2019-09-23, 18:53
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apexpredator
De har precis genomfört en omorganisering pga. dåliga resultat och gör vad de kan för att rädda bolaget. Skulle inte förvåna mig om både Ving och TUI köps upp av samma bolag inom kort.
Kan vara en bra aktie kortsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Fast du kan väl inte jämföra TUI globalt med Ving lokalt.
Det var just det som var min poäng.
Det TUI-bolag som säljer resor i Sverige (gamla Fritidsresor) är idag en integrerad del av det globala TUI och knappast något de har anledning att stycka upp. De vill naturligtvis inte ha mindre del av den nordiska marknaden.

Vad som händer med Ving är en annan femma. Det är antagligen upp till konkursförvaltaren eller den som satts att försöka rekonstruera bolaget.

Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Ska du jämföra får du göra det mellan TUI globalt och TCG globalt och vi vet hur det gick för TCG. Eller Ving Sverige och TUI sverige.
Vilket jag också kommenterade i posten ovan.

Tyska TUI AG är mer än dubbelt så stora som Thomas Cook och har allt ifrån kryssningsfartyg, flygbolag och hotell till resebyråer.
Skuldsituationen för TUI är en helt annan, så även deras vinsthistorik.
Citera
2019-09-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Man skulle kunna säga indirekt att det är Greta Thunberg och Boris Johnson fel att folk inte kommer hem och iväg på sina resor. För det är ju ändrade flygvanor "Flygskammen" som vi fick lära oss av Fröken Thunberg samt Crazy Boris Brexit kris som förvirrar alla och som är som hämtat ur den gammle tidningen En ding ding Värld..

Där ser man. Jag som trodde Brexit var resultatet av en folkomröstning i Storbritannien. Alltid lär man sig något nytt...
Citera
2019-09-23, 18:56
Medlem
JPMorgandonators avatar
Väldigt vad det gråts ut för resenärerna.

Alla har ett val hur man reser. Om det bolag som handhar mitt privatplan går i konkurs i framtiden kommer ingen att gråta ut över mig. Jag har tagit eget ansvar för mitt val av lufttransport och drabbades inte denna gång.
Citera
2019-09-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Väldigt vad det gråts ut för resenärerna.

Alla har ett val hur man reser. Om det bolag som handhar mitt privatplan går i konkurs i framtiden kommer ingen att gråta ut över mig. Jag har tagit eget ansvar för mitt val av lufttransport och drabbades inte denna gång.

Näe.. fattar inte de som lyfter alternativet att svenska staten ska rycka in.. varför ska skattebetalarna bekosta detta?
Citera
2019-09-23, 19:05
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Näe.. fattar inte de som lyfter alternativet att svenska staten ska rycka in.. varför ska skattebetalarna bekosta detta?
Precis. Skattebetalarna betalar inte en krona när jag fräser runt i mitt privatplan. Inte ens champagnen på kylning. Och det ska dom inte heller.

Detta är ett typexempel på att det hela bör fixas med privata försäkringar. Resenären tvingas betala för det skydd den önskar.
Citera
2019-09-23, 19:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Jag tycker inte det är så förbannat lätt att boka resa och boende separat till mkt lägre kostnad, allt ska klaffa och boendet ska vara bra. Ofta ett lotteri enligt min erfarenhet. Sitter på Mallis på ett vinghotell nu. Det visade sig bli ett lotteri också, men jävlar vilket fint väder det är. 30grader och lika många i vattnet.
Då är vi i samma sits
Spännande att se om det blir nån hemresa i helgen
Citera
2019-09-23, 19:29
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det var just det som var min poäng.
Det TUI-bolag som säljer resor i Sverige (gamla Fritidsresor) är idag en integrerad del av det globala TUI och knappast något de har anledning att stycka upp. De vill naturligtvis inte ha mindre del av den nordiska marknaden.

Vad som händer med Ving är en annan femma. Det är antagligen upp till konkursförvaltaren eller den som satts att försöka rekonstruera bolaget.

Vilket jag också kommenterade i posten ovan.

Tyska TUI AG är mer än dubbelt så stora som Thomas Cook och har allt ifrån kryssningsfartyg, flygbolag och hotell till resebyråer.
Skuldsituationen för TUI är en helt annan, så även deras vinsthistorik.

Tui arbetar väl febrilt med att hålla kostnaderna nere.
Sammanslagning mellan britterna och nordiska bolagen så personal kan användas mer effektivt, nedläggningen av baserna Oslo, Helsingfors och Malmö.

Tui har plan b aktiverad och har flygplan svenskregistrerade (blx) som annars skulle gått under brittiskt flagg (tom).
Citera
2019-09-23, 19:32
Medlem
LadyRavenDie09s avatar
Sååå nära att jag bokade resan med ving nu i höst!
För en gångs skull tog jag allt den jobbiga vägen och bokade allt själv via flygresor och booking. Sparade mycket pengar på att göra allt själv, men jättejobbigt i jämförelse med paketet man får via charterresorna!
Mycket nöjd över extratiden jag lade ner nu ska jag säga.

Jag tror att det kommer lösa sig för vingbokningarna, men inte de närmaste dagarna.. veckorna..? 🤔
Citera
2019-09-23, 19:41
Medlem
Madagascars avatar
Är det någon i tråden som är strandad (!) någonstans och har svårt att komma hem?

Är det någon som blivit utslängd från hotellet eller att tvingats betala sin hotellvistelse en gång till? (Det har tydligen hänt britter som bokat resa med TC.)

Berätta hur ni har det!
Citera
2019-09-23, 19:44
Medlem
JannieKaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura

De som skriker på staten i detta läge är gamla sossar som är vana eller vill att staten ska göra allt. De har aldrig haft en egen hjärna.
Citera
2019-09-23, 19:59
Medlem
Förstår inte att folk i allmänhet är förvånade?
Varje dag går företag i konkurs världen över, det kan ju knappast komma som en nyhet för någon.
Citera
2019-09-23, 20:13
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Precis. Skattebetalarna betalar inte en krona när jag fräser runt i mitt privatplan. Inte ens champagnen på kylning. Och det ska dom inte heller.

Detta är ett typexempel på att det hela bör fixas med privata försäkringar. Resenären tvingas betala för det skydd den önskar.

Hänger inte med. Resegarantin är väll något som resebolaget redan betalat in och som nu används
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in