Citat:
Ursprungligen postat av
agvvv
Da må det ha vært flere, det er riktig. Det kan være en forklaring tenkte jeg, hvis de ikke finner spor av ukjent bil. Hvis det kun er én og det er fingert, så tenker jeg at det er som Monsen sier, det må ha skjedd i to omganger. Drap som lager ekte slepespor og avtrykk. Fjerning av kropp. Så trampe inn på nytt og legge på plass brev og ting på senere tidspunkt.
Från vad som sipprat ut ur utredningen så får man lätt för sig att det finns en del lakuner i spårbilden inomhus. Sproxspåren som anges som de enda okända beskrivs som koncentrerade till entré och badrum, även om jag tror det nämns att de kan ses även på annan plats. Trusselbrevet är lite osäkert var det var placerat vad jag förstår men möjl på annan plats än hallen, även om det väl vore logiskt. Mobilen omnämns på sätt som antyder att den kan ha placerats där av annan än AE själv. Hur en sån slutsats kan dras känns otydligt. Möjligen stämmer det inte med spårbilden i övrigt. Man kan ju tänka sig att även AE avsatt spår med fotavtryck. Och att det ser ut rimma illa med att hon lagt mobilen ifrån sig. Exv om hon har (lortiga) ytterskor på men spåren inte leder in till vardagsrum o telefonen (hypotetiskt). Sakförhållanden (sakers placering) som inte förklaras av sproxskorna skulle antyda en spårlös person, vilket inte känns troligt i slaskandet.
Sen var det där med resväskan. Och handväskan. Skulle resa till kvitfjell har det hetat. Res- eller handväska packad för längre bortovaro i hallen? Hela medicinskåpet nedpackat, men ratat av kidnapparna...? Skulle AE i själva verket resa själv? Men fick inte?
Spårbilden i hallen bör ha varit komplex att manipulera efter utfört brott, för det går liksom inte ge sig till att tvätta klinkerytor med smutsavtryck från uteskor. Det blir för uppenbart. Det bildar ett unikt mönster av lager av avsatta verkliga avtryck. Och th kan inte försöka fejka andra avtryck än sina egna och AE:s och sproxaren. En GM, ensam eller i par, skulle normalt heller inte bara forsa in och ut, tre steg hit och tre steg tillbaka, utan skulle ju troligen förete ett komplext spontant fotarbete med pauser, pareringar, tyngdläggande, andhämtning, kikande omkring, i fönster mm. Det bästa sättet att härma det är väl att ha skorna på vid själva mordet.
Ett stripsande av AE:s handleder borde tex gå att avläsa i spåren. Föreställer jag mig.