2019-09-21, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Det pratas här i tråden om en Norgeresa som LW ville att Sd skulle hänga med på om jag uppfattat det korrekt.Att nån har härt att LW och SD pratade om en Norgeresa..Vet inte om det stämmer..
Om LW ville få med sig SD som på en gemensam resa på tu man hand och han då efter att ha vänstrat ihop med henne i 6 år NEKAR och väljer Familjen i 1 hand(I hopp om en reparation med HD)
Det kan ha fått LW att gå i taket.. och SD med.
LW har i så fall inte förstått att respektera SD s beslut om att återförenas med HD.Han har antagligen insett vad LW gick för.
Detta är enbart mina egna tankar.Jag har ingen insyn i familjen och inga egentliga svar.

Om det har skrivits i tråden om att LW ville ha med SD på Norgeresan, det måste ha varit en spekulation.

LW skulle med Norgegänget och BeholderX och SD hade ju sin USA resa att åka på med HD.

Det har däremot skrivits av MV att SD inte ska ha varit så förtjust i att LW skulle åka på Norgeresan och @Medinsyn har skrivit att SD ska ha gett tips/hjälp till LW om något inom geocachingen inför resan.

Något mer än det kan jag inte minnas.
Det är inte så att du har fått något om bakfoten här?
Citera
2019-09-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Avslogs med ”vändande post”.

”Samma dag lät advokat Ingvar Backman meddela Örebro tingsrätt, via mejl, att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 september”

Ja finns nog många sätt att htolka dessa

Antingen insåg han att HR anser bevisningen starkare än han trodde. Så nästa försök kommer att sluta i ännu ett nederlag. Ren tidsbesparing alltså.

Och/eller - så insåg han, och lyckades även få sin svårt frusterade klient att inse, att ju fler överklaganden och avslag desto mer exponering i media = ju mer det rapporteras desto större risk att detta väcker de ännu halvslumrande och hungriga grävjournalistbjörnarna...

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ja, HRs direkta svar blev nog avgörande och borde rimligen även kylt ner och fått klienten att fatta att nu är det allvar. Tror det var behövligt.
Citera
2019-09-21, 14:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderar på skillanden mellan att polisanmäla (som det handlade om i frågan till Lawline) och att t ex ljuga eller undanhålla sanningen om du vet om att brott har begåtts i förhör, eller i en rättegång, i detta fall mord på LW?

Någon juridiskt kunnig som kan klargöra detta?

Från brottsbalken 17 kap, 11§:

"11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.

Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter. Lag (2009:1281).
"

https://lagen.nu/1962:700#K17P11S1

Man ska nog inte ha ljugit i förhör för det tolkar jag som "på annat sätt aktivt förhindra utredningen".

Det är som sagt enbart om man hållit tyst om att man vet vem mördaren är. Jag tror även att lögner i förhör kan accepteras om vittnet t.ex. är nära anhörig till den misstänkte eller haft anledning att vara rädd. Men annars är nog direkta lögner till polisen "förhindrande" tror jag.

Oavsett så tror jag inte Lenas vän behöver oroa sig för att själv bli åtalad för skyddande av brottsling om hen träder fram och berättar om sin vetskap.
Jag tycker det är onödigt av oss att skrämma upp den här vännen! Polisen har säkert förståelse för att hen inte kunnat tala sanning tidigare. Bättre sent än aldrig tänker jag.
Citera
2019-09-21, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Det pratas här i tråden om en Norgeresa som LW ville att Sd skulle hänga med på om jag uppfattat det korrekt.Att nån har härt att LW och SD pratade om en Norgeresa..Vet inte om det stämmer..
Om LW ville få med sig SD som på en gemensam resa på tu man hand och han då efter att ha vänstrat ihop med henne i 6 år NEKAR och väljer Familjen i 1 hand(I hopp om en reparation med HD)
Det kan ha fått LW att gå i taket.. och SD med.
LW har i så fall inte förstått att respektera SD s beslut om att återförenas med HD.Han har antagligen insett vad LW gick för.
Detta är enbart mina egna tankar.Jag har ingen insyn i familjen och inga egentliga svar.

SD har aldrig varit påtänkt för ngn Norge resan. Det har enbart varit LW med annat sällskap.
Citera
2019-09-21, 14:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Om det har skrivits i tråden om att LW ville ha med SD på Norgeresan, det måste ha varit en spekulation.

LW skulle med Norgegänget och BeholderX och SD hade ju sin USA resa att åka på med HD.

Det har däremot skrivits av MV att SD inte ska ha varit så förtjust i att LW skulle åka på Norgeresan och @Medinsyn har skrivit att SD ska ha gett tips/hjälp till LW om något inom geocachingen inför resan.

Något mer än det kan jag inte minnas.
Det är inte så att du har fått något om bakfoten här?

En ny skribent Ville nämnde för några dagar sedan att LW önskade ha SD med till Norge. Men jag minns inte att någon annan kommit med den uppgiften förut.
Citera
2019-09-21, 14:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är väl inte ens säkert att de har bindande bevis? Det skulle i så fall inte ta så lång tid att komma till åtal eller hur?
Häktning kan göras på enbart indicier, tro det eller ej.

Eller så har de det, men att nu HD är indragen i det hela komplicerar utredningen.
Annars kan det väl lätt bli så att SD försvar genast går till angrep om att det skall stå klart vem som gjorde vad, dvs att han verkligen var med när mordet skedde.
Citera
2019-09-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Idag går folk (inte alla men de flesta) bara förbi,
även om de ser att någon misshandlas, hör någon ropa på hjälp, hör någon mördas och våltas...de låtsas att de inte bryr sig, kanske gör de det inte heller?
Sköt ditt eget och skit i andras, kör ditt eget race och självförverkliga dig själv och skapa liv i dina drömmar. Ja på gott som ont helt enkelt?

Knappast om det är ett brutalt mord och den misstänkte är ngn av grannarna du känner.

Det tror jag knappast. Åtminstone skulle jag tycka det var synnerligen obehagligt.
Citera
2019-09-21, 15:00
Medlem
Gällande mordet på Lena Wesström 👤

👤 Personen säger sig veta hur brutalt sönderslagen offret hade blivit av Gärningspersonen.

👤 Personen uttryckte följande sagt enligt Citat:

- "Det gav mig emotionella rysningar inombords på högsta nivå, likt kalla och krypande kårar utefter ryggraden med tanken till vad en sådan person egentligen är kapabel till när det vekling gäller"

👤 Personen uttryckte sig även enligt följande Citat:

- "En person som gått till väga på ett sådant sätt, skyr inga medel och har inget samvete"

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-21, 15:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen

👤 Personen säger sig veta hur brutalt sönderslagen offret hade blivit av Gärningspersonen.

- "Det gav mig emotionella rysningar inombords på högsta nivå, likt kalla och krypande kårar utefter ryggraden med tanken till vad en sådan person egentligen är kapabel till när det vekling gäller"

- "En person som gått till väga på ett sådant sätt, skyr inga medel och har inget samvete"

Mvh/ @JokerMannen

Så personen är rädd för mördaren och inte för att själv bli åtalad för skyddande av brottsling?
Citera
2019-09-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen

Mvh/ @JokerMannen

Polis och Åklagare vet via obduktion den exakta skadebilden (även den inre) och har nog händelseförloppet rätt klart för sig. Därmed också en bild/uppfattning om vad som krävs av gärningsmannen. Vittnesuppgifter och foton tagna av tekniker på plats dessutom.
Citera
2019-09-21, 15:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Funderar på skillanden mellan att polisanmäla (som det handlade om i frågan till Lawline) och att t ex ljuga eller undanhålla sanningen om du vet om att brott har begåtts i förhör, eller i en rättegång, i detta fall mord på LW?

Någon juridiskt kunnig som kan klargöra detta?

Från brottsbalken 17 kap, 11§:

"11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.

Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter. Lag (2009:1281).
"

https://lagen.nu/1962:700#K17P11S1

Ja det är intressant.

Blir kanske böter för ”JellyGray”?

Bäst att passa på nu då det talas om att straffen för skyddande och mened.

”Man ska även se över straff för mened och skyddande av brottsling.”

Hela listan. Enligt pressträffen som pågår just nu:

”Regeringens tio nya verktyg för brottsbekämpning, ett av de fyra fokusområden som de presenterar på pressträffen:

1. Hemlig dataavläsning. Polisen ska få möjligheter att läsa krypterad kommunikation.
2. Hemliga tvångsmedel. Ska bli enklare att använda vid grov organiserad brottslighet.
3. Husrannsakan. Polisen ska ges utvidgade möjligheter till husrannsakan vid koppling till skjutningar och gängmiljöer.
4. Obligatorisk häktning för fler brott.
5. Snabbare lagföring.
6. Ordningsvakter befogenheter ska utredas för att se om de kan avlasta polisen.
7. Automatisk kamerabevakning av fordon vid gränsområden.
8. Myndighetssamverkan: Samarbetet mellan myndigheter mot grov organiserad brottslighet förstärks.
9. Förverkande: Det ska bli lättare att förverka brottslingars tillgångar.
10. Förbättrade åtgärder när barn misstänks för brott.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70L44B/m-l-och-kd-drar-sig-ur-gangsamtalen
Citera
2019-09-21, 15:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
En ny skribent Ville nämnde för några dagar sedan att LW önskade ha SD med till Norge. Men jag minns inte att någon annan kommit med den uppgiften förut.

Aha, det missade jag.
Vet inte om man ska ta Villes uppgifter som trovärdiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in