna.
Finns de som hävdar att LW var en klo i SDs ögon och liv och att han försökte skaka av sig henne, vi får väl se om/när det kommer ett FUP.

Att jämföra relationen med att hon inte då borde vara petig i loggar, där är du ute och cyklar. Jämför det hellre med att LW själv inte gick med på att bli falskloggad.
Citera
2019-09-29, 23:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Ok, fair enough - jag instämmer i att man ska leva som man lär. Viktigast är dock att ha en ståndpunkt som man kan argumentera för och tro på. Det innebär inte att man alltid kan vara konsekvent varken mot sig själv eller andra då det också handlar om omständigheter.
Att sex ska hållas inom äktenskapet är inget hon kan ta på sig, att ha begärelse till sin nästas make, hus etc handlar egentligen mest om att man ska vara nöjd med det man har och i det här fallet hade inte Lena någon egen partner om vi ska hårddra det (jag har snabbt läst på och finner att det uttrycket numer anses ha olika tolkningar) -- jag är dock övertygad om och läser också att ShH vidtalar om att LW skämdes över sin relation med SD så självklart är hon inte stolt över detta oavsett om vi ska prata om hennes tidigare roll som pastor men jag tror det räcker att referera till vanlig medmänniska. Man vill ju stå ut med sig själv när man tittar sig i spegeln.

Man kan inte alltid hitta svar på människors livsval eller ens tillfälliga val, inte minst kan vi inte det själva om oss själva, stundom - tillfället gör tjuven heter det och det ligger mycket i det. Det är inget försvar för nånting men en förklaring man får godta ibland, som ett faktum faktiskt.

Jag tror Lena var en idealist och hon såg sig nog och önskade sig själv högre än att vänstra med en gift man, även det faktum att det var SD var nog ingen fjäder heller, och information gör sig också gällande att hon också hann inse, tröttna, vilja på allvar avsluta - sorgligt att det inte kunde få bli så också. Vi vet inte om hon redan ganska tidigt insåg att hon skulle få problem att avsluta med en sådan som honom, hon kanske försökte ända sen första gången - vi vet inte omständigheterna.
Finns de som hävdar att LW var en klo i SDs ögon och liv och att han försökte skaka av sig henne, vi får väl se om/när det kommer ett FUP.

Att jämföra relationen med att hon inte då borde vara petig i loggar, där är du ute och cyklar. Jämför det hellre med att LW själv inte gick med på att bli falskloggad.

Det fetade: Hon var inte gift med SD så då skulle hon
enligt bibeln inte ha haft sex med honom.

Jag menar att det var petigt att ta bort just HDs logg.
Efter vad LW gjort mot henne i 6 år.
Citera
2019-09-29, 23:46
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

med en gift man.

Den här tråden handlar om ett allvarligt brottsfall, mordet på Lena Wesström.
Vill du diskutera kristendomen och etiken inom den så finns det andra passande forum för det.
Citera
2019-09-29, 23:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Precis ingen skuld att bli mördad oavsett vad religiösa extremister anser om att hon som fd pastor blivit förälskad i en av sina tidigare klienter. Det händer hela tiden inom andra yrken, ibland får man lov att byta arbetsplats, tex om chefen blir kär i en av sina anställda eller läkaren i sin patient. Lena slutade arbeta som pastor och jag tror en ev gud för länge sedan hafe förlåtit henne. Men det verkar inte glorious life och vissa andra i den inskränkta församlingen göra. Ingen nåd från de ”fromma”.

Det fetade: Det har jag inte påstått heller.

Att bli förälskad är ingen ursäkt för att ha
ett förhållande med en gift man.

Man måste inte alltid följa sina känslor.
Man har alltid ett val.

Lena slutade inte att arbeta som pastor.

Jag har inget att förlåta LW.
Det var inte min man hon hade ett förhållande med.
Men jag förstår om HD inte förlåter henne eller SD.
Citera
2019-09-29, 23:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Den här tråden handlar om ett allvarligt brottsfall, mordet på Lena Wesström.
Vill du diskutera kristendomen och etiken inom den så finns det andra passande forum för det.

Eftersom LW var kristen så anser jag att diskussionen
hör hemma i den här tråden, även om de flesta som
skriver här inte vill låtsas om att LW var kristen.
Det betyder att ni inte är intresserade av vem LW
var utan att ni enbart är intresserade av den
fantasibild ni målat upp av henne.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-29 kl. 23:56.
Citera
2019-09-29, 23:57
Medlem
Citat:
Det fetade: Hon var inte gift med SD så då skulle hon
enligt bibeln inte ha haft sex med honom.

Jag menar att det var petigt att ta bort just HDs logg.
Efter vad LW gjort mot henne i 6 år.

Ah..oh den var gammelmodig..finns många par som lever ett helt liv ihop utan att gifta sig - du menar att de inte får ha sex med varann de heller? Eller de som varit gifta, skiljer sig, skaffar nya partners - de får inte heller ha sex?
Ungdomar får inte ha sex?

Jag hävdar att det ansvaret står SD för först och främst iom att det är han som är gift och det handlar mer om moral, lojalitet och respekt, man separerar/skiljer sig innan man går vidare sexuellt.
Varför kastar du allt ljus på LW enligt bibeln. Jag tror vi kan räkna upp så många fler bibliska fel som herr SD gör och gjort. Att LW haft och valt ett yrke som pastor innebär inte att hon bör eller kan fråntas mänskliga fel och brister och betänk möjligheten att det faktiskt var därför hon slutade, för att hon inte själv tyckte hon kunde leva upp till sig själv s a s?

Nåväl det där är lite irrelevant och helt ointressant att fastna i.
LW kanske mkt väl tänkte att hon inte ville peta i HDs logg, att hon gärna sett att förbise den men om man har ett stort rättvisetänk så är det så att man resonerar som så att det måste vara rättvist, om hon ser spelare A och B fuska kan hon inte enbart säga till spelare B för att hon önskar att spelare A kommer undan..
lägg därtill spekulationerna om ett betydligt större fusk, den med Geotouren i Örebro som de tre, fyra var inblandade i. LW kanske signalerade något med att korrigera HDs logg, lika mkt som HD signalerat med att återinföra den. Nu efteråt.
Citera
2019-09-29, 23:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Eftersom LW var kristen så anser jag att diskussionen
hör hemma i den här tråden, även om de flesta som
skriver här inte vill låtsas om att LW var kristen.
Det betyder att ni inte är intresserade av vem LW
var utan att ni enbart är intresserade av den
fantasibild ni målat upp av henne.
Du hävdar ju ofta att pastorn skall ha idkat könsumgänge/bedrivit otukt med mannen hon vigde, och att det här dessutom skall ha skett regelbundet och under flera års tid. Men har du verkligen något belägg för det här?
Citera
2019-09-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du hävdar ju ofta att pastorn skall ha idkat könsumgänge/bedrivit otukt med mannen hon vigde, och att det här dessutom skall ha skett regelbundet och under flera års tid. Men har du verkligen något belägg för det här?

Jag funderar också på om vi verkligen vet i vilken omfattning det har varit. Eller ens om det skett i verklig lusta och begär när det pågått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in