2019-09-28, 15:25
Medlem
tilsammansnus avatar
Vad säger fysiker ? Jag är ingen expert men läste en text om gravitationsvågor och detta fick mig undra.

Både kraft och energi påverkar kroppar att accelerera åt ett visst håll, hur skall man egentligen kalla det ?
Citera
2019-09-28, 15:36
Medlem
Borde man inte typ kunna säga att en kraft är en regel som resulterar i en överförelse av kinetisk energi?

Blir hemskt gärna rättad om det är en definition som inte lirar
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-09-28 kl. 15:40.
Citera
2019-09-28, 15:44
Medlem
Nej egentligen inte.

Man använder formeln:

Lägesenergi: mgh
Rörelseenergi: mv2/2

Ex:
En bil som kör i hastighet/lutning

mv2/2 —> ger lägesenergi

Det bildar en graf.

Kraft är en egenskap som antingen kan vara konstant eller varierande.

Därför skulle man kunna säga att det egentligen inte är samma sak.
Citera
2019-09-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Vad säger fysiker ? Jag är ingen expert men läste en text om gravitationsvågor och detta fick mig undra.

Både kraft och energi påverkar kroppar att accelerera åt ett visst håll, hur skall man egentligen kalla det ?

Nej, det är helt olika storheter. En kraft kan dock utföra ett arbete, och man får då energin som kraften multiplicerat med vägen, alltså hur lång sträcka kraften har arbetat.
Citera
2019-09-28, 15:45
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Borde man inte typ kunna säga att en kraft är en regel som resulterar i en överförelse av kinetisk energi?

Blir hemskt gärna rättad om det är en definition som inte lirar
Blir fundersam av din fråga, kinetisk energi är nåt en kropp har som är i rörelse.

Det jag läste säger mig att kraft alltså kan färdas, nåt jag inte hört innan.
Citera
2019-09-28, 15:49
Medlem
Citat:

En bil som står på en väg utövar en kraft ner mot vägen. Rullar bilen så flyttar sig kraften mot vägen. Så ja, en kraft kan färdas.
Citera
2019-09-28, 15:56
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
En bil som står på en väg utövar en kraft ner mot vägen. Rullar bilen så flyttar sig kraften mot vägen. Så ja, en kraft kan färdas.
Utan att nåt fysiskt objekt färdas då ? Kan en kraft sägas kunna förflytta sig av sig själv ?
Citera
2019-09-28, 15:57
Medlem
Citat:
Blir fundersam av din fråga, kinetisk energi är nåt en kropp har som är i rörelse.

Mm, kanske man kan säga antar jag.

Krafter överförs väl mellan objekt via kraftprtiklar som t.ex. gravitoner.
Citera
2019-09-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Krafter överförs väl mellan objekt via kraftprtiklar som t.ex. gravitoner.

Nja, rent mekaniskt sker det helt enkelt som kontaktkrafter i kontaktpunkter mellan objekt. Kan förstås vara ytor också i fallen med distribuerade krafter.
Sedan kan krafter uppstå i fält också. I de fallen existerar inga kraftpartiklar, och huruvida gravitoner existerar är fortfarande okänt vad jag vet.
Citera
2019-09-28, 16:21
Medlem
Newtons första lag.

Corpus omne perseverare in statu suo quiescendi vel movendi uniformiter in directum, nisi quatenus a viribus impressis cogitur statum illum mutare
Senast redigerad av Tokarev 2019-09-28 kl. 16:29.
Citera
2019-09-28, 16:26
Medlem
Citat:
Utan att nåt fysiskt objekt färdas då ? Kan en kraft sägas kunna förflytta sig av sig själv ?

Om det inte finns något objekt som kraften verkar på, så finns inte heller kraften.
Citera
2019-09-28, 16:42
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Om det inte finns något objekt som kraften verkar på, så finns inte heller kraften.
Gravitation är kraft , rätt ?

Sen några år talar man om gravitationsvågor som träffade jorden och gav förvarning att nånting skulle strax gå att se som hände extremt långt härifrån, extremt länge sen. Dessa vågor hade alltså färdats genom tomrum enligt vad detta säger. Har jag fattat det rätt att kraft färdats ? Eller var har jag fel ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in