Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-25, 10:35
  #17077
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det här klippet gjorde min dag. Tack för ett gott skratt!

Ja, det var intressant att se. Trump hade inte ens nån aning om att hon var där. Hade han vetat det kanske han hade sagt nåt roligt till henne. Trump verkar lättsam.
2019-09-25, 10:37
  #17078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Visst, det är ett argument.Men man kan tänka sig en beskrivning av de åtgärder som krävs OM budskapet är sant. Då skulle det finnas något att diskutera och ta ställning till, inte minst för de som okritiskt hyllar Greta och hennes uppbackare. VAD är det man strejkar för, egentligen?


Håller med, och att detta inte sker är naturligtvis en sida av journalistikens förfall. Istället får vi en massa helgonlovsjungande smörja eller ren propaganda.

Medias fokusering på idoler som ska dyrkas är en viktig del av problembilden här. Jag tror faktiskt inte att Greta själv har önskat att bli betraktad som en snövit räddande ängel, men detta verkar vara det enda sätt svensk PK-media kan hantera henne (bortsett från några enstaka tillfällen) och då blir det så.

Och eftersom Greta nekar allt deltagande i verkliga debatter med verkliga, kunniga motståndare (som inte låter som galna extremister) så blir det mycket svårt att få henne med i någon sorts tydlig dialog som belyser vad resultatet av en "Greta Exchange" (50% av CO2-utsläppen bort på tio år, byts ut mot grön energi och ingen kärnkraft) skulle bli. Det är naturligtvis personer som Johan Rockström och Isabella Lövin som borde ta en sådan debatt, som Hans Rosling ibland gjorde, men det gör de ju inte. Har t ex Rockström någonsin ställt upp i en öppen live-debatt inför levande publik?
2019-09-25, 10:37
  #17079
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Om man tänker positivt så skulle hennes personlighet kunna fungera om ett skydd - att hon inte tar in saker klokt - varför hon i så fall skulle stå mer motståndskraftig mot stress än oss andra, men det tror jag inte...
I verkligheten är det precis tvärtom. Personer inom autismspektrumet har betydligt glesare filter gällande i princip samtliga intryck och hur sinnena hämtar information. Där en person som är normalfungerande automatiskt stänger ute sådant denne inte kan processa för tillfället, tar en AS-person in allt urskillningslöst, det är en av de största källorna till stress och utmattning hos AS-personer.

Gretas problem är sannolikt att hon tar in alltför mycket, och inte kan hantera det på ett bra sätt. Det är mycket stressande och skapar rejält med ångest som behöver kanaliseras ut på något vis. Det vanligaste sättet är att gå upp i något specialintresse ännu mer, vilket kan förvärra situationen ännu mer. Alla specialintressen är nämligen inte nyttiga för den psykiska hälsan, därför kan många med AS-problematik behöva hjälp att fokusera sitt engagemang och sin energi på något annat intresse som inte riskerar att elda på de negativa effekterna ytterligare.

Men med rätt sorts KBT lär man sig att i tid känna igen och förstå detta, och hur man kan hantera det. Mitt intryck är att Gretas ångest och oro har kanaliserats in på ett specialintresse som gör just det jag beskriver ovan. Och tyvärr fungerar hennes omgivning så att den trycker på ännu mer, helt obarmhärtigt. Jag tror inte att det är med onda avsikter, men det är en totalt missriktad godhet som i praktiken orsakar mycket skada. Gretas föräldrar har helt okritiskt hoppat på tåget, kopplat ur alla bromsar och låst gaspedalen på max. Greta agerar som de flesta flickor med AS-diagnos, men nu har hon inte bara sin familj hon kan styra och ställa med...
__________________
Senast redigerad av PlutoJ 2019-09-25 kl. 10:42.
2019-09-25, 10:38
  #17080
Avstängd
Bara jag som får vibbar att hon kommer ta sitt liv inom ett par år?
2019-09-25, 10:40
  #17081
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Jag har pinat mig igenom Gretas tal. Det väcker obehagliga associationer till de svavelosande predikningar jag var tvungen att bevista som barn. Alla vi syndare som skulle skällas ut för vår ogudaktiga livsstil,våra syndfulla kläder, vårt frivola leverne och vårt avståndstagande från Gud. Vi skulle brinna i helvetet, för Gud hade sina ögon på oss. Han såg varje synd vi begick och vi skulle få svara för det. Framfört med extremt emotionellt tonfall, gråtande och skrikande.
Gretas tal är bara en kopia av de religiösa galningar som påverkat så många människors liv genom historien.

Exakt så.

Det är exakt samma mekanismer hos dessa människor som på medeltiden eller stenåldern. Svavelregn, kometer, djävlar och demoner. Gudarna vredgas.

Parallellerna till religiös hysteri är mer än tydliga för de av oss som inte är religiösa själva.

Det man trott varit vettiga människor står plötsligt där med fradgande munnar, blodsprängda klotögon och viftande armar och skriker och vrålar. Gråter och skrattar om vartannat.

Hos vissa människor verkar detta vara ett grundläggande, urtida, behov. Ett urtida behov som kanske tryckts undan i vårt nutida samhälle.

Greta har nu lyckats väcka detta urtida behov.
__________________
Senast redigerad av Nordanvindarna 2019-09-25 kl. 10:45.
2019-09-25, 10:43
  #17082
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Bara jag som får vibbar att hon kommer ta sitt liv inom ett par år?

Inte helt omöjligt. Lever man i tron att domedagen snart är här så är man nog i riskzonen för att begå självmord.
2019-09-25, 10:44
  #17083
Medlem
Greta har inte fått Nobels fredspris än - och kommer förhoppningsvis inte att få det, inte i år i alla fall - men hon är en av fyra mottagare av det s k alternativa Nobelpriset, Right Livelihood Award.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7306283
2019-09-25, 10:46
  #17084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Bara jag som får vibbar att hon kommer ta sitt liv inom ett par år?


Hennes tal i FN hade en definitiv doft av inre mentala problem, och det kommer nog att bli en hård landning när hon kommer ut ur den bubbla media och hennes egna förhoppningar har byggt upp kring henne - vare sig det blir om några månader eller om 2-3 år.
2019-09-25, 10:47
  #17085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Ja, det var intressant att se. Trump hade inte ens nån aning om att hon var där. Hade han vetat det kanske han hade sagt nåt roligt till henne. Trump verkar lättsam.
INGEN, absolut ingen,kommer närmare en amerikansk president än så. De har massivt med livvakter och klara säkerhetsavstånd att upprätthålla. Jag tror inte Greta insett det. Påven kan man få hälsa på, han tar risker,men inte presidenter i USA.
2019-09-25, 10:48
  #17086
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
INGEN, absolut ingen,kommer närmare en amerikansk president än så. De har massivt med livvakter och klara säkerhetsavstånd att upprätthålla. Jag tror inte Greta insett det. Påven kan man få hälsa på, han tar risker,men inte presidenter i USA.

Därav av den trumpna minen....
2019-09-25, 10:52
  #17087
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Visst, det är ett argument.Men man kan tänka sig en beskrivning av de åtgärder som krävs OM budskapet är sant. Då skulle det finnas något att diskutera och ta ställning till, inte minst för de som okritiskt hyllar Greta och hennes uppbackare. VAD är det man strejkar för, egentligen?
Alldeles riktigt.
Återgång till standarden som rådde för 150 år sedan. Tillbaka till fattigdom och elände. Kanske någon promille av befolkningen vill ha det så.

Det är dessutom ałltid dom andra som måste förändra sin livsstil, jag själv kan ju behöva åka bil och flyga någon gång.
2019-09-25, 10:56
  #17088
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Alldeles riktigt.
Återgång till standarden som rådde för 150 år sedan. Tillbaka till fattigdom och elände. Kanske någon promille av befolkningen vill ha det så.

Det är dessutom ałltid dom andra som måste förändra sin livsstil, jag själv kan ju behöva åka bil och flyga någon gång.
Den anständiga frågan är, hur kommer de ännu ofödda att få det om 150 år? Har vi verkligen inte råd att låta bli att konsumera deras framtod?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback