2019-09-25, 17:34
Medlem
Grisbrottarens avatar
Vanlig mjölk blir sur, vilket märks tidigast om man häller den i kaffet och den flockas. Det brukar hända mellan tre dagar och en vecka efter "bäst före"-datum. Jag brukar då för egen del ta och dricka ur resten av förpackningen, eftersom det ändå smakar normalt inom en dag efter första flockningen.

Men hur förändras filmjölk – och yoghurt – när den blir för gammal?
Jag har ätit sådan upp till tio dagar efter "bäst före"-datum, då den inte blir "dålig" på något sätt. Nyligen läste jag på en matblogg att filmjölk och yoghurt håller i princip hur länge som helst, eftersom de är mjölksyrade och på så sätt konserverade så att inga andra bakterier än mjölksyrebakterier kan växa i den. (Jag ägnar mig själv åt syrning av främst vitkål, och den håller i a f ett halvår.)

Vad jag eventuellt kan ha märkt är att filmjölk blir mer lättflytande eller t o m rinnig efter en tid, men det kan vara inbillning.

Har någon sparat filmjölk riktigt länge och sett vad som händer med den?
Citera
2019-09-25, 18:57
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Alltså grejerna kan hålla långt efter bästföre. Använd bara näsan.

Skulle du ha filmjölk några månader skulle du nog spy av doften på en gång om du öppnade. Det hade jag gjort iallafall. Fy fan
Citera
2019-09-25, 18:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Vanlig mjölk blir sur, vilket märks tidigast om man häller den i kaffet och den flockas. Det brukar hända mellan tre dagar och en vecka efter "bäst före"-datum. Jag brukar då för egen del ta och dricka ur resten av förpackningen, eftersom det ändå smakar normalt inom en dag efter första flockningen.

Du måste inse att syrligheten i en bakteriekultur i filmjölk inte är samma sak som att en vanlig mjölk surnar med tiden.
Citera
2019-09-25, 19:11
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenaln1club
Alltså grejerna kan hålla långt efter bästföre. Använd bara näsan.
Det här är ju inte det jag frågar om, dvs. huruvida man kan äta filmjölk efter "bäst före"-datum, utan jag undrar om, när och hur den förändras när den blir gammal och eventuellt alltför gammal för att förtäras.

För jo, jag brukar – som sagt i TS – äta filmjölk både en och två veckor efter "bäst före"-datum, man har då inte märkt någon större förändring av smak, konsistens osv.
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du måste inse att syrligheten i en bakteriekultur i filmjölk inte är samma sak som att en vanlig mjölk surnar med tiden.
Ja, det kan du – som du ju faktiskt uttrycker – utgå ifrån att jag insett för länge sedan.
Det är väl för att det framgår så tydligt av min trådstart att jag insett det, som du lyckas förstå att jag är mycket väl förtrogen med syrningsprocessen.

Men det här har ju inte heller något med min frågeställning att göra.
Citera
2019-09-25, 19:20
Medlem
Xezrs avatar
Jag och en polare röjde ur ett gammalt kylskåp i en alkis lägenhet för en herrans massa år sen. Tror inte det varit städat i det köket på flera år, det användes mer som soptipp. Mu-Mjölk med jordgubbsmak fanns det, när var den poppis? Hursom, vi fann både juice, mjölk, mu-mjölk och då även filmjölk, det sistnämnda passerat utgångsdatum på minst ett par år. Vi tog ut skiten och hällde ut på ett berg, fy djävulen vad illa det stank.

Filen var brun, rinning och lämnade permanenta märken på bergshällen... Tror inte det växte nåt mer där efteråt. Osäker vad som kan ha hänt men nån bakteriekultur tror jag var borta, det liksom muterade till något kemiskt stridsmedel.
Citera
2019-09-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren

Men hur förändras filmjölk – och yoghurt – när den blir för gammal?
Jag har ätit sådan upp till tio dagar efter "bäst före"-datum, då den inte blir "dålig" på något sätt. Nyligen läste jag på en matblogg att filmjölk och yoghurt håller i princip hur länge som helst, eftersom de är mjölksyrade och på så sätt konserverade så att inga andra bakterier än mjölksyrebakterier kan växa i den. (Jag ägnar mig själv åt syrning av främst vitkål, och den håller i a f ett halvår.)

Vad jag eventuellt kan ha märkt är att filmjölk blir mer lättflytande eller t o m rinnig efter en tid, men det kan vara inbillning.

Har någon sparat filmjölk riktigt länge och sett vad som händer med den?
det är roligt med sådana här frågor ur vardagslivet: Numera klämmer jag ur all luft ur filmjölkspaketet innan jag sätter på korken igen. Jag inbillar mig att om det är luftfritt därinne, så kan inga aeroba bakterier eller mögelsvampar få livsrum..
Citera
2019-09-25, 22:38
Medlem
Det blir yoghurt. Så det är bara att käka på
Citera
2019-09-25, 22:43
Medlem
Enzymes avatar
Om man tillsätter lite filmjölk till vanlig mjölk och rör om. Blir det filmjölk av mjölken då om det får stå ett tag?
Citera
2019-09-25, 23:04
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajstervik
Det blir yoghurt. Så det är bara att käka på
Nähädu! Den gubben går inte!
Skillnanden mellan filmjölk och yoghurt är främst att olika mjölksyrabakterier används vid framställningen.
Citera
2019-09-26, 00:34
Medlem
Jag har faktiskt själv undrat lite vad som händer med gammal filmjölk. Har aldrig själv haft någon så länge. Jag har faktiskt aldrig heller haft yoghurt oöppnad så länge att jag har kunnat få reda på vad som händer med den, utan i regel har den varit öppnad och har hunnit börja mögla före jag har kunnat notera några andra förändringar.

Jag har för mig att jag ibland har hört att en oöppnad filmjölk eller yoghurt kan vara helt bra och drick-/ätbar flera månader efter bäst före-datum, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Xezr
Jag och en polare röjde ur ett gammalt kylskåp i en alkis lägenhet för en herrans massa år sen. Tror inte det varit städat i det köket på flera år, det användes mer som soptipp. Mu-Mjölk med jordgubbsmak fanns det, när var den poppis? Hursom, vi fann både juice, mjölk, mu-mjölk och då även filmjölk, det sistnämnda passerat utgångsdatum på minst ett par år. Vi tog ut skiten och hällde ut på ett berg, fy djävulen vad illa det stank.

Filen var brun, rinning och lämnade permanenta märken på bergshällen... Tror inte det växte nåt mer där efteråt. Osäker vad som kan ha hänt men nån bakteriekultur tror jag var borta, det liksom muterade till något kemiskt stridsmedel.

Var filmjölkspaketet oöppnat? Hade det stått kallt?
Citera
2019-09-26, 01:24
Medlem
Xezrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag har faktiskt själv undrat lite vad som händer med gammal filmjölk. Har aldrig själv haft någon så länge. Jag har faktiskt aldrig heller haft yoghurt oöppnad så länge att jag har kunnat få reda på vad som händer med den, utan i regel har den varit öppnad och har hunnit börja mögla före jag har kunnat notera några andra förändringar.

Jag har för mig att jag ibland har hört att en oöppnad filmjölk eller yoghurt kan vara helt bra och drick-/ätbar flera månader efter bäst före-datum, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Var filmjölkspaketet oöppnat? Hade det stått kallt?

Det var öppnat, från den tiden då de inte hade skruvkork utan enbart en flik. Halvfullt, typ. Filen hade stått kallt, kylskåpet funkade om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2019-09-26, 01:28
Bannlyst
Märker man att filmjölken börjar bli för gammal kan man kanske göra färskost av den. Har för mig att man värmer den till ca 50 grader och låter den ligga i en tät silduk över natten, svalt tex kylskåp, i med lite vitlök edyl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in