2019-09-21, 21:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Lite OT:
Efter fått lite olustiga PM och även IRL, vill jag ”förklara” hur jag tänker. Jag har ifrågasatts varför och hur jag/vi kan umgås med misstänkta mördare (tidigare bara SD, nu både SD och HD).

Har man en vän/kompis/arbetskamrat eller liknande som misstänks för ett grovt brott, i detta fall det grövsta - Mord.
Hur ska man förhålla sig till personen och hens omgivning.

Hur tänker hen på mig om hen frikänns och är helt oskyldig, om jag klipper alla band direkt?
Hur tänker mina andra vänner att jag är som vän då?
Om hen döms, och det visar sig att hen var sjuk vid brottet, hur ska man då förhålla sig?

Om brottet (mordet) var planerat, så kommer min moraliska kompass visa 180 från personen, även efter avtjänat straff, men är det rätt egentligen?

För tillfället så känner jag en ganska stor tröskel att gå över för att närma mig paret D innan detta är löst, men det känns inte rätt.
Det jag har och gå på är att dom säger att dom är oskyldiga. Jag har med åren lärt mig att lyssna mer kritiskt på folk, men inte mina vänner.

Jag har tänkt på dig och ditt inlägg idag, medan jag jobbat med annat.
Så läste jag Netherworlds inlägg.
Och jag håller med, inte trevligt med olustiga pm.

Din sits är inte avundsvärd.
Jag tänker att du just nu inte har något riktigt att förhålla dig till.
SD är visserligen misstänkt men ännu inte funnen skyldig och dömd.

Många tankar som går genom ditt och vänners huvuden.
Hur man ska förhålla sig.

Om det är ett älskat barn som gjort det obegripliga.
Eller om det är en syster, bror.
En förälder.

Jag ser enbart fler offer, om det är SD som är skyldig. Och än svårare för alla att begripa om HD är inblandad.

Jag tror att varje enskild person inblandad måste ha sitt eget förhållningssätt. Det växer fram utifrån vad som har hänt, varför och hur. Kanske man aldrig kommer fram till hur man kan förhålla sig.

Jag tror inte att det finns ett rätt eller fel i den här frågan.
Säg att du har en grundkärlek till din vän, eller om du är mamma eller pappa, syskon eller vän.
Kanske du aldrig kan förstå det han har gjort. Aldrig förlåta gärningen.

Men ändå älska människan?
Extrem svår situation du är i.
Extremt svårt brott.
Extremt svårt att förstå.

Det är klart man inte kan navigera sig.
Citera
2019-09-21, 21:47
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Normalt anges osäkra dödstider med 00.00 i protokoll.

Låter bekant.

En reflektion på det: I dagsläget bör väl ingen utanför utredning ha tillgång till protokoll pga sekretess för att skydda utredningen? Så m a o, ifall någon nu postar tillsynes detaljerad information från protokoll så är det så illa som möjliga utredningsläckor om det inte är fantasier/hittepå? Gillar inget av det... läckor är smaskig sensation för många nyfikna i en tråd som denna men kan ju äventyra utredning. Hittepå presenterat som ren information är bara onödigt och lågt kring ett mord. Det här känns inte bra.
Citera
2019-09-21, 21:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag ser inget i den texten som pekar på vad som kommit fram i bevisväg.
Jag har inte heller sett någonting om bevis. Däremot har åklagaren sagt att hon har en bra bild av stora delar av händelseförloppet, och att det här är ett oerhört stort pussel med en massa pusselbitar som skall läggas. Det handlar alltså kanske inte om vad vi normalt kallar bevis, utan snarare om en oerhört stor mängd indicier. Kanske man tyckte att alla pusselbitarna hade hamnat så pass bra på plats nu att det kunde anses räcka för misstanke på sannolika skäl.
Citera
2019-09-21, 21:49
Medlem
Citat:
Jo det går. Skoavtryck är som fingeravtryck (så länge de inte är helt nya).
Har SD vid de första förhören blivit fotograferad av polisen med skorna på?
I så fall kan polisen se exakt märke/modell och sen kollar SD:s skostorlek.
De skaffar dessa skor och kan på så sätt jämföra mönstret med de på brottsplatsen och i SD.s hem.
Alltså kan man knyta skospåren inne i SD:s bostad med de på brottsplatsen med SD själv.
Citera
2019-09-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet vi ju faktiskt inte ens om det finns någon som "vet" något om mordet öht, det är ju bara en spekulation och ett antagande utifrån att en del har tyckt att det känns ologiskt att JG och HD (som nu istället är misstänkt själv för mord) inte skulle veta eller förstå mer.

Om SD är den skyldige till mordet, då måste jag ändå säga att utifrån det som man kan skymta i geocach- loggarna och det vi fått via tråddeltagare inte är en smickrande bild av en person, hur charmig, frisksportig, tramsig och glad prick han än kan verka vara på ytan.

Jag förstår mycket väl om hans vänner som varit kanske okritiska och kanske förlåtande mot honom, blivit duperade. Säkert finns det tvivel, kanske också misstankar som inte vill slå rot, men ändå återvänder i frågor som lämnats obesvarade och med stora frågetecken.

Jag tror också att det kan komma upp som et sent uppvaknande, plötsligt står det klart. Att visst var det konstigt och när jag tänker efter så verkar den förklaringen inte så trovärdig. Och usch, kan jag ha blivit grundlurad?

Jag har nu glömt vad som hände Billys två kompisar, som i början blev häktad också misstänkta i mordet på Tova. De hade ju blivit tillsagda av Billy att ljuga för att skydda honom, men istället kom misstankarna att falla på dom också.
Sedan blev de släppta då först den ena erkände att han ljugit på Billys uppmaning och sedan kom den andres erkännande.
Har jag rätt, men de blev väl aldrig dömda för något?
Det med rätta tycker jag. Billy var väldigt duperande och övertygande för sina vänner. Detta är ju psykopatens otäcka sida.

Ja, bättre sent än aldrig.
Det säger jag också.

Man vill ju gärna tro att MGM avslöjat något för hans närmaste om de nu själva inte är inblandade förstås?
För tänker att skulle de inget märkt som konstigt med SD, som han sagt eller gjort..så tror de förstås inledningsvis att han är oskyldig...men när han häktades på sannolika efter 1,5 år, och de fortfarande inget har att berätta som är konstigt med SD, dvs att han sagt eller gjort något som väckt misstankar...borde de då inte efter häktningen på sannolika fundera på om de verkligen känner honom?
För de kan väl knappast fortfarande tänka att han är oskyldig när han häktats på just sannolika med restriktioner?
Hade SD varit min vän i det läget, då hade jag i alla fall tänkt att jag nog känner honom väldigt dåligt, jag hade känt kraftigt obehag!

De har känt honom i många år, då bör de väl märkt en förändring på något vis, kommit på att han var förändrad en tid innan mordet och åtminstone efter mordet?
(Visst man kan säkert bli förändrad av att vara misstänkt också förstås, men det är en annan sak att vara misstänkt och att ha mördat en person)

Jag funderar också på det att SD vänner och familj borde väl veta hur kall han kan vara?
Har de inte tänkt på det innan mordet...så bör de väl efteråt förstå hur ”starka nerver” han har haft i många lägen/situationer tidigare, några tendenser som SD har och som andra inte har som karaktärsdrag?
Ja klart det inte står skrivet i pannan på en mördare, men tycker att en GM som aldrig bryter ihop av ångest borde väl vara just kall? Sånt märker man väl ännu mer när de blir just misstänkta, borde inte pusselbitarna falla på plats då ?

Då kommer JM i tråden och skriver om HD betende istället....jag hade förväntat mig att det skulle komma sånt om SD som sitter på sannolika.....vad faen jag blir inte klok nånstans, ingenting känns rimligt, är det kanske det som är meningen också?
Har det inte varit väldigt mycket motsägelsefulla uppgifter på senaste tiden?
Jag börjar fasen undra om SD sitter där han sitter för att skyddas och för att den riktiga GM inte ska ha någon makt övrr SD?

Ja så virrig har jag blivit, och det utan något starkt i kaffet!
Är det bara jag som tycker att allt är orimligt numera?
Citera
2019-09-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Normalt anges osäkra dödstider med 00.00 i protokoll.
Aha ok tack Remark!
Citera
2019-09-21, 22:06
Medlem
Citat:
Jo det går. Skoavtryck är som fingeravtryck (så länge de inte är helt nya).

Jo men hur kan de veta att det tex skulle vara GM skoavtryck om de inte hittar skorna?
Det får jag inte ihop alls..kan du förklara även om jag är trög nu?
Citera
2019-09-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Låter bekant.

En reflektion på det: I dagsläget bör väl ingen utanför utredning ha tillgång till protokoll pga sekretess för att skydda utredningen? Så m a o, ifall någon nu postar tillsynes detaljerad information från protokoll så är det så illa som möjliga utredningsläckor om det inte är fantasier/hittepå? Gillar inget av det... läckor är smaskig sensation för många nyfikna i en tråd som denna men kan ju äventyra utredning. Hittepå presenterat som ren information är bara onödigt och lågt kring ett mord. Det här känns inte bra.

Jo, ibland kopplas utomstående kriminologer in i fall som har full insyn i allt.
Citera
2019-09-21, 22:14
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Jo, ibland kopplas utomstående kriminologer in i fall som har full insyn i allt.

Säger inte emot. Men vad skulle vitsen vara för dessa att läcka detaljerade uppgifter till en offentlig tråd som denna med risk för att skada utredning? Lite fundersam bara över alla detaljer som delgetts tråden från ett håll på senare tid.
Citera
2019-09-21, 22:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Säger inte emot. Men vad skulle vitsen vara för dessa att läcka detaljerade uppgifter till en offentlig tråd som denna med risk för att skada utredning? Lite fundersam bara över alla detaljer som delgetts tråden från ett håll på senare tid.

Det är nog sanktionerat med läcka av just dessa uppgifter. Ingen som är betrodd med insyn i utredningen skulle väl bryta strikta order om sekretess och läcka känsliga uppgifter annars.
Vad vitsen är med att läcka ibland det vet bara utredarna.
Citera
2019-09-21, 22:25
Medlem
Citat:
Det har jag skrivit. Genom att det finns skoavtryck från skorna på andra ställen kopplat till SD, och att dessa skoavtryck stämmer helt överens med de som finns vid brottsplatsen.
Ok nu såg jag ditt svar. Ja under förutsättning att de är helt hundra säkra på att det är SD skoavtryck de hittat på andra ställen då?
Citera
2019-09-21, 22:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Kan SD lida av återkommande vårdepression i april eller har han raderat motionspass, tro?
www.endomondo.com%2Fusers%2F726262%2Fworkouts%2F96 7008104
Ser inte ut så heller. Vad man kan skönja är ett visst mönster v g årstidsbundna aktiviteter, dessas frekvens fördelade över året samt betydligt färre inlagda aktiviteter under de två senaste åren.
Månaderna april, maj, juni -19 är utan innehåll.

Jämförelse de tre senaste åren, månad för månad:

Noterbart är också att kalendern var tom på motionspass i juni -16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in