2019-09-28, 14:58
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
De kanske lånar utrustning av varandra för att hålla nere kostnaderna när bidraget från THOS tog slut?

De har kanske inte bidragsfuskat, men med tanke på SD:s förmåga att efterkonstruera historier (loggningar) är det inte svårt att tänka tanken att det kan ha fuskats med den ekonomiska redovisningen till Region Örebro Län (om den ens är inlämnad).

Hur klarade sig SD egentligen ekonomiskt i samband med skilsmässan? GC kan inte vara ett billigt intresse när man ständigt jagar FTF. Undrar hur mycket alla resor, specialkläder och utrustning egentligen kostar.

Har SD haft en rejäl sparkassa, innehav av en osynlig inkomstkälla, vunnit pengar, lånat från kreditinstitut eller "lånat" pengar från bidraget THOS GT och det upptäckte LW?

Om SD är skyldig till mordet, så tror jag att LW utgjorde ett starkt hot för honom i och med att hon antagligen hade samlat på sig en del bevis som hotade hans anseende. Utöver det upplevde han sig kränkt för att hans roll som tidigare läromästare och hemlig älskare var förbi?

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747

”Om något skulle hända mig...” tyder väl
på att det fanns ett motiv som LW kände
till och kanske även innebar överlämnande
av bevis till vännen.
Vi får hoppas att den vännen har vågat
berätta för polisen.

SD kan också ha anförtrott LW något från
sitt förflutna under den magiska tiden.
Något som hon tänkte avslöja i maj -18 när magin mellan dem försvunnit.
”Lämna mig ifred annars berättar jag..,”
eller ”Jag vill ha ett seriöst förhållande nu
när du är skild annars berättar jag...”
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-28 kl. 15:03.
Citera
2019-09-28, 15:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Man kan tänka sig många besvikna som "älskade" LW men även random GM

Inget tyder på att gärningen vara sedan länge planerad, fel plats fel tid.

Ha ha löjligt!

Ganska många verkar ha varit kära i henne de kan inte dölja det.

Nej men antagligen var han avundsjuk på den framgångsrike häradsbetäckaren SD

Inte så konstigt det var alla som trånade efter "softis" och drömde om henne innan de somnade in på kvällen.

Dom är nog bra kompisar helt enkelt

Undrar vem som är sjuk, har sjuka teorier?

Dina svar får mig att misstänka JG mera.
Varför var det så känsligt?

Mördade han henne för att hämnas/ skydda
sin älskade SD?

Hotade LW att avslöja deras ev bisexuella
relation?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-28 kl. 15:11.
Citera
2019-09-28, 15:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Nej det var det som var så sorgset -hon visade inte hur hon mådde , nu när man förstår det efteråt ; att hon var utsatt utav SD i vissa lägen ...

Hon var utåt sett alltid glad och positiv .

Kanske hon lärt sig det inom prästyrket , att vara trygg och rejäl/stabil så att de som kommer för att få stöd i kyrkan inte blir oroliga och stressade om prästen ser sorgsen ut ?

Det känns iallafall bra nu efteråt att hon hade en väldigt god nära vän att anförtro sina bryderier till.

- för hon var ingen ond person och behöver få ett rättvist avslut på det här hemska.
Förstår att ni nu efteråt bearbetar genom att bl.a se tillbaka och försöka hitta tecken på att något inte stod rätt till. Hon dolde det väl, i likhet med de flesta utsatta kvinnor.
Och som du så insiktsfullt beskriver, spelade tveklöst hennes yrke och personlighet in; hon ägde förmågan att hålla isär privat och offentligt. Geocachingen som hobby fungerade säkert som en frizon där alla bekymmer fick chansen att blåsa iväg med vinden och naturens dofter, eller åtminstone ses i annat ljus.

Vi får ha tillit till det stora alltets rättvisa och Å. Hilding som brinner för att sätta dit den eller de som så brutalt och onödigt såg till att släcka hennes liv.
Citat:
Hoppas nu allt går rätt till i rättssalen och att ingen kan ”smöra till det ” för egen vinning.

Lena är dödad utav en person . Det kan vi inte förlåta.

Ingen människa har rätt att döda en annan människa .

Om man inte kan bli sams med den tanken måste man få lära sig det genom att få fängelsestraff .

Det gäller alla och envar på jordklotet.

För att alla skall få chans till sitt liv här på jorden .
Amen.
Citera
2019-09-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har varit en hel del snack om häkten och långa häktningstider, med tanke på att SD sitter där han sitter. Vare sig man är skyldig eller icke-skyldig lär det vara förskräckligt.

För den som vill kan kika på del 1 av Brottsjournalen där man dryftar problemet med de ibland långa häktningstiderna:

https://www.tv4play.se/program/brottsjournalen/12498026
Det är behagligt i jämfört med häkten i andra länder.
Det får frukost, lunch och middag och en timmes promenad per dag.
Min mamma som varit polis har varit en del häkten och på ett fängelse och hållit förhör med misstänkta.
Citera
2019-09-28, 16:05
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Så mycket titlar tycker jag det inte är i rättsväsendet.
Det är polismyndigheten-åklagarmyndigheten-domstolsverket och kriminalvården inom rättsväsendet.
Det du radar upp är myndigheter, inte titlar.
Citera
2019-09-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det du radar upp är myndigheter, inte titlar.
Ja på myndigheter där det jobbar människor med titlar typ polisinspektör, kammaråklagare, rådman, hovrättsråd, och kriminalvårdare.
Är du nöjd så?
Citera
2019-09-28, 16:23
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ja på myndigheter där det jobbar människor med titlar typ polisinspektör, kammaråklagare, rådman, hovrättsråd, och kriminalvårdare.
Är du nöjd så?
Ja.... det är det jag försöker förklara.
Du slår ju in öppna dörrar typ.
Citera
2019-09-28, 16:36
Medlem
Citat:
Det är behagligt i jämfört med häkten i andra länder.
Det får frukost, lunch och middag och en timmes promenad per dag.
Min mamma som varit polis har varit en del häkten och på ett fängelse och hållit förhör med misstänkta.

Ja, jo. Säkert bekvämt och hyfsad mat. Men isoleringen från omvärlden och all typ av media, men främst från anhöriga under en mycket lång tid - det är självklart väldigt jobbigt på det psykiska planet. FN och EU har protesterat.

Men GW säger att det är såklart jobbigt för den som sitter där, kanske främst ovissheten. Men för åklagaren är det rätt bra eftersom det "mjukar upp" den som sitter häktad...

Problemet med de långa häktningstiderna är troligen att det är för lite folk som arbetar under mycket högt tryck i polis- och åklagarväsendet.

Vi skulle behöva jourdomstolar. Att rättsväsendet inte stänger för dagen vid 16.00-tiden.
Citera
2019-09-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, jo. Säkert bekvämt och hyfsad mat. Men isoleringen från omvärlden och all typ av media, men främst från anhöriga under en mycket lång tid - det är självklart väldigt jobbigt på det psykiska planet. FN och EU har protesterat.

Men GW säger att det är såklart jobbigt för den som sitter där, kanske främst ovissheten. Men för åklagaren är det rätt bra eftersom det "mjukar upp" den som sitter häktad...

Problemet med de långa häktningstiderna är troligen att det är för lite folk som arbetar under mycket högt tryck i polis- och åklagarväsendet.

Vi skulle behöva jourdomstolar. Att rättsväsendet inte stänger för dagen vid 16.00-tiden.
det vi behöver är hårdare regler för hur länge folk får vara häktade. det löser allt per automatik.. idag drar dom ut på allt för dom själva tjänar på det. klart att det är bättre med en psykiskt nerbruten människa än en som har bra psykisk hälsa när det bär upp i rätten.

Det normala är ju att ha fasta häktningstider och att man har dessa att förhålla sig vid. utom i sverige.. här finns det ingen tidsgräns. man kan sitta exakt hur länge som helst.
Citera
2019-09-28, 19:54
Medlem
landbandys avatar
En sak som jag funderat på ; är hur HD kunnat ( spekulation) tycka att allt är Lenas fel ?

HD borde ju vara mest arg på SD som inte kunnat hålla sig i skinnet tycker åtminstone jag .

Att ha en man som inte kan hålla sig till sin käresta fru är för mig mycket konstigt.

Om det sen är för lite sex i förhållandet enligt skriven information härinne som jag läst , så finns det väl bättre sätt än att be sin fru om att få dra över någon annan ?

Det sämsta som skedde var nog att HD tillät sex utanför äktenskapet -det blir så gränslöst och förstör bara mellan de gifta , så tror jag ....

Men alla är vi olika .

Om min fru skulle begära mer sex i sitt liv skulle jag köpa alla möjliga attrapper stora som små , gnuggandes och allt vad det finns för att få henne kvar .
Men absolut INTE tillåta en älskare -där skulle gränsen gå för då finns ingen kärlek kvar , skulle åtminstone jag känna.

Då skulle jag be min fru lämna mig,så jag slipper att vara med någon som inte älskar mig längre.

Skulle min fru däremot vilja avstå sex i äktenskapet så skulle jag leva som man gjorde som ungkarl = använda fröken höger på WC och sen somna gott bredvid min fru med armen runt hennes midja.
Inte skulle jag ge mig ut till någon annan kvinna .
Det är ju min fru jag tycker om och då vill jag ju ha det sexuella med henne och ingen annan .

Sex är ju inte som en del människor verkar tro ; ett träningspass med vem som helst , utan ett sätt att visa en speciell person att man tycker väldigt mycket om den .

”Ju fler kockar -desto sämre soppa ” är nog något man skall tänka på i dessa lägen , och det brukar ju faktiskt finnas en för alla,så det är ju rätt bra att vara ödmjuk i den saken .

Sin fru älskar man både i nöd och lust och med respekt utifrån situation som uppstår. Så känner jag i vilket fall.
Eftersom sexlivet är det närmaste man kan komma varandra i ett partnerskap .

Det är nog inge bra att dela sin älskling sexuellt med någon annan utav samma kön som en själv.

Bara en tanke och spekulation omkring hur man skall slippa att folk mördas bakom bullerväggar.

Många gånger har just otrohet gjort att folk blivit som tokiga , så varför skall vi människor pyssla med sådant ? Det gör ju ingen lycklig .

Ödmjukhet är den bästa huvudkudden sa alltid min morfar och det hade han väldigt rätt i .
Senast redigerad av landbandy 2019-09-28 kl. 20:22.
Citera
2019-09-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man misstänker att det var SD som stod utanför bostaden. Det finns mer som talar för att det var han än emot så långt som utredningen kommit hittills. Det var på framsidan som MGM väntade på LW.

Detta inlägg av MoralensVäktsre
är från den 12/8 - 18.

"Man misstänker att det var SD som
stod utanför bostaden. Det finns mer
som talar för att det var han än emot
så långt som utredningen kommit hittills."

Men visst, det har förmodligen hänt
en hel del i utredningen sedan augusti
2018, så att det istället var HD som stod
på framsidan, utanför LW:s bostad är
väl kanske ingen omöjlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har trots att jag läst MV inlägg många gånger inte uppfattat denna mening tidigare på annat sätt än att det skulle vara SD (haha, tunnelseende).
Samtidigt, på tal om kontext, skriver MV om "diskreta träffar", så kanske det inte var HD som han syftade till?

[...]
"Lw har på kvällen fått ett meddelande eller samtal strax före kl 23:00 av någon hon kände som fick henne att lämna lägenheten. Platsen bakom planket har antingen varit en tidigare mötesplats för diskreta träffar då den inte kan ha varit obekant för Lw. [...]"

https://www.flashback.org/p64254923#p64254923
Nu gjordes det inlägget av MV visserligen tidigt i utredningen 6/6-18, dvs det är inte säkert att utredningen hade klart för sig hur kommunikationsanalysen såg ut i sin helhet?

Nu när @Reviews kommenterade MV inlägg, reagerade även jag på ordet "någon".

Men borde inte HD omedelbart funnits under luppen, om det var hon som via sms lockade ut LW?

Senare skriver dock MV i flera inlägg att SD haft digital kontakt med LW om önskan att ses.

Skulle kunna vara så att SD förökt få ut LW genom att be HD om att kontkata henne också, och på så sätt lura ut henne?
Tveksamt, tänker jag.
Då borde HD direkt blivit undersökt och misstänkt.

Möjligen hade hon då ett mer hållbart alibi?
Typ hennes föräldrar på besök?
Citera
2019-09-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Growe
det vi behöver är hårdare regler för hur länge folk får vara häktade. det löser allt per automatik.. idag drar dom ut på allt för dom själva tjänar på det. klart att det är bättre med en psykiskt nerbruten människa än en som har bra psykisk hälsa när det bär upp i rätten.

Det normala är ju att ha fasta häktningstider och att man har dessa att förhålla sig vid. utom i sverige.. här finns det ingen tidsgräns. man kan sitta exakt hur länge som helst.

Vilka länder inom EU har en fast häktningsgräns på högsta misstankegraden?
Senast redigerad av Remark 2019-09-28 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in