Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Det låter ju betryggande, det har ju funnits andra fall som inte skötts lika exemplariskt som denna
http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1290752/FULLTEXT02.pdf
De senaste åren har vi upplevt flera fall där det visat sig att människor som blivit dömda eller varit misstänkta under längre tid varit oskyldiga. Det är fall där polisen låst sig vid en förklaring trots svag bevisning. I några kända fall råder fortfarande oklarheter om vem som varit gärningsman eller om det funnits någon sådan över huvud taget. Ett exempel är pojken Kevin som mördades 1998, där två pojkar, fem och sju år gamla, länge ansågs ha utfört mordet. Efter en återupptagen förundersökning frikändes de helt den 27 mars 2018 . Ett annat fall gäller Tommie Karim som misstänktes ha mördat sin sambo Anna 2005 och som satt häktad i två månader och blev av med vårdnaden av sitt barn tills det framkom att sambons fosterbroder legat bakom mordet.
Sådana här misstag får helt enkelt inte göras. Polisen lyder under regeringsformens regler, Europakonventionen och FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna. Kort sammanfattat innebär det att vi skall arbeta objektivt. Den misstänkte skall anses oskyldig till dom faller. Min erfarenhet som polis och förhörsledare är emellertid att detta är långt ifrån enkelt. Det händer att vi och även åklagarna hamnar snett för att vi har bråttom, inte kan frigöra oss från våra fördomar eller att vi missar att söka eller finna alternativa förklaringar. Risken ökar av stress, ensamarbete eller brister i utbildningen.
I alla sammanhang där det finns maktstrukturer och hierarki finns det
risk för att det bildas en vilja att rida på samma vinnarvåg. Det finns människor som till varje pris vill vinna, vill bli framgångsrika och i den vågen vill många vara med.
Det kan gälla inom vården (Paolo Macchiarini) eller inom rättsväsendet (Christer van der Kwast), faktiskt inom vilken bransch som helst.
Människor sluter upp runt personer som röner framgång, det bildas en tystnadskultur och inte sällan en osunt förhållningssätt och agerande runt personer som försöker säga emot.
Men att detta skulle ske ofta, eller i just detta fall behöver för den skull inte vara sant. Just de fall som du tar upp är gamla, vilket förstås inte behöver betyda att det kan hända igen.
Att det i denna tråd tas upp älgfallet och andra liknade fall om och om igen är faktiskt lite underligt.
Även om det har tagit väldigt lång tid att komma dit fallet är idag, kan väl bero på osannolikt slarv från polisens sida från dag ett.
Det måste väl alla fråga sig, hur kunde man missa att den döda låg i stort sett under näsan på polisen? Hur kunde man missa det oerhört viktiga skrikvittnet dalaans rapport?
Dessa enormt för utredningen försvårande missar, de extremt långa väntetiderna för att få svar från NFC och den förmodligen mycket komplexa mordutredningen (kanske det inte är ett enkelt svar på vem och varför? Liknar denna utredning kanske mer den komplexa bild som man har sett i utredningen av Arbogakvinnan och Knutbymordet?)kanske är orsaken till att det tar så lång tid?
Jag tror att vi har att göra med en misstänkt som inte är så lätt att få en klar bild över. Det finns en mängd försvårande faktorer misstänker jag. Detta är enbart min spekulation, men jag misstänker att det finns många runt denna man som är gravt insnärjda i det spel som han har drivit. Deras moralkompass har försatts ur funktion pga den mycket manipulativa förmåga han har och den på ytan trevliga, tramsiga färgklick till karaktär som han spelar.
Detta tror jag är den huvudsakliga anledningen till att vi inte har något svar ännu.
Jag tror dock inte på att det är ett helt gäng som är involverade i mordet, utan enbart att flera är så färgade av den bild som de har matats av och den vilja att tro på den. har gjort att de har blivit förblindade och kanske skyddar "fel" person.
Observera att allt ovan är min
spekulation och min egen tro.