2019-09-22, 12:58
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Bra forskning om hur Greta kommer från en frimurarfamilj och har en "handläggare" precis som alla andra i eliten: https://twitter.com/timetowakeupsw1/status/1174822562674741248?s=20

Greta är så kallad social engineering. Totalt fejk med ett enda syfte: Sprida propaganda om klimatbluffen. Åkesson hade helt rätt om Greta. Hon är skapad.

Den här teckningen visar så bra vad detta egentligen är för skit: https://magaimg.net/img/90o1.jpg
Det var inte mycket till forskning. Svante Arrhenius är inte anfader till Greta Thunberg. Om jag inte förstått fel så är det hans mormor och morfar som är den gemensamma kopplingen, Gretas anfader var bror till Svante Arrhenius mor.

All forskning visar att planeten är illa ute och att uppvärmningen går snabbare och snabbare nu.

Jimmie Åkesson har uttalat att han utgår ifrån att alla är överens om att det fortgår en global uppvärmning.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-22 kl. 13:13.
2019-09-22, 13:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Så elda med ved är lösningen? Vad säger Greta om det?
Det kanske du kan ringa och fråga henne?
Jag vet inte vad Greta säger om det.
2019-09-22, 13:05
Medlem
theanthropologists avatar
Urval ur Gretas tal

"You only talk about moving forward with the same bad ideas that got us into this mess. Even when the only sensible thing to do is pull the emergency brake. You are not mature enough to tell it like it is. Even that burden you leave to your children.

We have not come here to beg world leaders to care. You have ignored us in the past and you will ignore us again. You've run out of excuses and we're running out of time. We've come here to let you know that change is coming, whether you like it or not. The real power belongs to the people."

Inför en FN plenarsession i december 2018

"We children are not sacrificing our education and our childhood for you to tell us what you consider is politically possible in the society that you have created. We have not taken to the streets for you to take selfies with us, and tell us that you really admire what we do.

We children are doing this to wake the adults up. We children are doing this for you to put your differences aside and start acting as you would in a crisis. We children are doing this because we want our hopes and dreams back."

I det brittiska parlamentet i april i år
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-22 kl. 13:10.
2019-09-22, 13:24
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det kanske du kan ringa och fråga henne?
Jag vet inte vad Greta säger om det.
Greta säger att du ska lyssna på forskarna för hon vet inte själv, och inte du heller. Att elda med ved är inte det bästa då det sprider sotpartiklar.
2019-09-22, 13:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det borde vara obligatoriskt för alla Gretas storögda beundrare att titta på det här. Inte minst för -Info- som gång på gång drar stora växlar på att 86 % av svenskarna sägs tro på teorin om mänsklig påverkan av klimatet. Fake news från SVT?

Hur som helst tydligen vederlagt av en stor studie från YouGov, som kom fram till siffran 36 % och nästan minst av alla de undersökta länderna. (Om jag minns rätt låg t.o.m USA några procent högre, dvs. något annat än Greta hävdade i amerikansk teve.) Lars Berns teori var att vi börjar tröttna på all propagandan.

Varför siffrorna skiftar så mycket verkar bero på hur man ska tolka de som inte ger ett bergsäkert svar vid en av ytterligheteralternativen utan svarar med något av alternativen mer mot mitten. Här verkar SwebbTV och svensk mainstreammedia tolka siffrorna helt olika.

Det finns flera undersökningar. Så här tolkade t.ex SIFO siffrorna när de gjorde en egen liknande undersökning:

Citat:
I vilken utsträckning instämmer du i följande frågor.

Människan är huvudorsaken till klimatförändringar?

86 procent av det totala antalet tillfrågade instämmer, 92 procent av kvinnorna instämmer, 80 procent av männen instämmer.
Citat:
En undersökning från Kantar Sifo visar att andelen klimatförnekare, de som inte tror att människan påverkar klimatet, bara utgör tre procent av de tillfrågade. Inkluderar man gruppen som tror att människan bara har en begränsad påverkan på klimatet utgör gruppen ändå inte mer än 12 procent.

I stället tror 86 procent att människan i ganska hög eller mycket hög utsträckning har påverkat klimatet. Övriga har svarat att de inte vet.
Citat:
https://omni.se/sifo-svenskarna-fornekar-inte-klimathotet/a/MRamEr
https://www.svd.se/svenskarna-underskattar-en-av-varsta-miljobovarna/om/sifo

Jag tycker att Greta har rätt när hon säger att här i Sverige ses klimatförändringarna som fakta. Detta gäller speciellt om man tittar på den offentliga debatten (i mainstreammedia osv).

I USA är klimatförnekarna fler och har ett större inflytande, och de återfinns även i ett stort antal inom politiken och inom media. Ja, till och med USA:s högsta ledare, Donald Trump, verkar vara en klimatförnekare. Så de finns vid alla nivåer därborta i USA. Det präglar även debatten där. Den är väldigt annorlunda mot den svenska debatten.

I Sverige är det väl främst någon sverigedemokrat eller enstaka moderat som ibland - med stor försiktighet - säger något avvikande ibland. Men media hugger direkt och ofta får personen pudla eller mildra det han sa (innan media kör igång ett drev). Det skulle aldrig Donald Trump göra. Han skulle bara ge media fingret.

I USA är klimatfrågan en åsikt. I Sverige ses det som fakta.

Då har jag inte räknat in alternativ media (i Sverige). Där har man givetvis andra synpunkter på detta och det skyltar man helt öppet med. Men i PK-världen ses man som lite avvikande om man som offentlig person är en klimatförnekare/klimatskeptiker. Att det pågår klimatförändringar och att människan till största del ligger bakom detta ses som obestridlig fakta. Vid tveksamheter kan man alltid hänvisa till SMHI.
Senast redigerad av -Info- 2019-09-22 kl. 13:31.
2019-09-22, 13:33
Medlem
ElIzzards avatar
Vad klimatbluffen handlar om:

Världsdiktatur:
"Med makalös fräckhet försöker en klick "klimatforskare", de flesta nyhetsmedier och flertalet regeringar hålla liv i sagan om en av människan skapad klimatförändring, trots att de nyligen publicerade e-mailen från East Anglia-universitetet till fullo har bekräftat det som många seriösa vetenskapsmän har misstänkt, nämligen att det inte finns några bevis för en global uppvärmning".
http://www.larouche.se/artikel/vad-klimatbluffen-handlar-om-varldsdiktatur
2019-09-22, 13:38
Medlem
123....s avatar
Man kan ha åsikter om Greta Thunbergs förehavanden hur vida det verkligen är så illa som det påstås och/eller att det stämmer men att det är en kamp som omöjligt går att vinna, men jag tycker de här spekulationerna/påståendena om att hon skulle vara en marionett/puppet börjar bli tröttsamma!

Jag kan förstå om man sett Ett tal av henne eller En intervju och genast dragit slutsatsen att någon vuxen skrivit det och det och dirigerar och instruerar allt hon gör, Men, om man fördjupar sig och tar större del av hennes publika framträdanden så tycker jag att man är en Idiot om man inte kan se Genuiniteten och Ärligheten bakom hennes person samt hur briljant hon verkligen är för sin ålder.
Att inte tro att hon är kapabel att skriva sina egna tal t.ex är helt obegripligt och vittnar om en total brist av förmåga att läsa av och känna in andra människor! ….
Senast redigerad av 123.... 2019-09-22 kl. 13:42.
2019-09-22, 13:46
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker att Greta har rätt när hon säger att här i Sverige ses klimatförändringarna som fakta. Detta gäller speciellt om man tittar på den offentliga debatten (i mainstreammedia osv).

I USA är klimatfrågan en åsikt. I Sverige ses det som fakta.

Ja i sveriges snedvridet propagandistiska tv och radio presenteras det som fakta, men enligt YouGovs opinionsundersökning tror endast 36% av svenska folket att mänskligheten har någon betydande inverkan på klimatet. https://youtu.be/DBXJrn9e0F4?t=2701
2019-09-22, 13:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Ja i sveriges snedvridet propagandistiska tv och radio presenteras det som fakta, men enligt YouGovs opinionsundersökning tror endast 36% av svenska folket att mänskligheten har någon betydande inverkan på klimatet. https://youtu.be/DBXJrn9e0F4?t=2701

Och enligt SIFO 86 procent, som jag skrev:

Citat:
Människan är huvudorsaken till klimatförändringar?

86 procent av det totala antalet tillfrågade instämmer.

I övrigt så hänvisar jag till mitt förra inlägg, där jag förklarar skillnaden i siffror.
2019-09-22, 13:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kan du vara enig att det finns tusentals som Greta, men som inte har dom mediala förutsättningarna?
Eller ser du det som en extrem tillfällighet att det råkade vara ett "kändis" barn?

Nej. Det är ingen tillfällighet. Mamman är känd av media och har ett kontaktnät där många journalister och andra viktiga personer ingår.

Men enbart det räcker inte. Det krävs något mer. Personen ifråga måste även vara rätt person - och det var Greta.

Detta hade exempelvis aldrig fungerat med Gretas syster Beata. Hon må vara talangfull inom sina områden - men hon hade inte passat till just detta. Samma externa förutsättningar men fel person. Alltså är personen lika viktig som de externa förutsättningarna.

Och om det finns fler gretor där ute som aldrig får chansen?

Naturligtvis finns det det. Men hur många är svårt att veta. Exempelvis så tror jag att Greta sena fysiska utveckling, som gör att hon ser ut som ett barn, är en faktor. Det har bidragit till hennes framgång. Och på vilket sätt då? Jo, för att hon sticker ut. Det är något ovanligt med henne. Folk blir nyfikna. Vilket leder till att hon sticker ut i mediebruset. Och då finns det förutsättningar att få fart på detta.
2019-09-22, 14:08
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och enligt SIFO 86 procent, som jag skrev:

I övrigt så hänvisar jag till mitt förra inlägg, där jag förklarar skillnaden i siffror.

Debatten är rigoröst kontrollerad i Sverige, Sifo finns det ingen anledning att sätta någon tilltro till, ej heller SMHI, radio eller övriga propagandistiska statskontrollerade medier.
http://www.larouche.se/artikel/vad-klimatbluffen-handlar-om-varldsdiktatur
2019-09-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Man kan ha åsikter om Greta Thunbergs förehavanden hur vida det verkligen är så illa som det påstås och/eller att det stämmer men att det är en kamp som omöjligt går att vinna, men jag tycker de här spekulationerna/påståendena om att hon skulle vara en marionett/puppet börjar bli tröttsamma!

Jag kan förstå om man sett Ett tal av henne eller En intervju och genast dragit slutsatsen att någon vuxen skrivit det och det och dirigerar och instruerar allt hon gör, Men, om man fördjupar sig och tar större del av hennes publika framträdanden så tycker jag att man är en Idiot om man inte kan se Genuiniteten och Ärligheten bakom hennes person samt hur briljant hon verkligen är för sin ålder.
Att inte tro att hon är kapabel att skriva sina egna tal t.ex är helt obegripligt och vittnar om en total brist av förmåga att läsa av och känna in andra människor! ….

Word!

I mina ögon ser hon ut att vara en intelligent fantastisk talare för sin ålder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in