2019-09-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Greta anklagar världens ledare för att ha stulit hennes barndom.
Vad är det konkret hon menar ?

Personerna bakom Greta matar henne väl dagligen med budskap om att "de" har förstört hennes barndom för att hon har "behövt" ägna tid åt klimatet istället för roliga saker som normala barn hade gjort.

Underskatta inte vad personer som kan utnyttja ett barn för sina syften är kapabla till. De bryter ned Greta, sakta men säkert.
2019-09-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
The Times skriver att Greta Thunberg i ett känslosamt tal anklagar världens ledare för att ha stulit hennes barndom.
New York Times skriver att Greta Thunberg angrep världens ledarna med ett väldigt kraftfullt tal.
Berliner Morgenpost - Greta Thunberg kämpade mot tårarna (ungefär).
Le Monde - ett tal fyllt av raseri (ungefär).

Att det var ett känslosamt tal är nog uppenbart - men bra retorik kräver att talaren har någon sorts kontroll över sitt känslouttryck. Vilka är de retorikexperter" som tyckte att det var ett bra tal, eller som hyllade det (som retorik alltså, inte hennes hållning till klimatfrågan)?
2019-09-24, 11:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Greta anklagar världens ledare för att ha stulit hennes barndom.
Vad är det konkret hon menar ?

Vore intressant att veta. Vad är det som gör extra synd om just Greta som levt upp extremt privilegierat. Har hon någonsin svultit? Saknat rent vatten? Det är allt hyckleri att hon kommer där och ska klaga. Undrar vad gatubarn i säg Indien tycker om det.
2019-09-24, 11:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Blir nog en del båt ned till Chile om jag får betta.
Hon har ju öppnat för Kina vilket signalerar om en resa över stilla havet . Kineserna är sluga som fan så det skulle inte förvåna mig on de rent strategiskt bjuder in henne.
Det är möjligt. Hon är så stor nu att många vill använda henne.

Fast att uppmuntra ungdomar att skrika till regeringen och föräldrarna "ni gör inte som vi vill" är hur massmedia och andra obskyra krafter kontrollerar västregimerna. Kineserna gillar inte sånt. Knappast heller att skapa en stor debatt i samhället. Åker hon dit blir det i tvångströja.

Hon kommer inte att leda stormöte på Himmelska Fridens torg, är min prognos. Då blir det tanks En så obstinat unge borde ha ett kok stryk, kanske kineserna tycker??
Senast redigerad av wwr 2019-09-24 kl. 12:03.
2019-09-24, 11:48
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Nej han är sjuk och pressas mer av Gretas närvaro än vad man kanske tror.

Han står ganska ensam och har bara sina supporters att stödja sig på. Absolut alla politiker i USA skulle dra en lättnadens suck om han drog sig tillbaka. Han tvingas avskeda den ena efter den andra i administrationen och de få som är kvar från hans tillträde ligger antagligen lågt för att de vill ta ansvar för USA och hålla uppe den politiska nivån. Han är pressad av affärer och är den i särklass mest ifrågasatta presidenten någonsin.

I detta läge kommer en liten tjej från Sverige av alla länder, med diagnoser och grimaser, till USA och får allas uppmärksamhet. Och får USA:s president att framstå som en lallande idiot. Han är sur, var så säker.

Ok, men ironin i tweeten är glasklar. Det var det jag diskuterade. Ditt vänstersvammel skrev du i onödan.
2019-09-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att det var ett känslosamt tal är nog uppenbart - men bra retorik kräver att talaren har någon sorts kontroll över sitt känslouttryck. Vilka är de retorikexperter" som tyckte att det var ett bra tal, eller som hyllade det (som retorik alltså, inte hennes hållning till klimatfrågan)?

Ja, det kan man verkligen undra. Kanske gick Greta ett steg för långt igår? Innan framstod hon en liten modig och rättfram tös med höga ideal. Nu visade hon sig fientlig, teatralisk och obalanserad inför hela världen. Kanske är hon inte den perfekta galjonsfiguren för globalisterna när allt kommer omkring?

Nu får väl norska Nobelkommittén tänka ett varv till.
2019-09-24, 12:02
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
94% approval rating in the Republican Party. Jag tror inte att han är särskilt orolig.
Påstår Trump

https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1150153250806685697

som vann presidentvalet med 'election management', medan Gretas enorma stöd har fångats av fotografer över hela världen.
2019-09-24, 12:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vore intressant att veta. Vad är det som gör extra synd om just Greta som levt upp extremt privilegierat. Har hon någonsin svultit? Saknat rent vatten? Det är allt hyckleri att hon kommer där och ska klaga. Undrar vad gatubarn i säg Indien tycker om det.

Det är ju exakt det Greta Thunberg säger också, så då håller ni ju med varandra.
Citat:
Mitt budskap är att vi har ögonen på er.

Allt det här är fel. Jag borde inte vara här uppe. Jag borde vara i skolan på andra sidan havet. Ändå kommer ni till oss ungdomar för hopp. Hur vågar ni? Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord. Ändå är jag en av de lyckliga. Folk lider. Folk dör. Hela ekosystem kollapsar. Vi är i början av ett massutdöende – och allt ni kan prata om är pengar och sagoberättelser om ständig ekonomisk tillväxt. Hur vågar ni?
2019-09-24, 12:06
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingount
Personerna bakom Greta matar henne väl dagligen med budskap om att "de" har förstört hennes barndom för att hon har "behövt" ägna tid åt klimatet istället för roliga saker som normala barn hade gjort.

Underskatta inte vad personer som kan utnyttja ett barn för sina syften är kapabla till. De bryter ned Greta, sakta men säkert.
Det skulle väl räcka om de sa det en gång eftersom hon har ett bra minne.
2019-09-24, 12:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Och vad tror du själv? (Utan att luta dig mot 86 % av svenskarna enligt SIFO som bara var 36 % enligt YouGov eller 97 % av forskarna eller Gretas nya mantra 67 %?)

Tycker du om möjligt ännu mer om Greta nu efter hennes lilla känslomässiga uppvisning? Nej, det är nog omöjligt. En gudinna är en gudinna. Hur många Google-sökningar på henne har f.ö tillkommit de senaste tre dagarna, två timmarna och 27 minuterna?

Det var nog planerat att detta tal ska vara lite mer känslosamt än tidigare tal. Men sedan gick det överstyr. Det blev inte riktigt bra.

Dvs, det var en kombination av äkta känslor och planerad teater. Hon har nog starka känslor inom sig, och när hon tänkte släppa fram dem lite under talet så blev det nog för mycket av den varan.

Hon är ingen erfaren skådespelare. Dessutom har hon Asperger. Och hon har en problematisk bakgrund. Säkert mycket känslor som far runt i hennes huvud. Så det här är nog svåra saker för henne.

Talet blev väldigt uppmärksammat. Men samtidigt dök det upp en annan Greta på scenen. Vi får se vad det innebär för fortsättningen.
2019-09-24, 12:09
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Påstår Trump

https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1150153250806685697

som vann presidentvalet med 'election management', medan Gretas enorma stöd har fångats av fotografer över hela världen.

Tack vare medierna. Medierna bestämmer vad som är relevant och icke. Greta är väldigt relevant - därför har hon ett stort stöd. Utan medierna hade hon bara varit en liten unge med en skylt på gatan.
2019-09-24, 12:11
Medlem
Citat:
Det skulle väl räcka om de sa det en gång eftersom hon har ett bra minne.

Jisses. Läs sista delen av mitt inlägg så kanske du förstår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in