2019-09-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Så personen är rädd för mördaren och inte för att själv bli åtalad för skyddande av brottsling?

Han (personen) uttryckte väl ingen egen rädsla utan gav snarast en karaktärsbeskrivning av gärningsmannen utifrån gärningen.
Citera
2019-09-21, 15:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aha, det missade jag.
Vet inte om man ska ta Villes uppgifter som trovärdiga?

Hen verkade ok först men sedan fick man många märkliga svar på sina frågor så jag tycker inte hen är trovärdig längre.
Citera
2019-09-21, 17:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag vet att "Skyddande av brottsling" finns men att enbart hålla tyst ingår inte där, tror jag.

Problemet är snarare att kunna bevisa att någon vet något när den håller tyst.
Citera
2019-09-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Knappast om det är ett brutalt mord och den misstänkte är ngn av grannarna du känner.

Det tror jag knappast. Åtminstone skulle jag tycka det var synnerligen obehagligt.

Nu menade jag när offret är okända för dom, folk vill inte lägga sig, då det förekommer mycket droger och vapen. Jag vet inte hur jag själv skulle göra, har aldrig varit i den situationen, som tur är.

Självklart annorlunda om offret är någon man känner, om jag skulle våga agera då är förstås också beroende på vem gärningspersonen är, om jag själv skulle råka illa ut av vederbörande. Svårt det där, men har slippit det med tack å lov.
Citera
2019-09-21, 18:17
Medlem
Citat:
Om det har skrivits i tråden om att LW ville ha med SD på Norgeresan, det måste ha varit en spekulation.

LW skulle med Norgegänget och BeholderX och SD hade ju sin USA resa att åka på med HD.

Det har däremot skrivits av MV att SD inte ska ha varit så förtjust i att LW skulle åka på Norgeresan och @Medinsyn har skrivit att SD ska ha gett tips/hjälp till LW om något inom geocachingen inför resan.

Något mer än det kan jag inte minnas.
Det är inte så att du har fått något om bakfoten här?
Inte lätt att hålla reda på alla (åk)turer här
Citera
2019-09-21, 18:22
Medlem
Citat:
Jag tänker att det kan vara så vittnen tänker i vissa fall? Att det JM beskriver kan vara enbart en förklaringsmodell till varför vittnen inte vågar medverka.

Tänk dig själv att du bor nära den misstänkte. Han har knackat på hos dig och velat ge sin version till dig. Du känner plötsligt att det känns "fett" obehagligt. Du har inte bett om någon förklaring, kanske du inte ens misstänkte honom, men nu känner du obehag.

Kanske pratar nu flera i området om samma beteende och några som också har tyckt att de har hört/sett något har även de fått besök av den misstänkte eller så har de hört att han går runt och snackar.

Och hur känns det när den misstänkte inte blir häktad på sannolika? För vänner som känner att de har något att berätta för polisen? Tänk om denne person inte blir varken häktad eller fälld? Och om det går till rättegång och han blir friad? Dina uppgifter kommer att finnas i FUP.

Jag tror att detta obehag kan finnas för många människor när det handlar om mordrättegångar. Särskilt finns väl detta om det handlar om gängkriminalitet och även om det är annan kriminell verksamhet runt den misstänkte.

Samtidigt tror jag ändå att de allra flesta människor är ärliga, vill inte ljuga i förhör eller i en rättegång även om de själva känner den misstänkte eller känner rädsla och obehag för denna person.

Jag vet inte om man kan få sitt namn sekretessmarkerat i FUP om det kan anses nödvändigt? Hur var det i Arboga FUP:en t ex?

När MGM gick runt bland grannarna, så har jag uppfattat det så att de tyckte det var mycket obehagligt och att de även kontaktade polisen, eller har jag fattat det fel?

Bara det att han, deras granne var misstänkt för mord måste känts obehagligt, även om det då var på den lägsta misstankegraden.
Sen att han var på fri fot, borde också varit obehagligt för grannarna.
Sen till råga på allt kommer till dom, för att ge sin version, det borde fått dom alla att kolla om dörrarna är låsta hela tiden, och vilja ta omvägar för att slippa möta honom.

Jag hade i det läget, som granne, tänkt att han rände runt hos grannarna för att fiska om någon sett SD på mordkvällen, att han checkade läget så att säga?
Det är ju liksom samma beteende som när han kontaktade HD arbetskamrater (har förvisso varit lite olika uppgifter om just det) men varför skulle någon påstå att han kontaktat hennes arbetskamrater om han inte gjort det?

Hur hade ni själva gjort om ni varit misstänkta för mord på en granne, om ni var oskyldiga vill säga?
Jag vet att jag hade varit rädd att skrämma upp mina grannar även om jag var just oskyldig, för jag hade insett att, bara för att jag vet att jag är oskyldig, så kan jag aldrig bevisa det förrän de hittat den som faktiskt är skyldig och blivit dömd, inte sant?
Nä jag hade inte velat mina grannar den pressen, och min egen känsla att jag skrämt upp dom!
Tycker att han beter sig konstigt, som om han har svårt att förstå, eller skiter fullständigt i hur han fick sina grannar att må, så också HD alla år han var otrogen utan problem..jag tycker att han verkar vara en stor superegoist...men jag kan ha fel förstås...vet ju inget om SD annars men att kalla LW osmidig med män...han själv verkar inte särskilt smidig med tankar på hur han agerat mot grannar, Hd och LW.

Ändå finns uppgifter som påstår att han är supertrevlig, rolig, smart, och att han är en alla tiders pappa..det är enorma kontraster och nu är det ju så att ingen människa är helt å hållet genomrutten heller. Så man får förstå att de som känner SD faktiskt tror på att han är oskyldig, gäller ju även HD och JG. Klart det finns människor omkring dom som älskar dom och aldrig skulle tro att någon av dom ens är inblandaed i detta mord över huvudtaget...medans det finns dom som verkligen är övertygade att de är inblandade för att de vetat om vad som pågått länge.

Det är ju mycket lättare att tro att kriminella är skyldiga dessutom, dessa personer verkar ju annars vara vanliga fungerande i samhället , i alla fall vad vi vet här i tråden, då blir det ju ännu svårare att ta in, vem vill tro, även de som kan sett deras sämsta sidor både en och två ggr...vill nog inte ens tro att de är just skyldiga, tänker åtminstone jag. Det bör kännas mycket konstigt förvalla i deras närhet innan det här är utrett och klart..
Citera
2019-09-21, 18:27
Medlem
Citat:
Funderar på skillanden mellan att polisanmäla (som det handlade om i frågan till Lawline) och att t ex ljuga eller undanhålla sanningen om du vet om att brott har begåtts i förhör, eller i en rättegång, i detta fall mord på LW?

Någon juridiskt kunnig som kan klargöra detta?

Från brottsbalken 17 kap, 11§:

"11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.

Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter. Lag (2009:1281).
"

https://lagen.nu/1962:700#K17P11S1
Du bidrar till utredningen med en Polisanmälan.
Om du undanhåller sådana fakta som försvårar utredningen och det framkommer då du t ex kallas som vittne eller rent av som part i målet,så riskerar du själv att lagföras mot olika paragrafer .
Om den svarande fälls är ju risken att man dras med som skyddande av brottsling.
Det man riskerar är att en åklagare kan leda i bevis att man har begått mened eller skyddat en brottsling genom sitt handlande.Det är en risk man måste kalkylera med.
Var och en har ju ett val.Det kan vara kopplat till en inre övertygelse eller vara en kalkylerad risk beroende på vilken relation man har till de inblandade.Beroende på i vilka kretsar man rör sig så är det ju förknippat med personliga risker att följa lagen och att vara ärlig.Det finns ju inga vittnesskydd som gör att du kan gå säker om det är så att du är ärlig.Det fungerar ju inte i praktiken.Du hinner ju bli tagen av daga innan det där har trätt i kraft.
Senast redigerad av Fotoalbuns 2019-09-21 kl. 18:35.
Citera
2019-09-21, 18:44
Medlem
Om det fanns ett fungerande Vittnesskydd och skydd och hjälp för de som hoppar av gängkriminalitet till exempel så skulle väl fler göra det.
Eftersom i princip ingen utnyttjar det så får man ju fundera på varför.Det är ingen RÄTT att få vittnesskydd.Om man inte vet att man får det så öppnar man inte käften.Det är något man får reda på långt senare.Om man får Vittnesskydd eller ej.Det beslutar rätten.
Ett svar är ju så enkelt som att Det fungerar inte
Ett annat svar är ju att det är för många aktörer inblandade(tungrott)
Det tar för lång tid.Mycket faller mellan stolarna.Det går inte att lita på.

Sammantaget:
Vittnesskydd är inte förtroendeingivande.Det är för stora risker.
Citera
2019-09-21, 18:50
Medlem
Citat:
Man ska nog inte ha ljugit i förhör för det tolkar jag som "på annat sätt aktivt förhindra utredningen".

Det är som sagt enbart om man hållit tyst om att man vet vem mördaren är. Jag tror även att lögner i förhör kan accepteras om vittnet t.ex. är nära anhörig till den misstänkte eller haft anledning att vara rädd. Men annars är nog direkta lögner till polisen "förhindrande" tror jag.

Oavsett så tror jag inte Lenas vän behöver oroa sig för att själv bli åtalad för skyddande av brottsling om hen träder fram och berättar om sin vetskap.
Jag tycker det är onödigt av oss att skrämma upp den här vännen! Polisen har säkert förståelse för att hen inte kunnat tala sanning tidigare. Bättre sent än aldrig tänker jag.
Till o med försvårat utredningen.
Citera
2019-09-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Gällande mordet på Lena Wesström 👤

👤 Personen säger sig veta hur brutalt sönderslagen offret hade blivit av Gärningspersonen.

👤 Personen uttryckte följande sagt enligt Citat:

- "Det gav mig emotionella rysningar inombords på högsta nivå, likt kalla och krypande kårar utefter ryggraden med tanken till vad en sådan person egentligen är kapabel till när det vekling gäller"

👤 Personen uttryckte sig även enligt följande Citat:

- "En person som gått till väga på ett sådant sätt, skyr inga medel och har inget samvete"

Mvh/ @JokerMannen

Vi känner nog alla så, mer eller mindre.
Eller menar du att denna person själv sett LW bakom planket, är det personen som hittade henne som du pratat med, eller hur vet denna person hur brutalt sönderslagen LW blev?
Eller menar du att GM själv berättat för vederbörande hur illa och svårt GM misshandlade LW?
Citera
2019-09-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
När MGM gick runt bland grannarna, så har jag uppfattat det så att de tyckte det var mycket obehagligt och att de även kontaktade polisen, eller har jag fattat det fel?

Bara det att han, deras granne var misstänkt för mord måste känts obehagligt, även om det då var på den lägsta misstankegraden.
Sen att han var på fri fot, borde också varit obehagligt för grannarna.
Sen till råga på allt kommer till dom, för att ge sin version, det borde fått dom alla att kolla om dörrarna är låsta hela tiden, och vilja ta omvägar för att slippa möta honom.

Jag hade i det läget, som granne, tänkt att han rände runt hos grannarna för att fiska om någon sett SD på mordkvällen, att han checkade läget så att säga?
Det är ju liksom samma beteende som när han kontaktade HD arbetskamrater (har förvisso varit lite olika uppgifter om just det) men varför skulle någon påstå att han kontaktat hennes arbetskamrater om han inte gjort det?

Hur hade ni själva gjort om ni varit misstänkta för mord på en granne, om ni var oskyldiga vill säga?
Jag vet att jag hade varit rädd att skrämma upp mina grannar även om jag var just oskyldig, för jag hade insett att, bara för att jag vet att jag är oskyldig, så kan jag aldrig bevisa det förrän de hittat den som faktiskt är skyldig och blivit dömd, inte sant?
Nä jag hade inte velat mina grannar den pressen, och min egen känsla att jag skrämt upp dom!
Tycker att han beter sig konstigt, som om han har svårt att förstå, eller skiter fullständigt i hur han fick sina grannar att må, så också HD alla år han var otrogen utan problem..jag tycker att han verkar vara en stor superegoist...men jag kan ha fel förstås...vet ju inget om SD annars men att kalla LW osmidig med män...han själv verkar inte särskilt smidig med tankar på hur han agerat mot grannar, Hd och LW.

Ändå finns uppgifter som påstår att han är supertrevlig, rolig, smart, och att han är en alla tiders pappa..det är enorma kontraster och nu är det ju så att ingen människa är helt å hållet genomrutten heller. Så man får förstå att de som känner SD faktiskt tror på att han är oskyldig, gäller ju även HD och JG. Klart det finns människor omkring dom som älskar dom och aldrig skulle tro att någon av dom ens är inblandaed i detta mord över huvudtaget...medans det finns dom som verkligen är övertygade att de är inblandade för att de vetat om vad som pågått länge.

Det är ju mycket lättare att tro att kriminella är skyldiga dessutom, dessa personer verkar ju annars vara vanliga fungerande i samhället , i alla fall vad vi vet här i tråden, då blir det ju ännu svårare att ta in, vem vill tro, även de som kan sett deras sämsta sidor både en och två ggr...vill nog inte ens tro att de är just skyldiga, tänker åtminstone jag. Det bör kännas mycket konstigt förvalla i deras närhet innan det här är utrett och klart..

Jag förstår inte hans reaktion och/eller beteende alls. Utlöst av att vissa grannar inte hälsar på honom eller vad var anledningen?
Citera
2019-09-21, 18:52
Medlem
Citat:
Så personen är rädd för mördaren och inte för att själv bli åtalad för skyddande av brottsling?
Varför inte Både och..

(Ni är inte så snabba i era kopplingar där uppe)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in