2019-09-29, 21:26
Medlem
Kedoslavs avatar
Tjena har en borgenär på 3 lån sammanlagt då jag ej kan ta lån så tog han 3 lån till mig, nu till de juridiska är de olagligt om jag slutar betala till borgenären ? Handlar om 70k ungefär. Har mina anledningar varför jag ej tänker eller kan betala längre så korkade kommentarer undanbes och tack på förhand.
Citera
2019-09-29, 21:37
Medlem
yz44s avatar
Något missförstånd här för ett lån betalas inte till borgenären, det betalas till långivaren.
Att vara borgenär innebär att man är med och tar ansvar för andras lån, inte egna.

Om någon lånat pengar och sedan lånat ut dem till dig är denne långivare, inte borgenär.

Vad har du för avtal, och med vem?
Citera
2019-09-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Tjena har en borgenär på 3 lån sammanlagt då jag ej kan ta lån så tog han 3 lån till mig, nu till de juridiska är de olagligt om jag slutar betala till borgenären ? Handlar om 70k ungefär. Har mina anledningar varför jag ej tänker eller kan betala längre så korkade kommentarer undanbes och tack på förhand.
Du menar borgensman på lånet eller, han är lika betalningsansvarig som dig han får göra en regressionsansökan på dig olagligt nej är man gris ja.
Citera
2019-09-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Något missförstånd här för ett lån betalas inte till borgenären, det betalas till långivaren.
Att vara borgenär innebär att man är med och tar ansvar för andras lån, inte egna.

Om någon lånat pengar och sedan lånat ut dem till dig är denne långivare, inte borgenär.

Vad har du för avtal, och med vem?

Nu har du fått nått om bakfoten, borgenär är den du betalar till.
Borgensman däremot står som säkerhet för ett lån åt någon annan.
Citera
2019-09-29, 21:47
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Nu har du fått nått om bakfoten, borgenär är den du betalar till.
Borgensman däremot står som säkerhet för ett lån åt någon annan.
Mitt fel, blandade ihop begreppen. Kan bero på att borgenären kallas han.
Citera
2019-09-29, 21:55
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Du menar borgensman på lånet eller, han är lika betalningsansvarig som dig han får göra en regressionsansökan på dig olagligt nej är man gris ja.
Vet inte faktiskt om han är "borgenär" på riktigt för jag sökte inte lånet i mitt namn utan han tog de åt mig förstår du mellan varandra, anledningen är att jag har en skatteskuld och kan ej ta lån. Räknas de fortfarande som en borgenär ?
Citera
2019-09-29, 22:00
Medlem
Citat:
Vet inte faktiskt om han är "borgenär" på riktigt för jag sökte inte lånet i mitt namn utan han tog de åt mig förstår du mellan varandra, anledningen är att jag har en skatteskuld och kan ej ta lån. Räknas de fortfarande som en borgenär ?
Skulden tagit i hans namn utan papper emellan er gissa vad som händer,hoppas för din del han inte är lynnig av sig.
Citera
2019-09-29, 22:01
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Skulden tagit i hans namn utan papper emellan er gissa vad som händer,hoppas för din del han inte är lynnig av sig.
Han gick med på de, är de brottsligt ?
Citera
2019-09-29, 22:02
Medlem
yz44s avatar
Du har alltså lånat pengar av din kompis, som i sin tur lånat av banken.
Och du tänkte nu sluta att betala till din kompis.
Har ni skrivit avtal eller är det enbart muntligt?
Citera
2019-09-29, 22:03
Medlem
Citat:
Borgensmannen kan nog bli jäkligt sur på dig.
För då dumpar du lånen hos denne.

Hmm, "borgenär"?
Har ni något avtal?
Citera
2019-09-29, 22:05
Medlem
Citat:
Han gick med på de, är de brottsligt ?
de är inte olagligt i sverige å inte kunna betala sina skulder,däremot bedrägligt förfarande om han kan bevisa du inte har avsikt å göra de från början.
Citera
2019-09-29, 22:09
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Borgensmannen kan nog bli jäkligt sur på dig.
För då dumpar du lånen hos denne.

Hmm, "borgenär"?
Har ni något avtal?
Sinsemellan har vi ett avtal, inget skriftligt va jag vet, ändrade ekonomiska förhållanden och bråk har lett till att jag funderar på sluta betala. Har betalat ett halvår av på lånet redan men saknar dom ekonomiska förutsättningar och iochmed att vi har bråkat rejält så kan jag ej de mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in