2019-09-24, 14:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Igår spekulerade jag kring om det eventuellt upprättats något Bodelningsavtal mellan HD och SD. Det ena av mina lite längre inlägg fick jag via PM sänt till mig i natt. Min text tycktes vara bearbetat genom någon översättningstjänst, förmodligen ett flertal gånger då den först var svårt att känna igen. Skribenten som via PM sände mig detta har ytterst sällan förekommit i tråden och jag har aldrig haft någon dialog med vederbörande. Kanske var tankar kring SD:s och HD:s eventuella bodelning ett känsligt ämne? Jag vet inte. Den här tråden känns alltmer obehaglig, upplever jag.

Va???
Mycket obehagligt.

Alltså, fick du någon annan text än din egen omvandlade???
Citera
2019-09-24, 14:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Vi tänker ju alla olika, vill du förklara varför du tänker som du tror?

Jag kan delge mina tankar absolut. Men vad sägs om att du först förklarar detta:

Varför är du med (tillsammans med Fotoalbuns) och sprider att JG skulle ha försökt tysta ner otroheten mellan LW och SD, som om att det vore en sanning?

Kan det månne vara så att du går någon annan persons ärenden här i tråden, och att det är anledningen..?
Senast redigerad av Netherworld 2019-09-24 kl. 14:45.
Citera
2019-09-24, 14:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Igår spekulerade jag kring om det eventuellt upprättats något Bodelningsavtal mellan HD och SD. Det ena av mina lite längre inlägg fick jag via PM sänt till mig i natt. Min text tycktes vara bearbetat genom någon översättningstjänst, förmodligen ett flertal gånger då den först var svår att känna igen. Skribenten som via PM sände mig detta har ytterst sällan förekommit i tråden och jag har aldrig haft någon dialog med vederbörande. Kanske var tankar kring SD:s och HD:s eventuella bodelning ett känsligt ämne? Jag vet inte. Den här tråden känns alltmer obehaglig, upplever jag.

Det som har med HD har alltid verkat känsligt. Det har varit så från början i denna tråd tycker jag.
Det är bra att du delar till oss andra i tråden.
Vi ska inte hålla sådant hemligt för varandra tycker jag.
Citera
2019-09-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ska inte domare vara utan tidigare kunskap om fallet? Ska de inte gå efter endast det som kommer fram under rättegången?

Japp, omedelbarhetsprincipen.
Citera
2019-09-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag kan delge mina tankar absolut. Men vad sägs om att du först förklarar detta:

Varför är du med (tillsammans med Fotoalbuns) och sprider att JG skulle ha försökt tysta ner otroheten mellan LW och SD, som om att det vore en sanning?

Kan det månne vara så att du går någon annan persons ärenden här i tråden, och att det är anledningen..?

Jag har läst om att JG skulle ha försökt tysta ner prat om otroheten.Jag kan ha fel då det var så länge sedan jag läste detta.Jag är inte och vill inte bli inblandad i ett fulspel.
Citera
2019-09-24, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Igår spekulerade jag kring om det eventuellt upprättats något Bodelningsavtal mellan HD och SD. Det ena av mina lite längre inlägg fick jag via PM sänt till mig i natt. Min text tycktes vara bearbetat genom någon översättningstjänst, förmodligen ett flertal gånger då den först var svår att känna igen. Skribenten som via PM sände mig detta har ytterst sällan förekommit i tråden och jag har aldrig haft någon dialog med vederbörande. Kanske var tankar kring SD:s och HD:s eventuella bodelning ett känsligt ämne? Jag vet inte. Den här tråden känns alltmer obehaglig, upplever jag.

Citat:
Det som har med HD har alltid verkat känsligt. Det har varit så från början i denna tråd tycker jag.
Det är bra att du delar till oss andra i tråden.
Vi ska inte hålla sådant hemligt för varandra tycker jag.

Det är bra att det visas öppet i tråden på detta sätt. Det är så man kan få stopp på det.
Anmäl och skicka direkt till Moderator också.
Med tanke på de hot som förekommit både i och utanför tråden, de "pop-up" artister som visiterat tråden och som haft "översättningsproblem", som påstått att de har haft uppgifter om berörda personer i mordet, kan upplevas som obehagliga.

Att de får jobba i det fördolda, gör att det inte går att få stopp på dom.
Citera
2019-09-24, 14:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
ÅH kommer troligtvis begära åtalsförlängning på fredag

"– Tiden går ut på fredag och min bild av det idag är att jag kommer gå in med en framställan om förlängd åtalstid, säger åklagare Åsa Hiding.

– Exakt vad vi gör i förundersökningen vill jag inte tala om, men det hålls förhör givetvis.

Ytterligare en person, en kvinna, är misstänkt i ärendet. Personen satt tidigare häktad, men släpptes senare på fri fot.

Kommer det bli aktuellt att begära den andra personen häktad?

– Det är ingenting som jag kan kommentera."

www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/atal-efter-mordet-pa-vaster-skjuts-troligtvis-upp

-------------
Länk till information för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68641245

Det låter illavarslande för HD att Hiding inte vill kommentera om hon kommer bli häktad igen.
Citera
2019-09-24, 14:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
ÅH kommer troligtvis begära åtalsförlängning på fredag

"– Tiden går ut på fredag och min bild av det idag är att jag kommer gå in med en framställan om förlängd åtalstid, säger åklagare Åsa Hiding.

– Exakt vad vi gör i förundersökningen vill jag inte tala om, men det hålls förhör givetvis.

Ytterligare en person, en kvinna, är misstänkt i ärendet. Personen satt tidigare häktad, men släpptes senare på fri fot.

Kommer det bli aktuellt att begära den andra personen häktad?

– Det är ingenting som jag kan kommentera."

www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/atal-efter-mordet-pa-vaster-skjuts-troligtvis-upp

-------------
Länk till information för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68641245
Tack för den, trevligt med nyheter från verkligheten som omväxling.
Citera
2019-09-24, 15:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det låter illavarslande för HD att Hiding inte vill kommentera om hon kommer bli häktad igen.
Jag läste först att du skrev "Illavarslande för Hiding …" med tanke på rubriken

"Inget åtal i sikte efter mordet på väster "
Citera
2019-09-24, 15:00
Medlem
Citat:

En Åklagare kommenterar aldrig något under en pågående undersökning.
Citera
2019-09-24, 15:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tänker att det nog kan vara upp till Ulla Gustavsson att avgöra. UG har ju inkorrekt i tråden angivits som rådman men hon är lagman, dvs tingsrättens chef.
Vad man kanske kan fundera över är ju då varför hon valde att personligen bänka sig i rättssalen då det vankades häktning av SD: borde hon inte ha kunnat delegera det till någon undersåte?
I Förordning -96:381/ instr avs TR:s org kan man tex läsa:

" I varje tingsrätt finns en lagman som är administrativ chef för tingsrätten. Lagmannen ansvarar för verksamheten och ska se till att den bedrivs effektivt och enligt gällande rätt och de förpliktelser som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen samt att tingsrätten hushållar väl med statens medel.

I tingsrätterna finns också chefsrådmän, rådmän, patentråd, tekniska råd, tingsfiskaler, tingsnotarier, beredningsjurister och andra anställda."

Örebro TR har två dömande avdelningar som då borde (ev) ha var sin avd-chef. Varför väljer då högsta hönset att sätta sig i domarstolen?

Som tidigare påtalats i tråden utsågs UG till chef 17/5-18. UG har alltså varit med från start avs fallet LW.
Tänker att hon nog även fortsättningsvis lär delta aktivt i fallet. Det är ju ett 'bra' ärende att profilera sig i.
Många har ifrågasatt åklagaren för att hon vid två tillfällen inte fick SD häktad.
Jag har flera gånger skrivit att det kanske inte var åklagarens fel utan den som var domare i Tingsrätten som gjorde helt fel bedömning (eller var kompis med SD eller något annat).

Nu när du påpekar att UG själv var domare vid häktningsförhandlingarna så kan man tänka sig att hon också tyckte att den förre domaren gjorde bort sig.
Dvs hon ville inte se domaren göra en till felaktig bedömning.
OBS, detta är spekulation.

Domare kan göra rätt stora fel utan att det märks eftersom förhandlingarna sker innanför stängda dörrar och inte många är närvarande. Det är inte så många fler än lagmannen som kan göra något åt misslyckade domare.

Är den "klantige" domaren kvar på jobbet?
Citera
2019-09-24, 15:02
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Va???
Mycket obehagligt.

Alltså, fick du någon annan text än din egen omvandlade???

Det var min text men den verkade vara bearbetad genom t.ex. någon översättningstjänst (förmodligen några gånger) så att vissa ord utbyttes och gjorde den ”ovanlig”. Tilltaget kan ha att göra med att avsändaren anser att HD:s och SD:s eventuella Bodelningsavtal inte ska diskuteras. Det kan också hänga samman med att jag på senare tid kommenterat ”PM-världen” såsom en egen (sluten) tråd kring mordet på LW. Jag känner obehag över detta PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in