2019-09-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Donald Trump är omedvetet självdestruktiv genom att ständigt fara med osanning och att dagligen bryta mot etablerade normer och regler. Omedvetet och total avsaknad av självinsikt så håller han sannolikt på att ödelägga sina chanser för en ytterligare mandatperiod.
Bara om det hade gällt någon annan än Trump och om det hade varit någon annanstans än i USA. Trump trotsar all logik och alla konventioner. Amerikanerna verkar föredra det. Tillräckligt många i alla fall. Men jag delar givetvis ditt önsketänkande.
Citera
2019-09-27, 19:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
När tror ni att han blir impeached då?

Troligen aldrig.

Skulle en utredning visa på riktigt allvarliga fel och uppenbara lagbrott kan riksrätten tänkas fälla Trump (jag vet inte vad som krävs i Trumps fall, men Nixonskandalen kan man ju jämföra med - Nixon hade troligen blivit fälld om prövningen "gått färdigt").

I ett sådant läge inträffar det som antyds av en del bedömare, dvs att det republikanska partiet tar sin hand från sin egen president. För att det skall bli så krävs ju något i hästväg. I så fall kommer Trump sannolikt att avgå "av hälsoskäl" - för att åtminstone mildra fallet för sitt parti.

Jag är väl inte så säker att Trump i det läget anser republikanerna som "sitt parti"...
Senast redigerad av Bergakungen 2019-09-27 kl. 19:47.
Citera
2019-09-27, 20:03
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Troligen aldrig.

Skulle en utredning visa på riktigt allvarliga fel och uppenbara lagbrott kan riksrätten tänkas fälla Trump (jag vet inte vad som krävs i Trumps fall, men Nixonskandalen kan man ju jämföra med - Nixon hade troligen blivit fälld om prövningen "gått färdigt").

I ett sådant läge inträffar det som antyds av en del bedömare, dvs att det republikanska partiet tar sin hand från sin egen president. För att det skall bli så krävs ju något i hästväg. I så fall kommer Trump sannolikt att avgå "av hälsoskäl" - för att åtminstone mildra fallet för sitt parti.

Jag är väl inte så säker att Trump i det läget anser republikanerna som "sitt parti"...

Problemet är att det tyvärr inte går att jämföra Nixon med Trump, det är inte samma typ av politiker idag som då, då korruptionen är vedertagen idag och delar av det republikanska partiet kämpar med alla medel för att kunna ta till alla medel (demokratiska som icke demokratiska) för att kunna fortsätta ha kvar makten eller ens existera i vissa stater i framtiden.

Hade Nixon suttit idag så hade han inte behövt avgå då han hade haft sådana som MoscowMitch som skyddar honom
Citera
2019-09-27, 20:04
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freescreech
Bara om det hade gällt någon annan än Trump och om det hade varit någon annanstans än i USA. Trump trotsar all logik och alla konventioner. Amerikanerna verkar föredra det. Tillräckligt många i alla fall. Men jag delar givetvis ditt önsketänkande.

Kan det inte vara för att amerikanerna bryr sig mer om underhållning än genuin politik?

Så länge det låter och påminner dem om vad de vill höra och påminnas om så är de relativt nöjda även om rummet brinner, problemet blir väl sedan vad som händer efter 2020 eller 2024 när Trump inte längre sitter om president, kommer landet att likna en person som har bakfull eller kommer de att fortsätta att jaga efter sådana som Trump och om de gör det, kommer man att lätta ytterligare på lagarna i framtiden?
Citera
2019-09-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad jag förstår så är frågan följande huruvida man kan impeacha Trump eller inte. Eller vad Executive Privilege ger presidenten och vicepresidenten för rättigheter. Presidenten och dennes stab tror jag får ta till vilka medel som helst för att skydda USA:s intressen och få andra att vika sig.

När det gäller Joe Biden så hade han väl fulla rättigheter att utpressa Ukraina genom att frysa bidrag till dem för att få dem att avskeda en korrupt åklagare. Om det låg i USA:s intressen d.v.s.

Problemet här är om Biden gjorde det för sin son skull eller inte.

När det gäller Trump så har han väl fulla rättigheter att utpressa Ukraina till att inleda en undersökning av Joe Biden & sons förehavanden med vilka medel han vill. D.v.s. om det ligger i USA:s intressen att göra det. Inte för att skaffa sig fördelar inför ett presidentval genom att gräva fram skit om motståndarna dock.

Problemet här är att Trump inte tycks ha gjort någotdera av ovanstående.

Så en privatperson i US eller en Dem kandidat kan utpressa främmande makt, men om US President gör det = impeachment?

Är det rätt fattat?

Nästa fråga är nu när samtalet är ute, ty det är det, är det hur i helvete man kan få samtalet till utpressning?

Påverkan, jo, och det är allvarligt kanske, trots att DT påverkar enkom i att amerikaner har korrumperat i Ukraina, men utpressning?

Ge daj.
Citera
2019-09-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kan det inte vara för att amerikanerna bryr sig mer om underhållning än genuin politik?

Så länge det låter och påminner dem om vad de vill höra och påminnas om så är de relativt nöjda även om rummet brinner, problemet blir väl sedan vad som händer efter 2020 eller 2024 när Trump inte längre sitter om president, kommer landet att likna en person som har bakfull eller kommer de att fortsätta att jaga efter sådana som Trump och om de gör det, kommer man att lätta ytterligare på lagarna i framtiden?
Jag tror att vi får se fler politiker som är som Trump. Ingen har nog förstått att man kan få sådana framgångar trots att man har sådana egenskaper. Frågan är varför han är så framgångsrik. Jag tror att svaret är mångfacetterat.
Citera
2019-09-27, 20:21
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Donald Trump är omedvetet självdestruktiv genom att ständigt fara med osanning och att dagligen bryta mot etablerade normer och regler. Omedvetet och total avsaknad av självinsikt så håller han sannolikt på att ödelägga sina chanser för en ytterligare mandatperiod.

Det vore det normala. Men gränsen för vad som är normalt förflyttas dagligen. Snart är vad som helst möjligt. Och supportrarna kommer att fortsätta applådera.

Den här affären kommer troligen också att rinna av honom på något vis, tyvärr.
Citera
2019-09-27, 20:29
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freescreech
Jag tror att vi får se fler politiker som är som Trump. Ingen har nog förstått att man kan få sådana framgångar trots att man har sådana egenskaper. Frågan är varför han är så framgångsrik. Jag tror att svaret är mångfacetterat.

Jag tror svaret är ganska enkelt egentligen, amerikaner är i många fall inte det smartaste folket, seriöst det finns en problematik med deras utbildningssystem där man aktivt har försökt med historieförfalskning vi flera tillfällen (det finns en separat tråd om det) ovanpå att skolorna har en ganska dålig budget rent generellt i USA.

Så folket vill ha underhållning, de tar sig inte längre tiden till att faktiskt förstå hur landet fungera, så länge som den som talar till dem säger saker som de tycker om och låssas kämpa för dem samt är karismatisk så funkar det för en ganska stor klick människor samtidigt som folket även har tappat förtroendet till att de demokratiska principerna ska fungera.

Så det enda du behöver för att vinna val i USA är karisma, avsaknad av samvete, möjligheten att kunna ljuga så fort du rör tungan även om munnen är stängd samt att du kör med saker som folket vill höra.
Citera
2019-09-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror svaret är ganska enkelt egentligen, amerikaner är i många fall inte det smartaste folket, seriöst det finns en problematik med deras utbildningssystem där man aktivt har försökt med historieförfalskning vi flera tillfällen (det finns en separat tråd om det) ovanpå att skolorna har en ganska dålig budget rent generellt i USA.

Så folket vill ha underhållning, de tar sig inte längre tiden till att faktiskt förstå hur landet fungera, så länge som den som talar till dem säger saker som de tycker om och låssas kämpa för dem samt är karismatisk så funkar det för en ganska stor klick människor samtidigt som folket även har tappat förtroendet till att de demokratiska principerna ska fungera.

Så det enda du behöver för att vinna val i USA är karisma, avsaknad av samvete, möjligheten att kunna ljuga så fort du rör tungan även om munnen är stängd samt att du kör med saker som folket vill höra.
Nej, det där är för enkelt. Om det vore ett generellt problem med amerikanernas utbildning så kan man inte förklara varför Hillary Clinton vann ”popular vote” med 2,87 miljoner rösters marginal. Du måste stirra sanningen i ögat hur obehaglig den än är.
Citera
2019-09-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Nu är inte det här ämnet för tråden, men ingen normalt funtad person kan hävda att FOX är höger om man inte samtidigt erkänner CNN som vänster. Det går bara inte.

Jo det går visst om man knäpper på startknappen i huvudet. Fox News är höger, (väldigt mycket höger). Någon etablerad media som är vad som i Europa skulle passera som vänster existerar inte i USA. Detta är vänster: https://www.wsws.org/ Och det här: https://www.alternet.org/ CNN är definitivt inte vänster. De ligger, ungefär som det Demokratiska partiet, något till höger om mitten.
Citera
2019-09-27, 20:56
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo det går visst om man knäpper på startknappen i huvudet. Fox News är höger, (väldigt mycket höger). Någon etablerad media som är vad som i Europa skulle passera som vänster existerar inte i USA. Detta är vänster: https://www.wsws.org/ Och det här: https://www.alternet.org/ CNN är definitivt inte vänster. De ligger, ungefär som det Demokratiska partiet, något till höger om mitten.

Som sagt, det går inte. Bara gratulera dig till posten som mest politiskt biased och smått retarderad. Finns ingen politisk kommentator som håller med dig dock.

Resten är ju sjukt snömos. Dems ligga till höger om mitten? De är på samma nivå som VPK här i Sverige, eller har du missat senaste tre årens politiska utspel?
Citera
2019-09-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Som sagt, det går inte. Bara gratulera dig till posten som mest politiskt biased och smått retarderad. Finns ingen politisk kommentator som håller med dig dock.

Resten är ju sjukt snömos. Dems ligga till höger om mitten? De är på samma nivå som VPK här i Sverige, eller har du missat senaste tre årens politiska utspel?

Demokraternas bas ligger mycket till höger om man jämför med V i Sverige, den progressiva delen av demokraterna är betydligt närmare V dock , men de är inte en stor del utav partiet än iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in