Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det är ju som sagt det Greta Thunberg säger också. Då håller du också med henne, eller hur!
Allt det här är fel. Jag borde inte vara här uppe. Jag borde vara i skolan på andra sidan havet. Ändå kommer ni till oss ungdomar för hopp. Hur vågar ni? Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord. Ändå är jag en av de lyckliga. Folk lider. Folk dör. Hela ekosystem kollapsar. Vi är i början av ett massutdöende – och allt ni kan prata om är pengar och sagoberättelser om ständig ekonomisk tillväxt. Hur vågar ni?
Det är ju klart att jag håller med henne om att vi ska ta bort det dumma. Det tycker väl praktiskt taget alla.
Hur ska Greta kunna gå tillbaka till skolbänken om hon har polion, sanitetsrproblematiken och allt annat. Hur ska hon motivera för sig själv och för oss andra att nu får hon ge upp och tänka på sig själv? Det är ju där alla hennes uttalanden hamnar så snett. Om hon vet att allt det här är hemskt, då ska hon enbart syssla med det. Inte gå i skolan, inte ha vänner och gå på fest, ingenting. Det är faktiskt en farlig situation hon är försatt i.