Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Varför skulle man behöva ha någon koppling mot en eventuell dekorimaman?
Om jag inte minns alldeles tokigt så enligt de sista ögonvittnesmålen försvannn gm någonstans bakom Djurfeldts omparkerade bil som i sin tur inte stod så långt ifrån Östlings lägenhet.
Hur ska man förstå detta med CD:s bil, LJ, och skuggan han tyckte sig skymta fram bakom en bil?
Är det klarlagt var CD:s bil egentligen stod?
TV rekonstruktioner ger olika information om den saken.
Stod den nere vid korsningen DB:s gata/Regeringsgatan, vid korsningen DB:s gata/Johannesgatan, eller rent av uppe vid Malmskillnadsgatan? Jag tror jag har sett alla alternativ i olika rekonstruktionsförsök.
Från sin position uppe på Malmskillnadsgatan gör LJ sin vaga iakttagelse av en silhuett som gav det vaga intrycket av en person.
Denna Silhuett befann sig mellan Johannesgatan och Regeringsgatan. Huset var täckt av presenningar och byggnadsställningar.
Avståndet är ca 100 meter och det har gått närmare en och en halv minut sedan YN sett den springande mannen.
Förutsättningen är då att han rört sig med en hastighet av 50 meter på en och en halv minut.
Det är möjligt om han gjort ett uppehåll, men knappast annars.
Vill man vara konspiratorisk kan man ju tänka sig att mordvapnet gömdes i bilen, och att den proceduren tagit lite tid, men eftersom iakttagelsen är så vag, och att det samtidigt är oklart var bilen stod är väl kopplingen mellan CD:s bil och den springande mannen ganska långsökt egentligen?
Har LB mer exakt beskrivit bilens position i sin bok ”en iskall vind” jag har inte läst den.