2019-09-25, 11:59
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kan vara så att övergången från "papper och penna" till "skärm" sänker hela mänsklighetens IQ? Det ingår så mycket mer i "papper och penna" t.ex motorik, fler delar av hjärnan samarbetar, synen fungerar annorlunda på papper och på skärm osv.

Jag har aldrig någonsin vant mig vid att läsa en bok på en bildskärm. Jag hatar det. Kanske någon liten del i mig som förstår att det är sämre än att läsa en pappers-bok.

Jag vet inte om just läsningen gör så speciellt stor skillnad. Däremot finns det en stor skillnad mellan att klicka in tal på en miniräknare och att ställa upp tal på papper.
Citera
2019-09-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det stämmer inte. De har skapat ett bekvämt samhälle med lite friktion. Det är däremot så att du signalerar lågiq genom att vara så onyanserad.

Att pumpa upp och bränna fossila bränslen framstår väl inte som alltför intelligent i dagens läge.
Man skulle nog till och med kunna drista sig till att säga det är rent korkat.

Du fattar inte ironi va? Beror det på din diagnos eller är du bara allmänt korkad?

Försök åtminstone att hålla dig till ämnet istället för att idka pinsamt amatörmässig härskarteknik.
Citera
2019-09-25, 12:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag vet inte om just läsningen gör så speciellt stor skillnad. Däremot finns det en stor skillnad mellan att klicka in tal på en miniräknare och att ställa upp tal på papper.
Om man i anomali med detta antar att musiker numera gör låtar med dator, journalister artiklar med dator, och arkitekter hus med dator så faller en del pusselbitar på plats... Om inte hela hjärnan används utan man låter teknik göra vissa delar så kanske hjärnans kapacitet sjunker. Den behövs inte längre.
Citera
2019-09-25, 12:03
Medlem
Citat:
Om du läser rapporten kommer du att se att de såg samma tendenser inom familjer. Någonting skedde på 60talet som gjorde att bröder och systrar födda i samma familj hade statistikt fallande iq som inte gick att förklara på annat sätt. Man har alltså kompenserat för att dumma människor ynglar av sig mer. De dumma har också en fallande iq inom gruppen när de är födda efter ett visst årtal.

Givetvis leder invandring och att ointelligenta föder många barn till att samhällets genomsnittliga iq sjunker, men man har tagit höjd för detta i undersökningen.
Det jag sa är helt klart en stor faktor i det hela men det är klart att det kan ju givetvis finnas flera faktorer involverade. Intressant att dom väljer att ignorera detta dock. Hur stor faktor tror man att detta fenomen man pratar om i artikeln utgör jämfört med ex det jag tog upp och även invandring människor med låg IQ?

Men det är ju faktiskt så att dumma personer skaffar långt fler barn än smarta (detta gäller speciellt svarta personer) det finns statestik på detta "fenomen" och man borde oroa sig och diskutera detta mer för att hitta lösningar på detta problem innan vi skapar ett Idiocracy samhälle.

OT. Bra video angående invandring och IQ:
https://www.youtube.com/watch?v=sm-LX-BjpBM
Senast redigerad av Noot 2019-09-25 kl. 12:09.
Citera
2019-09-25, 12:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Kan det inte bara vara så enkelt att de IQ-test som finns börjar bli utdaterade?
Jag tycker det omvända borde ske. Vi har större vana än någonsin att utsättas för IQ-test, så vi borde rimligen ha kläckt koden och skriva så bra som möjligt. Jämfört med tidigare generationer som inte var vana. I likhet med t.ex Högskoleprovet där alla skriver bättre andra och tredje gången.
Citera
2019-09-25, 12:09
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om man i anomali med detta antar att musiker numera gör låtar med dator, journalister artiklar med dator, och arkitekter hus med dator så faller en del pusselbitar på plats... Om inte hela hjärnan används utan man låter teknik göra vissa delar så kanske hjärnans kapacitet sjunker. Den behövs inte längre.

Javisst, det man inte använder kommer inte utvecklas utan atrofiera (likt testiklarna för någon som använder sig utav steroider).
Citera
2019-09-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att pumpa upp och bränna fossila bränslen framstår väl inte som alltför intelligent i dagens läge.
Man skulle nog till och med kunna drista sig till att säga det är rent korkat.

Du fattar inte ironi va? Beror det på din diagnos eller är du bara allmänt korkad?

Försök åtminstone att hålla dig till ämnet istället för att idka pinsamt amatörmässig härskarteknik.
Vänta lite nu. Det är inte ironi du sysslar med, du är bara svepande onyanserad. Sedan drar du en härskarteknik för att sedan uppmana mig till att hålla mig till ämnet och inte använda härskartekniker.

Bra, tydligen hade din mor för mycket fluorid i fostervattnet.

Vidare tror jag på cocktaileffekten. Det är något sammansatt av den moderna världen som drar ner.
Citera
2019-09-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noot
Det jag sa är helt klart en stor faktor i det hela men det är klart att det kan ju givetvis finnas flera faktorer involverade. Intressant att dom väljer att ignorera detta dock. Hur stor faktor tror man att detta fenomen man pratar om i artikeln utgör jämfört med ex det jag tog upp och även invandring människor med låg IQ?

Men det är ju faktiskt så att dumma personer skaffar långt fler barn än smarta (detta gäller speciellt svarta personer) det finns statestik på detta "fenomen" och man borde oroa sig och diskutera detta mer för att hitta lösningar på detta problem innan vi skapar ett Idiocracy samhälle.

OT. Bra video angående invandring och IQ:
https://www.youtube.com/watch?v=sm-LX-BjpBM
Du vill inte förstå, eller kan du inte?

"Men när de tittade på skillnader mellan brödernas poäng så såg man samma sak även där – de yngre bröderna fick sämre på testerna. Då hade forskarna också tagit hänsyn till det faktum att det äldsta barnet i en syskonskara generellt tenderar att få högre IQ-poäng än nästa syskon, och så vidare.

Trots det såg man alltså samma trend: IQ-poängen minskade även inom familjer."

Det vill säga att det spelar ingen roll om det var vita, svarta, lågintelligenta eller högintelligenta familjer: förändringen fanns där!

Trillar polletten ner nu?
Citera
2019-09-25, 12:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vidare tror jag på cocktaileffekten. Det är något sammansatt av den moderna världen som drar ner.
Oavsett vad det är så verkar man kunna sätta en tidsaxel på "den nya världen". Den startade 1975. Spännande fortsättning följer. Alla kulturer försvinner så småningom, av olika anledning, även vår vita europeiska kultur kommer att försvinna.
Citera
2019-09-25, 12:28
Medlem
Kosmos.s avatar
Automatisering, välfärssamhället med bidrag har tagit bort "survival of the fittest"- mechanismen.

Korkade människor reproducerar som aldrig förr. Mer än de intelligenta och framgångsrika.

Men just i detta testet TS pratar om tror jag mest de blandat in icke-vita.
Citera
2019-09-25, 12:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Automatisering, välfärssamhället med bidrag har tagit bort "survival of the fittest"- mechanismen.

Korkade människor reproducerar som aldrig förr. Mer än de intelligenta och framgångsrika.

Men just i detta testet tror jag mest de blandat in icke-vita.
Som redan skrivits, det är inte orsaken eftersom man kan se ett identiskt IQ-hack inom samma familj beroende på om barnen föddes före eller efter 1975.

Kan det vara statliga bidrag, det bekväma samhället? 1975 var i princip all omsorg färdig-uppbyggd i Norden. Och nordbon blev dummare och latare. Socialdemokratin sänkte IQ.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-09-25 kl. 12:32.
Citera
2019-09-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Han har studerat norska värnpliktiga. Att man ens går till mönstringen idag tyder ju på låg IQ redan i sig.

Norska värnpliktiga är knappast representativa för samtliga nordbor.

Hahaha du har nog en poäng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in