2019-09-23, 18:49
Medlem
jbswebecks avatar
Jag gillar verkligen inte smaken av broccoli men vet att det är nyttigt att äta så hur kryddar man för att få bort smaken?

Idag prövade jag att steka broccoli i japansk soja och lite sweet chili vilket funkade helt ok.

Jag hade även med fetaost på tallriken vilket tar bort smaken från broccolin ganska mycket.

Finns det några andra ideer då detta kommer att bli tråkigt i längden?
Citera
2019-09-23, 18:51
Bannlyst
ångkoka
Citera
2019-09-23, 18:57
Medlem
Nästan all ”smak” upplevs via luktsinnet så ett par bomullstussar i näsborrarna gör underverk.
Citera
2019-09-23, 19:12
Medlem
Wikitomtes avatar
Smaken är som baken, men fräsa grönsaker och kål i sesamolja tycker jag är en höjdare. Fräser du i "vanlig" olja kan jag rekommendera att krydda på med flingsalt och rökt paprikapulver. Har dock inte provat kombinationen sesamolja och rökt paprikapulver, tror att det tar ut varandra en aning. Chiliflakes i kombination med sesamolja är även gott det med, och lite vitlökspulver är aldrig fel.
Citera
2019-09-23, 19:14
Medlem
klybans avatar
Det går inte få bort broccolins smak.

Dock älskar broccoli ost, grädde och tomat och gratinerat, kanske det är nått för dig.
Men om du inte gillar broccoli, så känns det inget som kan ändra det med att göra nått.
Och får man broccolin utan smak, så hur nyttig är den då?

Och enda frågan som uppstår, det är varför du äter broccoli och är så desperat över att äta den.
Citera
2019-09-23, 19:20
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det går inte få bort broccolins smak.

Dock älskar broccoli ost, grädde och tomat och gratinerat, kanske det är nått för dig.
Men om du inte gillar broccoli, så känns det inget som kan ändra det med att göra nått.
Och får man broccolin utan smak, så hur nyttig är den då?

Och enda frågan som uppstår, det är varför du äter broccoli och är så desperat över att äta den.

Under veckorna så försöker jag att äta nyttigt det blir kött, kyckling eller fisk utan potatis, pasta, ris eller liknande därför vill jag försöka variera mina grönsaker så mycket jag kan.
Citera
2019-09-23, 19:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Jag gillar verkligen inte smaken av broccoli men vet att det är nyttigt att äta så hur kryddar man för att få bort smaken?
Om det nu måste vara just broccoli, har du testat att grodda? Kanske smaken blir annorlunda då?
Citera
2019-09-23, 19:43
Medlem
Senapstjuvens avatar
Finns ju mängder av grönsaker, så varför tvinga i dig just broccoli om du tycker det smakar skit?
Citera
2019-09-23, 20:02
Medlem
TraXzmans avatar
Mixa ner den till en smoothie och halsa, vad är det för fel på broccoli nu då ? Nåt som är pyton är brysselkål men blomkålslåda -gratäng är gott även med broccoli

https://mittkok.expressen.se/recept/broccoligratang-med-bacon-och-purjolok/
Senast redigerad av TraXzman 2019-09-23 kl. 20:04.
Citera
2019-09-23, 20:49
Medlem
Expohunters avatar
Stek på den med andra grönsaker, viltök, ev chili och släng på lite örtsalt eller ostronsås+soja.
Citera
2019-09-23, 21:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Under veckorna så försöker jag att äta nyttigt det blir kött, kyckling eller fisk utan potatis, pasta, ris eller liknande därför vill jag försöka variera mina grönsaker så mycket jag kan.
Oki, men varför inte välja någon grönsak du tål bättre?
Citera
2019-09-23, 22:08
Medlem
Stek den i olja, dom små trädliknande kronorna böir krispiga och goda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem