2019-09-26, 10:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Har vi dödstraff på för snedknullning i Sverige, det va nåt nytt🙄
Jag tror fru Davisson var jäkla glad att kunna straffa SD, hade han inte haft någon älskarinna att dubbelstraffa honom med, så kanske SD själv fått sätta livet till, tack vare LW får hon se honom lida resten av sitt liv istället, förstår varför hon flinade upp sig på fotot

Skrek gjorde nog bara SD, tummetott du vet hahaha

Jag tror det är det hennes blick och kroppsspråk avslöjar: skadeglädje och triumf. Men även om hon ser nöjd ut så skönjer jag ändå att hon är fortfarande är arg och bitter. Allt går inte att sudda ut, ens med terapi...
Rosa Panterns hämnd..

Citera
2019-09-26, 10:58
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Stämmer bra, det blir självklart en begäran om förlängning av åtalstid, frågan är bara hur lång tid som Hiding kommer att äska, klipper hon till med en månad eller nöjer hon sig med 14 dagar.
Jag tror som du att Hiding begär åtalsförlängning. Hon väntar på besked från NFC gällande HD.
Det kan nog dra ut ännu längre tror jag.
Citera
2019-09-26, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hamnar han i finkan och får livstid så lär HD knappast få tillbaks de där pengarna förrän han är i pensionsålder.

Det innebär dessutom att det ger HD ett starkt ekonomiskt incitament till att göra allt hon kan för att SD inte ska bli dömd. Det är något jag hoppas utredarna har i åtanke.

Om han blir sittande länge i häktet, eller får en fängelsedom, behöver han säkert sälja villan. Priserna ligger väl på 3-3,5 mnkr. Jag förmodar att de har betalat av en del (därav den summa som SD fick köpa ut HD ur huset med), så någon summa lär han får efter att skulderna är avdragna kanske.
Citera
2019-09-26, 11:10
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det borde väl vara antingen att SD väljer att gå emot sin advokats råd eller att SD/försvarare bedömer att bevisläget har ändrats på något sätt? Fast är åkl skyldig att informera om allt de har kommit fram till i utredningen på sistone? Åkl kan väl hålla inne med saker av taktiska skäl? Hon lyckades ju senast.
RB § 18 säger följande. När förundersökningen har kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, ska den misstänkte underrättas om misstanken när han eller hon hörs.
Efter underrättelsen har den misstänkte och försvararen rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av det som har förekommit vid förundersökningen. Denna rätt gäller med de begränsningar som följer av 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Citera
2019-09-26, 11:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om han blir sittande länge i häktet, eller får en fängelsedom, behöver han säkert sälja villan. Priserna ligger väl på 3-3,5 mnkr. Jag förmodar att de har betalat av en del (därav den summa som SD fick köpa ut HD ur huset med), så någon summa lär han får efter att skulderna är avdragna kanske.
Eller så får han skadestånd fast den blir väl inte så stor, det vill säga om han kommer ut snart.
Citera
2019-09-26, 11:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag tror som du att Hiding begär åtalsförlängning. Hon väntar på besked från NFC gällande HD.
Det kan nog dra ut ännu längre tror jag.

Jepp, det är ju självklart att Hiding måste begära åtalsförlängning, frågan är ju hur länge hon tänker äska i sin begäran.

MGK har förbryllat mig ända sedan hon introducerades i fallet, satan vad hon har gjort det besvärligt att få ordning på motiv och annat, något är det ju som har gjort att Hiding lät gripa henne och dessutom för mord, men vad fan har hon gjort egentligen?

Men om båda åker dit för mordet har vi ett unikt fall i kriminalhistoriken så mycket är säkert.
Citera
2019-09-26, 11:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
RB § 18 säger följande. När förundersökningen har kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, ska den misstänkte underrättas om misstanken när han eller hon hörs.
Efter underrättelsen har den misstänkte och försvararen rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av det som har förekommit vid förundersökningen. Denna rätt gäller med de begränsningar som följer av 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Ja, som jag har förstått det så håller åk det som anses nödvändigt för utredningens skull under sekretess.

Rätta mig om jag gissar/tänker fel här:

Om ÅH nu känner att hon har på fötterna liksom vid den senaste häktningen, behöver hon inte lägga fram något nytt alls? För utredningssekretessens skull.

Kan det vara därför hon begär omhäktning redan idag?
Senast redigerad av notknapparen 2019-09-26 kl. 11:18.
Citera
2019-09-26, 11:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Hur var det uppgiften att han inte skulle förhandla kom in i tråden och hur bekräftad var den egentligen?

Här kom den uppgiften in för första gången, tror jag
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"Samma dag lät SD:s försvarare, advokat Ingvar Backman meddela Örebro tingsrätt, via mejl, att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 september när häktningstiden löper ut.
Med andra ord, om/när kammaråklagare Åsa Hiding begär förlängd utredningstid för att väcka åtal har SD redan medgivit detta. Intressant...
"

Tyckte nog att jag läst det i någon artikel men jag kan minnas fel, om det bara är tråduppgifter på att Bavckman inte tänkte förhandla så får man nog ta det med en skopa salt.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så fattade jag det också.
Jag är inte insatt i den juridiska biten, så jag kan ha missuppfattat det.

Men undrar varför den är idag istället för fredag.
Då känns det som att det är klart från ÅHs sida?

SD kanske inte lyssnar på sin försvarare?
Han vill inte acceptera att bevisningen inte har ändrats sedan den senaste förhandlingen?

Hur kan man tänka?

Hiding är nog stensäker på sin sak men som sagt det ska ju förhandlas om saken också.

MGM har ju inget att förlora på en förhandling, han sitter ju där han sitter.
Citera
2019-09-26, 11:24
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ungefär hur stora belopp handlar dessa projektpengar om?

När man tittar på projektsammanfattningarna kan ses att det utgår allt från runt 100 tusen till 6.5 miljoner till olika projekt. En del projekt kan, i mitt tycke, diskuteras om de varit meningsfulla när man läser om resultaten (jag blir sugen på att ansöka om projektmedel).

Föregående års projektredovisningar har publicerats i maj -16, februari -17 och april -18, men senaste redovisningen har alltså LK inte fått ut till allmän beskådan ännu. Varför?

-------------
Länk till information för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68641245
Citera
2019-09-26, 11:27
Medlem
Honan6s avatar
SD med advokat borde vara intresserade av att en förhandling hålls i syfte att äska fram mer detaljer från FU.

-------------
Länk till information för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68641245
Citera
2019-09-26, 11:31
Medlem
T34Panzers avatar
M
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag vet såklart att man inte kan bedöma en person bara genom att titta på foton....
Men, hon ser fan läskig ut.
Och håller man för håret på vissa foton, så ser hon fan ut som en man. Det ligger nåt manipulativt över henne. Som om hon har en baktanke. Hon ler men hon är inte glad. Hon tittar men ser inte. Ögonen lyser inte av liv utan dom ser lite "sjuka ut"
Man tassar nog på tå runt henne, för blir hon arg så exploderar hon.
Hon ser ut som att hon kan döda nån, och sen hånflina åt det.

Jag vet, man kan inte bedöma en person bara på foto, men jag ser nåt falskt i alla fall.
Hon ser fan farlig ut.....

Instämmer på alla punkter.
Vi människor tolkar ju hela tiden ansiktsuttryck och kroppsspråk, det är en delvis undermedveten process. Dels för att vi är sociala varelser men även utifrån ett överlevnadsperspektiv.
Så att vi är ett antal här som uttryckt samma tankar, skall nog inte bara viftas väck.

Två intressanta artiklar om ”ansiktsuttrycksavläsning”

https://fof.se/tidning/2009/4/artikel/mot-paul-ekman-han-kan-se-nar-du-ljuger

https://www.nyteknik.se/karriar/ditt-ansikte-avslojar-dig-6421506
Citera
2019-09-26, 12:13
Medlem
Inte förvånande att det nu ska bli förhandling: det var ju lite avigt annars att överklaga tidigare häktning och sedan bara acceptera en ny utan strid.
Har tidigare varit inne på att det nog skulle bli förhandling trots allt (uppgifter om motsatsen).

Tror inte att det kommer att bli tal om en månad denna gång, valet står nog mellan 2 veckor eller fri fot.

Den Stora Frågan är väl för övrigt vilket kön som kommer att besitta domartronen?😐
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in