2019-09-25, 11:29
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Fast det är just detta resultat man använt för att kunna skönja en fallande tendens i resultat. Om det beror på att värnpliktiga är mindre motiverande borde detta komma fram ur psykologiska samtal eller andra sätt att mäta motivering.

Jag skulle säga att jag haft problem med att skapa ett liv jag trivs med. Jag har haft svårt att förstå omvärlden. Det går mycket bättre nu då, men som ungdom var det vanskligt. Samhället Sverige är inte konstruerat för högintelligenta.

Iqn sjunker efter 1975 och de stora invandringskullarna kom just då. Deras barn var aktuella för mönstring långt senare. Pakistanier och indier främst.

Iq mäter just vad det är satt att mäta, dvs. Inte musikalisk förmåga eller verbal intelligens.

Jag tror för övrigt det du säger stämmer. Det lär höra ihop med de sjunkande testosteronnivåerna i västländer samt den sjunkande fertiliteten. Det gäller dock inte enbart bland vita utan bland samtliga populationer som har levt enligt västerländskt modell. Vad exakt det är som skapar problemen är en väldigt bra fråga.
Citera
2019-09-25, 11:29
Medlem
Den norska oljan har gjort norrmännen feta, lata och dumma. Case closed.
Kul att de norska forskarna inte är tillräckligt klipska själva för att förstå det.
Citera
2019-09-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Detta är på grund utav att Sverige Demokraterna blivit för stora i Sverige, det enda den typiske Svensken sysslar med nuförtiden är att umgås med folk och prata om invandring vid närmsta husvagns kollektivet.

Det märks väldigt mycket i den yngre kulturen att det engageras mer i att prata om en specifik politik istället för att prioritera skolgången.

Att Sverigedemokraterna är stora i Sverige gör att iq:n sjunker hos norska värnpliktiga?
Låter rimligt...
Citera
2019-09-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag tror för övrigt det du säger stämmer. Det lär höra ihop med de sjunkande testosteronnivåerna i västländer samt den sjunkande fertiliteten. Det gäller dock inte enbart bland vita utan bland samtliga populationer som har levt enligt västerländskt modell. Vad exakt det är som skapar problemen är en väldigt bra fråga.
Jag läste att det går att koppla till fluor i fostervattnet.
Citera
2019-09-25, 11:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Kan det inte bara vara så enkelt att de IQ-test som finns börjar bli utdaterade?

Jag tror inte folk i allmänhet har blivit mindre intelligenta, däremto tror jag personligen att vartefter teknologin går framåt kommer folk också att bli "dummare". Inte mindre intelligenta, men helt enkelt fördummade.

Om man tack vare teknologiska hjälpmedel inte längre behöver spendera någon tid på problemlösning så kommer man förstås också att sakna erfarenhet av att göra det. Det behöver dock inte innebära att man är mindre intelligent. IQ-test är egentligen ett rätt trubbigt verktyg för att mäta intelligens.

Blir också något av en filosofisk frågeställning; Hade Mozart inte varit ett musikaliskt geni om han aldrig rört ett instrument? Jag vill ju tro att han hade varit precis lika musikaliskt begåvad oavsett, men utan erfarenhet hade han ju inte kunnat bevisa det på något sätt.
Dock finns det ett tydligt hack i IQ-kurvan som börjar för födda 1975, dvs de gick i skolan till 1990, ett år när samhället knappast var högteknologiskt. Det fanns mobiler, fickräknare, TV-spel och en viss del hemdatorer men inte internet så alla dessa var tämligen "dumma". Men visst kan man tänka sig att vi räknar sämre efter att fickräknaren kom 1975?
Citera
Medlem
Intelligens är i största grad ärftligt vilket betyder att den stora anledning till att en befolkning blir dummare är helt enkelt för att dumma personer får fler barn än smarta personer och på så sätt sjunker medel IQ med tiden. Detta är grundläggande evolutionsteori.

Den egentliga frågan blir därför: Hur ska man få smarta att få fler barn än personer med låg IQ. Här finns det flera olika perspektiv man kan ta men många av dom är kontroversiella för många.

Det handlar helt enkelt om att skapa ett samhälle där smarta personer får fler barn än dumma personer. Vårat nuvarande välfärdssystem med barnbidrag osv skapar ett system där vem som helst kan få massor med barn och till och med gynnas av det ekonomiskt (barnbidrag), tex en bidragsberoende somalier med låg IQ (Somalias medel-IQ är 68) som skaffar 10 barn och sprider därför sina låg-IQ gener och bidrar till att fördumma befolkningen.

Lösning är att låta folk betala själva för sina barn och inte låta staten hjälpa till. Då kommer en bidragberoende person med låg IQ inte ha råd att skaffa barn eller nån med ett enkelt låginkomst jobb skaffa mindre barn eftersom dom inte skulle ha råd med något annat. Folk i samhällets botten ekonomiskt sett har lägre IQ. Folk med högre IQ med bra utbildning och jobb har mer pengar och kan därför skaffa fler barn.

Det är rätt logiskt egentligen. Förr i tiden när inte alla dessa bidrag från staten fanns så hade naturen sin gång och sållade sakta bort personer med låg IQ. Men nu när staten ska gå in och hjälpa till så blir det en artificiell situation som hämmar evolutionen.
Senast redigerad av Noot 2019-09-25 kl. 11:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den norska oljan har gjort norrmännen feta, lata och dumma. Case closed.
Kul att de norska forskarna inte är tillräckligt klipska själva för att förstå det.
Det stämmer inte. De har skapat ett bekvämt samhälle med lite friktion. Det är däremot så att du signalerar lågiq genom att vara så onyanserad.
Citera
2019-09-25, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Från ALLA hörn. Mina vänner är intellektuella.

De skäms av samma anledning som att de trivs i svenskt gemenskap.

- Det kan bero på att de är uppväxta i ett ociviliserat samhälle.
- Kulturer som stannade till i kurvan pga genetiska skäl. (Ju längre norr, desto hårdare krav på anpassning. The survivors) Hjärnan söker ständigt utmaning och de som har förstått den biten är 90plussaren Stan Lee som även medverkade i filmer. Avengers måste ha tagit knäcken på honom.
-De behövde inte anstränga sig.

Genetiska anlag, låga krav. Vem vet.
Jag följer boxning och inte fan har det gått bra nånstans för Alladins när de dyker upp var femte år. Inte ens när aggressiviteten är maxad (för att de inte hittar öppningar) som mest gör nån form av skada. Möjligen när de låser fast motståndaren.

Min MENA-vän fick jobb på Google men jag skulle ljuga om jag påstod att det är en stereotyp.

Folkgrupper överlappar varandra. Det finns tex många smarta svarta, även om genomsnittet skiljer ganska markant mot vita. Ska du hitta folk med IQ över 140 på jorden kommer det finnas mycket större andel vita och asiater än svarta och bruna.

Vilka du väljer att umgås med säger ingenting om genomsnittlig IQ bland folkgrupper. Det går självklart inte heller att på förhand döma en persons IQ på förhand baserat på hudfärg eftersom det är individuellt.

När det kommer till boxning och kampsport i allmänhet fö är det ytterst märkligt att just araber är så lite framgångsrika, med tanke på att de nästan fyller kampsportsgym i hela Europa och består av 500+ miljoner totalt i världen. Det finns ytterst få framgångsrika araber och nig veterligen inga Champions i någon kampsport.

Kom att tänka på Badr Hari, som var jävligt bra kickboxare, även om han aldrig blev champ, men han har ju å andra sidan varit tokdopad och hade dessutom glaskäke. Men han är med största sannolikhet inte arab heller, utan berber, eftersom han kommer från Marocko.

Fighting och styrkesport är väl helt enkelt inte deras grej.
Citera
2019-09-25, 11:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noot
Intelligens är i största grad ärftligt vilket betyder att den stora anledning till att en befolkning blir dummare är helt enkelt för att dumma personer får fler barn än smarta personer och på så sätt sjunker medel IQ med tiden. Detta är grundläggande evolutionsteori.
Enligt artikeln så är detta inte svaret. IQ-sänkan kring 1975 är identisk även inom familjen, mellan syskon som råkar vara födda före eller efter 1975.
Citera
2019-09-25, 11:54
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dock finns det ett tydligt hack i IQ-kurvan som börjar för födda 1975, dvs de gick i skolan till 1990, ett år när samhället knappast var högteknologiskt. Det fanns mobiler, fickräknare, TV-spel och en viss del hemdatorer men inte internet så alla dessa var tämligen "dumma". Men visst kan man tänka sig att vi räknar sämre efter att fickräknaren kom 1975?

Absolut, mindre aktiva? Stillasittande? Hur stark är kopplingen mellan förmågan till huvudräkning och lösning av logiska matriser? Måhända att folk tidigare i större drag använde sig utav penna och papper när de skulle räkna ut större tal, detta borde rimligtvis försämra ens problemlösningsförmåga.
Citera
2019-09-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noot

Den egentliga frågan blir därför: Hur ska man få smarta att få fler barn än personer med låg IQ. Här finns det flera olika perspektiv man kan ta men många av dom är kontroversiella för många.

Det handlar helt enkelt om att skapa ett samhälle där smarta personer får fler barn än dumma personer. Vårat nuvarande välfärdssystem med barnbidrag osv skapar ett system där vem som helst kan få massor med barn och till och med gynnas av det ekonomiskt (barnbidrag), tex en bidragsberoende somalier med låg IQ (Somalias medel-IQ är 68) som skaffar 10 barn och sprider därför sina låg-IQ gener och bidrar till att fördumma befolkningen.

Lösning är att låta folk betala själva för sina barn och inte låta staten hjälpa till. Då kommer en bidragberoende person med låg IQ inte ha råd att skaffa barn eller nån med ett enkelt låginkomst jobb skaffa mindre barn eftersom dom inte skulle ha råd med något annat. Folk med högre IQ med bra utbildning och jobb har mer pengar och kan därför skaffa fler barn.
Om du läser rapporten kommer du att se att de såg samma tendenser inom familjer. Någonting skedde på 60talet som gjorde att bröder och systrar födda i samma familj hade statistikt fallande iq som inte gick att förklara på annat sätt. Man har alltså kompenserat för att dumma människor ynglar av sig mer. De dumma har också en fallande iq inom gruppen när de är födda efter ett visst årtal.

Givetvis leder invandring och att ointelligenta föder många barn till att samhällets genomsnittliga iq sjunker, men man har tagit höjd för detta i undersökningen.
Citera
2019-09-25, 11:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Absolut, mindre aktiva? Stillasittande? Hur stark är kopplingen mellan förmågan till huvudräkning och lösning av logiska matriser? Måhända att folk tidigare i större drag använde sig utav penna och papper när de skulle räkna ut större tal, detta borde rimligtvis försämra ens problemlösningsförmåga.
Kan vara så att övergången från "papper och penna" till "skärm" sänker hela mänsklighetens IQ? Det ingår så mycket mer i "papper och penna" t.ex motorik, fler delar av hjärnan samarbetar, synminnet fungerar annorlunda på papper och på skärm osv.

Jag har aldrig någonsin vant mig vid att läsa en bok på en bildskärm. Jag hatar det. Kanske någon liten del i mig som förstår att det är bättre att läsa en pappers-bok.

Om jag skrev mina FB-inlägg med papper och penna tror jag de skulle ha lite större tyngd, mer eftertanke, faktiskt vara intelligentare. Inte någon stor skillnad, men lite i marginalen, tydligt mätbar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-09-25 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in