2019-09-11, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Prepositioner t ex eller andra små, betydelselösa ord...

Betydelselösa ord.

Det gäller prepositioner, artiklar och konjuktioner, i titlar alltså.

https://www.grammarbook.com/punctuation/capital.asp

Veckodagar, månader och högtider har också stor begynnelsebokstav i engelskan.
Senast redigerad av KarlXVII 2019-09-11 kl. 06:52.
Citera
2019-09-11, 08:31
Medlem
schizophrenias avatar
Spotify ägnar sig tyvärr alltför ofta åt oskicket att ha stor begynnelsebokstav för alla ord som ingår i svenska låttitlar. Ser extra illa med tanke på att det är ett svenskt företag.
Citera
2019-09-11, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Spotify ägnar sig tyvärr alltför ofta åt oskicket att ha stor begynnelsebokstav för alla ord som ingår i svenska låttitlar. Ser extra illa med tanke på att det är ett svenskt företag.

Det här är väldigt symptomatiskt numera, tyvärr.
Citera
2019-09-11, 10:02
Bannlyst
Jag tycker det är ett oskick. Lite som att ens argument inte riktigt duger, och man måste använda stora bokstäver för att förstärka det man vill ha sagt. Det är lite så jag tänker.
Citera
2019-09-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Jag tycker det är ett oskick. Lite som att ens argument inte riktigt duger, och man måste använda stora bokstäver för att förstärka det man vill ha sagt. Det är lite så jag tänker.

Ja det är väl så att folk försöker hävda sig eller sitt budskap genom att betona vissa ord genom att använda stora bokstäver. Men jag tycker att det hela bara motverkar sitt syfte.
Citera
2019-09-22, 10:22
Medlem
Liggliluffs avatar
Jag har försökt tagit reda på vilka språk som skriver stor begynnelsebokstav på de flesta ord i titlar, i främst musik, och kommit fram till:
engelska, turkiska språk (turkiska, azerbajdzjanska, ...), brasiliansk portugisiska. Kan även inkludera japanska titlar i latinsk skrift, men inte nödvändigtvis.
Citera
2019-09-22, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liggliluff
Jag har försökt tagit reda på vilka språk som skriver stor begynnelsebokstav på de flesta ord i titlar, i främst musik, och kommit fram till:
engelska, turkiska språk (turkiska, azerbajdzjanska, ...), brasiliansk portugisiska. Kan även inkludera japanska titlar i latinsk skrift, men inte nödvändigtvis.
Tackar! Intressant!

Men är det något språk som använder Stor Begynnelsebokstav i varje ord, hela tiden?

I engelska låt titlar är det väl dessutom blandat. Ibland skrivs ord som "the", "of", "in" och liknande artiklar med liten, medan resten av orden skrivs med stor.
Citera
2019-09-22, 16:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Det är så man skriver titlar (namn på saker) i bland annat det engelska språket.

Ta dig en titt på närmsta engelska bok, film, låt eller liknande för exempel.

Vi gör det i det svenska språket med, men då oftast på namn på människor.
Fast vi gör det inte konsekvent ens med namn på människor. Efternamn som von Rosen, de Verdier och af Trolle stavas precis just så.

Citat:
Ursprungligen postat av .ouo.
Men är det något språk som använder Stor Begynnelsebokstav i varje ord, hela tiden?
Inte som jag känner till.
Citera
2019-09-22, 18:01
Bannlyst
Citat:
Tackar! Intressant!

I engelska låt titlar är det väl dessutom blandat. Ibland skrivs ord som "the", "of", "in" och liknande artiklar med liten, medan resten av orden skrivs med stor.

Det är troligen inget språk som börjar vartenda ord med stor bokstav, men tyskan gör det för alla substantiv.
Citera
2019-09-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast vi gör det inte konsekvent ens med namn på människor. Efternamn som von Rosen, de Verdier och af Trolle stavas precis just så.

Inte som jag känner till.
Vet du varför den funktionen finns på skrivprogram? Varför skulle man vilja ha texten så?
Citera
2019-09-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är troligen inget språk som börjar vartenda ord med stor bokstav, men tyskan gör det för alla substantiv.
Men varför finns den funktionen då? Om den nu aldrig är korrekt att använda.
Citera
2019-09-23, 09:06
Bannlyst
Citat:
Men varför finns den funktionen då? Om den nu aldrig är korrekt att använda.

Jag skulle gissa att det är för att man ska kunna skriva rubriker som de gör i USA, alltså med varje begynnelsebokstav stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in