2019-09-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Nej, et läkar/skådespelarpar har ju inget hos ett läkarpar att göra.
"Jakob Thedelin" har flytt till Israel för att ansöka om aliyah.

Alf Enerström har jag alltid uppfattat som en kufisk figur i periferin av Olof Palme och visste inte att han var läkare.
Tydligen på Karolinska också.

Om han sammanträffade hos ett "läkarpar" pga sin profession, vilja eller av andra orsaker kopplade till Jakob Thedelin har jag varken vetskap eller uppfattning om.

Däremot har jag en bestämd uppfattning om att Göran Wallin har instruerat Jelena som Nanny vem hans skyddsling skall träffa och inte.
Citera
2019-09-21, 16:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Alf Enerström har jag alltid uppfattat som en kufisk figur i periferin av Olof Palme och visste inte att han var läkare.

Om han sammanträffade hos ett "läkarpar" pga sin profession, vilja eller av andra orsaker kopplade till Jakob Thedelin har jag varken vetskap eller uppfattning om.

Däremot har jag en bestämd uppfattning om att Göran Wallin har instruerat Jelena som Nanny vem hans skyddsling skall träffa och inte.
"Skyddsling"?
Det bör väl vara GW's son?
Citera
2019-09-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
"Skyddsling"?
Det bör väl vara GW's son?

Det var inte hans barn.
Citera
2019-09-21, 16:51
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det var inte hans barn.
"Roland"
Hur gammal var han 1986?
Citera
2019-09-21, 16:54
Medlem
Citat:
"Roland"
Hur gammal var han 1986?

Olof Frånstedt
svensk ämbetsman
Olof Roland Frånstedt, född 3 juli 1930, död 25 augusti 2017[1], var en svensk ämbetsman.
56 år.
Citera
2019-09-21, 17:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
En annan tjeckiska som jag kan tänka mig var Mossad är Jelena Rennerova skenäktenskapgift med Olof Palme (1949-1952). Att vädja till Olof Palmes vilja att hjälpa de utsatta för att placera en agent vore inte främmande för Mossad och 1949-1952 var Olof Palme en"coming man" politiskt och underrättelsemässigt väl placerad i politikens översta skikt. Jelena, sedermera gift med professorn och barnläkaren Rolf Zetterström
He was also director of the Crown Princess Louise's Hospital for Children in Stockholm and later head of the children's clinic at Saint Göran Hospital from 1970 to 1986, and was involved in efforts to promote children's health in several developing countries in Africa and elsewhere. He became Professor Emeritus in 1986.
Rolf Zetterström gick i pension 1986 och lämnade då sin post som barnklinikschef på Sankt Görans sjukhus. Men han fortsatte att vara aktiv inom sjukvården, deltog i seminarier och konferenser in i de sista åren av sitt liv.
Jag funderar på om Jelena Rennerova kan vara förebild till karaktären Maj-Britt Torell i David Lagercrantz "Mannen som sökte sin skugga" som avhandlar rasbiologiska experiment av läkare och akademiker vid Uppsala universitet men också vid Karolinska.

Mannen som sökte sin skugga. Kapitel 6 sid. 78
Han hade fått oväntat besök ett par veckor tidigare av Maj-Britt Torell, en gammal dam med vitt hår och lite fördelaktigt utseende som förr i tiden varit sekreterare åt Johannes Caldin, chef för S:t Stefans barnpsykiatriska mottagning i Uppsala, där Lisbeth suttit intagen som barn.
Om Jelena var sekreterare åt sin blivande man Rolf Zetterström eller åt Professor Ulf Borell vill jag låta vara osagt.

David Lagercrantz brukar leka med ord och namn som skall innehålla antydningar och anspelningar på personer och händelser och det finns en psykolog med släktnamnet Borell som passar in på karaktären Peter Teleborian. Kan vara Professor Ulf Borells son.

Som desinformatör så får David en klar 10 avseende MOP då han fått Stieg Larssons trilogi att spåra ur helt hållet från "Säpo-spåret" där ju Olof Frånstedts kontakter med Mossad, IB, och den militära underrättelsetjänsten knyter samman ett nätverk med potential, motiv och resurser att mörda Olof Palme.

Om det är så att Mossad är inblandad i MOP genom Säpo/Olof Frånstedt med assistans av svenska officerare åt ett team från Sydafrika så kan ju Mossad vilja låta sökarljuset riktas åt ett annat håll.
Tack
Tre tjeckerna, Rennerova, Heydenreich, Stocklassa.
Vad är det som förenar dem?
Mossad?
MOP?
Ja ett intressant avsnitt.

Then comes the Iran-Contra affair. Stocklassa describes it as involving the USA, Iran, Nicaragua and South Africa and mentions two European arms dealers, one of which is Swedish Karl-Erik Schmitz. Strangely, Stocklasse forgets Israel’s prominent role in this affair. *Israel was selling weapons to Iran through Karl-Erik Schmitz and was paid in oil.
http://www.pienisalaliittotutkimus.com/2018/12/11/who-shot-olof-palme-comments-on-jan-stocklasses-book/

Om jag inte minns fel så är Karl-Erik en välkänd numismatiker.
Göran Wallin finns i rullorna även.
Svårt att säga om det är rätt GW?
Men sök i tråden efter numismatiker.
Efterlyser ännu de två numismatikerna i Tyresö som jag läst om för ganska länge sedan och ska haft att göra med MOP.
LÅNGSÖKT?
Vi får se.

"Förre direktören i Försäkringsaktiebolaget Skandia Bertel Tingström, Uppsala, känd numismatiker, har avlidit 91 år gammal"
Grundborgs svärfar om jag inte minns fel?
Östlings lya vid judiska kyrkogården kanske inte är en slump?
Senast redigerad av Gothus 2019-09-21 kl. 17:29.
Citera
2019-09-21, 17:25
Medlem
Citat:

AEs alibi för mordkvällen var falsk, berättade ex-frun senare. Verkar som han erkänd, att han var på Sveavägen, men det finns visst ingen kända vittnesobservationer. Med sina ca 195 cm skulle han troligen skilja sig ut. Han hade visst också revolver, så det är inte otänkbart, att han hade någon sorts relation till gärningsmän som JR eventuellt körde. Om dom arbetade på Karolinska samtidigt, är det ju troligt, att dom åtminstone har visst om varann.
Citera
2019-09-21, 17:29
Medlem
Med Jelena Rennerova avses här den damen som är född 1927-08-15 och som Olof Palme var gift med 1949-1952?

Vid MOP var hon således 59 år. Idag 92 år och boende på Lidingö med namnet Zetterström.
Citera
2019-09-21, 17:42
Medlem
Citat:
Tack
Tre tjeckerna, Rennerova, Heydenreich, Stocklassa.
Vad är det som förenar dem?
Mossad?
MOP?
Ja ett intressant avsnitt.

Then comes the Iran-Contra affair. Stocklassa describes it as involving the USA, Iran, Nicaragua and South Africa and mentions two European arms dealers, one of which is Swedish Karl-Erik Schmitz. Strangely, Stocklasse forgets Israel’s prominent role in this affair. *Israel was selling weapons to Iran through Karl-Erik Schmitz and was paid in oil.
http://www.pienisalaliittotutkimus.com/2018/12/11/who-shot-olof-palme-comments-on-jan-stocklasses-book/

Hur affärsupplägget såg ut vet jag inte men förmodligen var väl Marc Rich en mellanhand.

Marc Rich, the Man Who Sold Iranian Oil to Israel - Haaretz

Lite mer om Marc Rich

Marc Rich, Apartheid’s oil man: his ‘most important and most profitable’ business
While all of his obituaries mention his apartheid business link in passing, the regime in Pretoria may have been the single greatest source of his wealth. In the years before his death, Rich admitted that busting oil sanctions for South Africa was his company’s “most important and most profitable” business. Where others feared to do business with South Africa directly, Marc Rich was happy to step in as a middleman
Senast redigerad av Utredaren 2019-09-21 kl. 17:55.
Citera
2019-09-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Med Jelena Rennerova avses här den damen som är född 1927-08-15 och som Olof Palme var gift med 1949-1952?

Vid MOP var hon således 59 år. Idag 92 år och boende på Lidingö med namnet Zetterström.

Ja.
Citera
2019-09-21, 18:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, jag skrev att CP häktades först efter konfrontationen. Åklagarna skötte kontakten onekligen med LP.

Men det är oavsett inte vad poängen är. Åklagarna trodde inte på CP. Det var därför de var oförsiktiga med vad de sa, inte därför att de ville att LP skulle peka ut CP oavsett om han var skyldig eller inte.

Du låter väldigt säker. Hur vet du det? Vilka är dina bevis för ett så säkert uttalande?
Citera
2019-09-21, 19:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Hur affärsupplägget såg ut vet jag inte men förmodligen var väl Marc Rich en mellanhand.

Marc Rich, the Man Who Sold Iranian Oil to Israel - Haaretz

Lite mer om Marc Rich

Marc Rich, Apartheid’s oil man: his ‘most important and most profitable’ business
While all of his obituaries mention his apartheid business link in passing, the regime in Pretoria may have been the single greatest source of his wealth. In the years before his death, Rich admitted that busting oil sanctions for South Africa was his company’s “most important and most profitable” business. Where others feared to do business with South Africa directly, Marc Rich was happy to step in as a middleman
Har missat denne gubbe.
Du är nog på rätt spår.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marc_Rich
Rich was born in 1934 to a Jewish family in*Antwerp, Belgium.[5][6]*His parents were working-class[citation needed]*Jews who emigrated with their son to the United States in 1941[7]*to escape the*Nazis.[5]*His father opened a jewelry store in*Kansas City, Missouri, then moved the family to Queens, New York City in 1950, where he started a company that imported*Bengali*jute*to make burlap bags,[8]*and later started a business trading agricultural products and helped found the American Bolivian Bank.[8]*Rich attended high school at the*Rhodes Preparatory Schoolin*Manhattan. He later attended*New York University, but dropped out after one semester to go work for*Philipp Brothers*(now known as*Phibro LLC) in 1954 where he worked with*Pincus Green.

At Philipp Brothers, he eventually became a dealer in*metals, learning about the international raw materials markets and commercial trading with poor,*third-worldnations. He helped run the company's operations in Cuba, Bolivia, and Spain.[8]*In 1974 he and co-worker*Pincus Green*set up their own company in Switzerland, Marc Rich + Co. AG, which would later become Glencore Xstrata Plc.[8][9]*Nicknamed "the King of Oil" by his business partners, Rich has been said to have expanded the*spot market*for crude oil in the early 1970s, drawing business away from the larger established oil companies that had relied on traditional long-term contracts for future purchases.[3]*As Andrew Hill of the*Financial Times*put it, "Rich's key insight was that oil – and other raw materials – could be traded with less capital, and fewer assets, than the big oil producers thought, if backed by bank finance. It was this highly leveraged business model that became the template for modern traders, including Trafigura, Vitol, and Glencore".[10]

His*tutelage*under Philipp Brothers afforded Rich the opportunity to develop relationships with various dictatorial régimes and embargoed nations. Rich would later tell biographer*Daniel Ammann*that he had made his "most important and most profitable" business deals by violating international trade*embargoes*and doing business with the*apartheid*regime of South Africa.[11]*He also counted*Fidel Castro's Cuba,*Marxist Angola, the Nicaraguan*Sandinistas,*Muammar Gaddafi's Libya,*Nicolae Ceaușescu's Romania, and*Augusto Pinochet's Chile among the clients he serviced.[9][12]*According to Ammann, "he had no regrets whatsoever.... He used to say 'I deliver a service. People want to sell oil to me and other people wanted to buy oil from me. I am a businessman, not a politician."[11]

Later, following the overthrow of*Mohammad Reza Pahlavi, the*Shah of Iran, during the*Iranian Revolution*in 1979, Rich used his special relationship with*Ayatollah Khomeini, the leader of the revolution, to buy oil from Iran despite the American embargo. Iran would become Rich's most important supplier of crude oil for more than 15 years. Rich sold Iranian oil to Israel through a secret pipeline.[13][14][15]*Due to his good relationship with Iran and*Ayatollah Khomeini, Rich helped give*Mossad's agents contacts in Iran.[16]

His real estate company, Marc Rich Real Estate GmbH, was involved in large developer projects (e.g., in*Prague, Czech Republic).[17]Rich and*Marvin Davis*bought*20th Century Fox*in 1981. Due to the indictment filed against Rich for violating U.S. trade sanctions against his deals with*Iran*while Rich was living in Switzerland, Rich arranged for Davis to sell Rich's interest in*20th Century Fox*to*Rupert Murdoch*for $250 million during March 1984.[18]

Business Insider*reported Rich had an estimated*net worth*of US$2.5 billion.
Senast redigerad av Gothus 2019-09-21 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in