2019-09-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En sista fråga angående C G Östling .

Är det en orimlig spekulation att gm helt enkelt gömde sig i CG Östlings lägenhet tills det lugnat ner sig?
Förutsätter en mindre konspiration isåfall , att gm och Östling kände varandra eller hade kunnat kontakta varandra på något sätt.
Stay behind?

Man måste först placera Palme till dekorimama med en vettig förklaring. Det är rätt krångligt.
Citera
2019-09-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Man måste först placera Palme till dekorimama med en vettig förklaring. Det är rätt krångligt.

Varför skulle man behöva ha någon koppling mot en eventuell dekorimaman?

Om jag inte minns alldeles tokigt så enligt de sista ögonvittnesmålen försvannn gm någonstans bakom Djurfeldts omparkerade bil som i sin tur inte stod så långt ifrån Östlings lägenhet.
Citera
2019-09-23, 14:03
Medlem
Citat:

Om jag inte minns alldeles tokigt så enligt de sista ögonvittnesmålen försvannn gm någonstans bakom Djurfeldts omparkerade bil som i sin tur inte stod så långt ifrån Östlings lägenhet.

Du menar att platsen var förutbestämd?
Citera
2019-09-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Du menar att platsen var förutbestämd?

Inte förutbestämd.
Spekulation:
Jag menar att gm kunde ha kunskap om området kring mordplatsen och hade kunskap om Östlings lägenhet.
Han kanske visste att Östling skulle släppa in honom.
I ett sådant scenario skulle gm både ha kunnat agera ensam eller haft hjälp av andra personer.

Spekulerar vidare : Östling hade besök tidigare på kvällen , det kan ha cirkulerat en del rykten att något kunde vara på gång mot OP och man anförtrodde Östling information så att han skulle vara beredd om det skulle hända något.
Citera
2019-09-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vet inte. Det jag skrivit som inlägg finns här.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Roberto Thieme och andra sydamerikaner har jag studerat men inte övervägt som deltagare på Sveavägen. Det är tillräckligt överbefolkat med elakingar som det är.

När det gäller språk får jag nog återkomma. En intressant sak är att det var MGM som körde, iklädd kostym som han bytt till, och att de stoppades i en poliskontroll och Jelena förklarade att "deras barn" var rädd för poliser och så blev de förbisläppta.

Jag vill gärna kunde eliminera personer - men det tycks inte som om du har någon god grund att eliminera Thieme?
Om vi rangerar kandidaterna efter mördarerfarenhet, skulle ju Thieme efter vad vi vet hamna i eller nära toppen.

Så undras jag ju vad slags roll i det här Carl Lidbom har spelat - om det är rätt som du skrev, att lösningen finns i Sverige.
Citera
2019-09-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Jag vill gärna kunde eliminera personer - men det tycks inte som om du har någon god grund att eliminera Thieme?
Om vi rangerar kandidaterna efter mördarerfarenhet, skulle ju Thieme efter vad vi vet hamna i eller nära toppen.

Så undras jag ju vad slags roll i det här Carl Lidbom har spelat - om det är rätt som du skrev, att lösningen finns i Sverige.

Det är ett sätt att resonera. Jag har inte heller en god grund att placera RT på Tunnelgatan. Förmåga är inte det samma vilja.

När det gäller Carl Lidbom har jag ingen åsikt.
Citera
2019-09-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är ett sätt att resonera. Jag har inte heller en god grund att placera RT på Tunnelgatan. Förmåga är inte det samma vilja.

Viljan kunde nog RT säkert ha, men det placerar honom inte på Tunnelgatan. Han kan ju också varit involverat som expert på attentat, om han nu spelade någon roll alls.

Tycker du, att du har tillräckligt koll på GM-kandidaterna, till att eliminera dessa två som exilchilenarna varnat om?
Citera
2019-09-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Viljan kunde nog RT säkert ha, men det placerar honom inte på Tunnelgatan. Han kan ju också varit involverat som expert på attentat, om han nu spelade någon roll alls.

Tycker du, att du har tillräckligt koll på GM-kandidaterna, till att eliminera dessa två som exilchilenarna varnat om?

Vilja borde ha kommit till uttryck på något sätt och därmed kunnat observerats i någon form av handling. Det du menar låter som en önskan och i så fall kan vi väl räkna in majoriteten av kommentatorerna i det här forumet.

Jag eliminerar aldrig någon utan bevisbart alibi, dom hamnar bara längre ner på listan. Det fanns ett samarbete mellan chilenska och sydafrikanska säkerhetstjänster men sättet sydafrikaner gick till väga vid avrättningar inom och utom landet är inte typiskt för att inbjuda utomstående de inte har kontroll över.
Citera
2019-09-23, 16:10
Medlem
Gothuss avatar
In 1985, European countries began to release inventory lists of works of art "that were confiscated from Jews by the*Nazis*during*World War II, and announced the details of a process for returning the works to their owners and rightful heirs."

https://www.jewishvirtuallibrary.org/recovering-stolen-art-from-the-holocaust

Tidsmässigt sammanfaller det med TL, PH och MH's resa till Zürich.

De arbetade alltså för försäkringsbolaget Skandia. Som i sin tur arbetade för en klient i Sverige. Vem var det?
Senast redigerad av Gothus 2019-09-23 kl. 17:00.
Citera
2019-09-23, 16:15
Medlem
Citat:

Hur ska man förstå detta med CD:s bil, LJ, och skuggan han tyckte sig skymta fram bakom en bil?

Är det klarlagt var CD:s bil egentligen stod?
TV rekonstruktioner ger olika information om den saken.
Stod den nere vid korsningen DB:s gata/Regeringsgatan, vid korsningen DB:s gata/Johannesgatan, eller rent av uppe vid Malmskillnadsgatan? Jag tror jag har sett alla alternativ i olika rekonstruktionsförsök.

Från sin position uppe på Malmskillnadsgatan gör LJ sin vaga iakttagelse av en silhuett som gav det vaga intrycket av en person.
Denna Silhuett befann sig mellan Johannesgatan och Regeringsgatan. Huset var täckt av presenningar och byggnadsställningar.

Avståndet är ca 100 meter och det har gått närmare en och en halv minut sedan YN sett den springande mannen.
Förutsättningen är då att han rört sig med en hastighet av 50 meter på en och en halv minut.
Det är möjligt om han gjort ett uppehåll, men knappast annars.

Vill man vara konspiratorisk kan man ju tänka sig att mordvapnet gömdes i bilen, och att den proceduren tagit lite tid, men eftersom iakttagelsen är så vag, och att det samtidigt är oklart var bilen stod är väl kopplingen mellan CD:s bil och den springande mannen ganska långsökt egentligen?

Har LB mer exakt beskrivit bilens position i sin bok ”en iskall vind” jag har inte läst den.
Citera
2019-09-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Hur ska man förstå detta med CD:s bil, LJ, och skuggan han tyckte sig skymta fram bakom en bil?

Är det klarlagt var CD:s bil egentligen stod?
TV rekonstruktioner ger olika information om den saken.
Stod den nere vid korsningen DB:s gata/Regeringsgatan, vid korsningen DB:s gata/Johannesgatan, eller rent av uppe vid Malmskillnadsgatan? Jag tror jag har sett alla alternativ i olika rekonstruktionsförsök.

Från sin position uppe på Malmskillnadsgatan gör LJ sin vaga iakttagelse av en silhuett som gav det vaga intrycket av en person.
Denna Silhuett befann sig mellan Johannesgatan och Regeringsgatan. Huset var täckt av presenningar och byggnadsställningar.

Avståndet är ca 100 meter och det har gått närmare en och en halv minut sedan YN sett den springande mannen.
Förutsättningen är då att han rört sig med en hastighet av 50 meter på en och en halv minut.
Det är möjligt om han gjort ett uppehåll, men knappast annars.

Vill man vara konspiratorisk kan man ju tänka sig att mordvapnet gömdes i bilen, och att den proceduren tagit lite tid, men eftersom iakttagelsen är så vag, och att det samtidigt är oklart var bilen stod är väl kopplingen mellan CD:s bil och den springande mannen ganska långsökt egentligen?

Har LB mer exakt beskrivit bilens position i sin bok ”en iskall vind” jag har inte läst den.

Jag kan geografin runt mordplatsen och området för dåligt.
Men eftersom vi fortfarande håller på och funderar på olika saker kring mordet visar väl det hur lite vi vet egentligen.
Följde gm paret Palme hela vägen från Grand eller stod gm och väntade vid Dekorima eller någon annanstans.
Hade man övervakat paret Palme i gamla stan.
Var det någon/några som hade fått kännedom att makarna Palme skulle gå på bio.
Hämtade Christer P en revolver hos Sigge C?
Vad gjorde Christer A och Victor Gunnarsson på mordkvällen.
Hade Skandiamannen med sig en 357 magnum med sig när han stämplade ut.
Vilka var och vad hade de för uppdrag personerna med walkietalkie?
Vart tog gm vägen efter att sista ögonvittnet tapade kontakten med honom? osv
Citera
2019-09-23, 17:23
Medlem
Citat:
Jag kan geografin runt mordplatsen och området för dåligt.
Men eftersom vi fortfarande håller på och funderar på olika saker kring mordet visar väl det hur lite vi vet egentligen.
Följde gm paret Palme hela vägen från Grand eller stod gm och väntade vid Dekorima eller någon annanstans.
Hade man övervakat paret Palme i gamla stan.
Var det någon/några som hade fått kännedom att makarna Palme skulle gå på bio.
Hämtade Christer P en revolver hos Sigge C?
Vad gjorde Christer A och Victor Gunnarsson på mordkvällen.
Hade Skandiamannen med sig en 357 magnum med sig när han stämplade ut.
Vilka var och vad hade de för uppdrag personerna med walkietalkie?
Vart tog gm vägen efter att sista ögonvittnet tapade kontakten med honom? osv
Visst är det mycket som hänger i luften, och det har samlats på under årens lopp. Tror att det bästa i detta läge är att identifiera myter och halvsanningar och i bästa fall rensa bort dem ur medvetandet.
Därför är just detta med bilen viktigt. Om det visar sig att omparkeringshistorien fått överdriven uppmärksamhet, så bör hela historien granskas och ifrågasättas.
Ett exempel skulle kunna vara: vad kunde bilen spelat för roll?
Har LB eller OM någonsin spekulerat i de banorna?
Är det inte bara ett komplicerat inslag i en operation som egentligen vore ganska enkel?
Bättre att ställa en flyktbil nere i hörnet vid Regeringsgatan och transportera bort både gm och vapen i samma veva?
Om man nu redan visste att gm skulle springa den vägen, vilket också är förutsättningen för bilens inblandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in