2019-09-22, 11:54
Medlem
Hej!

Skriver här år min väns vägnar då han ställt upp för mig alltid. Om de så att man förlorar ett case i tingsrätten och sedan förlorar ärendet i hovrätten. Finns det möjligtvis någon chans att ta upp detta vidare till högsta domstolen?

Då min vän inte alltid tänker smart har hans och advokaten underskattat det hela. Vittne fanns närvarande men ändå använde man inte de till hans fördel.

Utifrån vad jag har sett tror jag att han skulle kunna klara sig om man nu använde sitt vittne. Då jag inte är insatt i hur det fungerar skulle jag vilja höra om man har rätt att överklaga till högsta domstolen? Fallet är inte unikt alls men tycker tyvärr det här gått fel till. Man har missat att undersöka alla detaljer och även inte använt vittnet.
Citera
2019-09-22, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nzonzi
Hej!

Skriver här år min väns vägnar då han ställt upp för mig alltid. Om de så att man förlorar ett case i tingsrätten och sedan förlorar ärendet i hovrätten. Finns det möjligtvis någon chans att ta upp detta vidare till högsta domstolen?

Då min vän inte alltid tänker smart har hans och advokaten underskattat det hela. Vittne fanns närvarande men ändå använde man inte de till hans fördel.

Utifrån vad jag har sett tror jag att han skulle kunna klara sig om man nu använde sitt vittne. Då jag inte är insatt i hur det fungerar skulle jag vilja höra om man har rätt att överklaga till högsta domstolen? Fallet är inte unikt alls men tycker tyvärr det här gått fel till. Man har missat att undersöka alla detaljer och även inte använt vittnet.

Om fallet inte är unikt är chansen att det tas upp extremt liten. Jag tror att det är ungefär 2% av alla fall som överklagas till HD som beviljas prövningstillstånd.
Citera
2019-09-22, 12:00
Medlem
kristofferGs avatar
HD kommer aldrig att ta upp frågan om det inte finns chans till nya prejudikat eller en chans att fastställa tolkningen av en oklar rättsregel. Nästintill omöjligt, för att svara på din fråga.
Citera
2019-09-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om fallet inte är unikt är chansen att det tas upp extremt liten. Jag tror att det är ungefär 2% av alla fall som överklagas till HD som beviljas prövningstillstånd.
Men även om man kan komma med nytt till personens fördel?

Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
HD kommer aldrig att ta upp frågan om det inte finns chans till nya prejudikat eller en chans att fastställa tolkningen av en oklar rättsregel. Nästintill omöjligt, för att svara på din fråga.
Då personen klarade sig i tingsrätten men tyvärr förlorade i hovrätten. Borde det väl betyda att oklarheter finns? Man har även ett vittne nu som kan stärka historian?
Jävligt konstigt kan jag tycka att man bara ska ge upp och acceptera en dom. Hmmm..
Citera
2019-09-22, 12:04
Bannlyst
Citat:
Men även om man kan komma med nytt till personens fördel?

Det är fortfarande väldigt liten chans. Men naturligtvis skadar det inte att försöka.
Citera
2019-09-22, 12:17
Medlem
Citat:
Hej!

Nej det är lönlöst
Citera
2019-09-22, 15:03
Medlem
Citat:
Då personen klarade sig i tingsrätten men tyvärr förlorade i hovrätten. Borde det väl betyda att oklarheter finns? Man har även ett vittne nu som kan stärka historian?
Det betyder det inte alls. Men eventuellt kan du ansöka om resning.

Citat:
Jävligt konstigt kan jag tycka att man bara ska ge upp och acceptera en dom. Hmmm..
Det är det vi har tingsrätt och hovrätt till.
Citera
2019-09-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Det betyder det inte alls. Men eventuellt kan du ansöka om resning.

Det är det vi har tingsrätt och hovrätt till.

Så menar ni att vännens chans är lika med 0 alla överklaga?
Va kan denne göra för att få upp det till högsta domstolen då?
Citera
2019-09-22, 15:17
Medlem
Citat:
Så menar ni att vännens chans är lika med 0 alla överklaga?
Va kan denne göra för att få upp det till högsta domstolen då?
Det HD gör är inte att pröva enskilda domar. De prövar tillämpningen av lagar. Exempelvis tog HD upp ett mål som gäller stöld för att fastställa vid vilket belopp som gränsen mellan ringa och normalgraden går. Men efter att HD tagit upp ett sådant mål finns det ingen anledning att göra det igen.
Citera
2019-09-22, 15:21
Medlem
Citat:
Det HD gör är inte att pröva enskilda domar. De prövar tillämpningen av lagar. Exempelvis tog HD upp ett mål som gäller stöld för att fastställa vid vilket belopp som gränsen mellan ringa och normalgraden går. Men efter att HD tagit upp ett sådant mål finns det ingen anledning att göra det igen.

Men om ny info tillkommer och man inte är nöjd med sin dom. Kan inte advokaten ta det vidare eller göra något. Eller är läget helt låst.
Citera
2019-09-22, 15:23
Medlem
Citat:
Men om ny info tillkommer och man inte är nöjd med sin dom. Kan inte advokaten ta det vidare eller göra något. Eller är läget helt låst.
Så kan man ansöka om resning som jag sa tidigare.
Citera
2019-09-22, 15:25
Medlem
Citat:
Så kan man ansöka om resning som jag sa tidigare.

Hur gör man det då? Hur ska vännen gå tillväga? För just nu har gett upp vilket jag vill försöka hjälpa han med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in