2019-09-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De är ansvariga för styrningen av verksamheten.

Recepten skrivs av läkare, inte av apoteken.

Fast om apoteket accepterar förfalskade recept, vilket man tycks ha gjort, kanske det spelar mindre roll vem som skriver dem.
Citera
2019-09-26, 13:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Fast om apoteket accepterar förfalskade recept, vilket man tycks ha gjort, kanske det spelar mindre roll vem som skriver dem.

Ha! Ha! Ja det kanske är araberna i styrelsen som skriver ut dem trots allt!
Citera
2019-09-26, 14:15
Avslutad
Citat:
Låter mest troligt att det handlar om pappersrecept. En läkare kan ha förskrivit någoting på en gul receptblankett, och stämplar då sin streckkod för sin verksamhet. Allting som står på receptet måste knappas in för hand, så egentligen kan farmaceuten eller apotekaren skriva in vad som helst. Apoteket kan då spara dessa och fortsätta scanna in streckkoden och expediera vad som helst. Vet inte om det är så det har gått till men det är ett möjligt scenario. Gula receptblanketter är vanligare än vad man tror. Jag får mina mediciner skrivna på pappersrecept och jag ser jämt folk som också gör det på apoteken.
Citera
2019-09-26, 14:25
Medlem
Förslag till MOD - flytta gärna tråden från "Företagsskvaller" till "Aktuella Brott".

I stället för smuggla knark över Öresundsbron har dessa herrar fått dem till sig förskrivna f.v.b. till "patienter" som fått dem på recept.

Apotekarna har inte sålt knarket över disk utan i ett gathörn från en "patient" som var så "förskriven" med knark att han gick till "läkaren" utan att betala p.g.a. högkostnadsskyddet.

Tänk när resten av MÖ fattar deras affärsidé.

a) Läkaren som skriver ut onödiga recept till brorsan får betalt av landstinget.
b) Brorsan som varit så ofta hos Läkaren behöver inte betala för receptet eftersom högkostnadsskyddet slagit till.
c) Apotekaren, ytterligare en brorsa, lämnar ut medicinen gratis (högkostnadsskydd för b - brorsan) men får betalt av landstinget för medicinen.

Läkaren har fått fullt betalt av landstinget.
Apotekaren har fått fullt betalt av landstinget.
Brorsa B har inget betalt eftersom högkostnadsskydd.

De tre ställer sig sen i ett gathörn och säljer det skattefinansierade knarket till intressenter och delar överskottet lika.

Gratis knark betalt av staten som de sedan säljer i gathörn.

Uppdrag Granskning var är ni?
Citera
2019-09-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Låter mest troligt att det handlar om pappersrecept. En läkare kan ha förskrivit någoting på en gul receptblankett, och stämplar då sin streckkod för sin verksamhet. Allting som står på receptet måste knappas in för hand, så egentligen kan farmaceuten eller apotekaren skriva in vad som helst. Apoteket kan då spara dessa och fortsätta scanna in streckkoden och expediera vad som helst. Vet inte om det är så det har gått till men det är ett möjligt scenario. Gula receptblanketter är vanligare än vad man tror. Jag får mina mediciner skrivna på pappersrecept och jag ser jämt folk som också gör det på apoteken.

Eller så står det Antal uttag: 1 och så skriver någon dit en nolla efter ettan. Fast det funkar så klart bara på pappersrecept.
Citera
2019-09-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Sexbrott = invandrare överrepresenterade
Förmögenhetsbrott = invandrare överrepresenterade
Våldsbrott = invandrare överrepresenterade

Källa: Brå 2015

Frågor på det?

Har du en länk till BRÅ?
Citera
2019-09-26, 14:32
Medlem
kasperwolfgangs avatar
väldigt många apotek har ju invaderats av våra importraketforskare...svårt att bojkotta..

men det här va en positiv nyhet då med andra ord
Citera
2019-09-26, 14:35
Avslutad
Citat:
Eller så står det Antal uttag: 1 och så skriver någon dit en nolla efter ettan. Fast det funkar så klart bara på pappersrecept.
Går inte, man måste skriva in uttag i både siffror och bokstäver, så inte någon annan ska skriva dit något annat. Samma sak med mängd och tablettstyrka. T.ex. 1 uttag, ett uttag, 100 tabletter, hundra tabletter, 25 mg, tjugofem mg.
Citera
2019-09-26, 14:45
Medlem
musttomtes avatar
När jag var på apoteket så var det en raketforskare som bara hade en bit papper och han fick sin medicin utan problem. Jag var tvungen att visa leg.
Citera
2019-09-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
När jag var på apoteket så var det en raketforskare som bara hade en bit papper och han fick sin medicin utan problem. Jag var tvungen att visa leg.

Var det inte ett receptfritt läkemedel han/hon skulle ha då medan ditt var på recept?
Citera
2019-09-26, 14:58
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdrew
Var det inte ett receptfritt läkemedel han/hon skulle ha då medan ditt var på recept?

Nej det var recept, såg med egna ögon. Apotekaren frågade importforskaren om leg men denne hade inget. Då sa medicin utdelaren papperslös och då behövde man inget utan en bit papper var tydligen allt som krävs.
Citera
2019-09-26, 15:03
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ha! Ha! Ja det kanske är araberna i styrelsen som skriver ut dem trots allt!

Kan absolut vara så att araberna har förfalskat recept genom att använda olika läkares id.
Skulle inte förvåna mig
Tror det behövs en ordentlig koll på vad dessa personer sysslat med. System kan man alltid manipulera med om man inte har rent mjöl i påsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in