2019-09-21, 12:27
Medlem
Jo,man måste alltid berätta för polisen som vittne vad man vet.Annars försvårar man deras utredning och skyddar ju brottslingen.
Problemet är ju att det mer och mer blir vittnen som inte vågar berätta vad de vet pga en hotbild mot dem.
Tala är silver tiga är guld.Är det värt att tala? om man som vittne inte vill förråda t ex sin vän.. om man som vittne har ett pris på sitt huvud?

(Du kan t ex inte vara med en förrymd brottsling som ju är efterlyst och inte säga till polisen att du vet vart brottslingen finns)

(Att inte berätta ger ju en enorm ångest inom sig.Skulle inte vilja vara i dennes sist.)
Citera
2019-09-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det var det dummaste. Så SD är släppt fri 1,5 år för att Sverige medvetet ville pressa ner häktingstiden?
SD,s häkningstid kommer inte minimeras utan han sitter så länge Åkl behöver honom där.

Sveriges långa häktningstider kan hänföras till NFC och dess underkapacitet att förse ÅK med resultat.

Vi får hoppas den nu påbörjade satsningen ger effekt.
Citera
2019-09-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Gillar dina gräv skarpt!
Kan SD lida av återkommande vårdepression i april eller har han raderat motionspass, tro?
www.endomondo.com%2Fusers%2F726262%2Fworkouts%2F96 7008104

Men hur motsägelsefull är han...
Hans ord när han utrycker med ord..”gamla teamkamraten” formulerar man ett x som gammal vän om man är nykär och dessutom med vigselringen på..?
SD förvirrar något?
Citera
2019-09-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Lite OT:
Efter fått lite olustiga PM och även IRL, vill jag ”förklara” hur jag tänker. Jag har ifrågasatts varför och hur jag/vi kan umgås med misstänkta mördare (tidigare bara SD, nu både SD och HD).

Har man en vän/kompis/arbetskamrat eller liknande som misstänks för ett grovt brott, i detta fall det grövsta - Mord.
Hur ska man förhålla sig till personen och hens omgivning.

Hur tänker hen på mig om hen frikänns och är helt oskyldig, om jag klipper alla band direkt?
Hur tänker mina andra vänner att jag är som vän då?
Om hen döms, och det visar sig att hen var sjuk vid brottet, hur ska man då förhålla sig?

Om brottet (mordet) var planerat, så kommer min moraliska kompass visa 180 från personen, även efter avtjänat straff, men är det rätt egentligen?

För tillfället så känner jag en ganska stor tröskel att gå över för att närma mig paret D innan detta är löst, men det känns inte rätt.
Det jag har och gå på är att dom säger att dom är oskyldiga. Jag har med åren lärt mig att lyssna mer kritiskt på folk, men inte mina vänner.
De som sitter i fängelse/RP är väl också människor.Oftast finns nog en förklaring till varför man begick ett brott.En verkligt god vän ..kanske har den empati med vännen men avskyr brottet och kan skilja på detta.. (Detta är bara min egen tanke och inget som ska tolkas för att allt ÄR så.)
Citera
2019-09-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att kalla det för ett "medgivande" blir kanske lite missvisande. Vad det handlar om är väl att advokaten säger att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 september när häktningstiden löper ut.

Troligen har advokat Backman nu insett att det inte lönar sig att diskutera det här med rådmannen Ulla Simpampen-Gustavsson, och då överlåter Backman kanske hellre till Ulla och Åsa Hiding att diskutera det här med ev. förlängd häktning helt på egen hand.

Inte vet jag hur Backman och klienten SD funderat ut det. Men deras överklagan avslogs direkt av HR så den fingervisningen räckte uppenbart.
Citera
2019-09-21, 12:38
Medlem
Citat:
Hann* får nog inte klättra trädstam så länge till och hjälpredan/amöban Jerr*s armar dallrar nog som gele när han ansvarar för hennes livlina. M a o hänger båda löst...

Jag anar att det kommer mycket mer framöver..tänk jag anar att de är minst lika involverade..om inte mer?
Citera
2019-09-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Men hur motsägelsefull är han...
Hans ord när han utrycker med ord..”gamla teamkamraten” formulerar man ett x som gammal vän om man är nykär och dessutom med vigselringen på..?
SD förvirrar något?

Aha. Du tänker på loggen där hans hand är hjärta-stämplat och vigselringen syns sitta på (den satt på hans hand lång tid)? Han saknar sin teamkamrat HD, vet att hon ser hans loggar och han vill visa henne att han inte tänker släppa taget om henne? Mordet på LW kom sen som det fullkomliga kärleksbeviset?
Citera
2019-09-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Lite OT:
Efter fått lite olustiga PM och även IRL, vill jag ”förklara” hur jag tänker. Jag har ifrågasatts varför och hur jag/vi kan umgås med misstänkta mördare (tidigare bara SD, nu både SD och HD).

Har man en vän/kompis/arbetskamrat eller liknande som misstänks för ett grovt brott, i detta fall det grövsta - Mord.
Hur ska man förhålla sig till personen och hens omgivning.

Hur tänker hen på mig om hen frikänns och är helt oskyldig, om jag klipper alla band direkt?
Hur tänker mina andra vänner att jag är som vän då?
Om hen döms, och det visar sig att hen var sjuk vid brottet, hur ska man då förhålla sig?

Om brottet (mordet) var planerat, så kommer min moraliska kompass visa 180 från personen, även efter avtjänat straff, men är det rätt egentligen?

För tillfället så känner jag en ganska stor tröskel att gå över för att närma mig paret D innan detta är löst, men det känns inte rätt.
Det jag har och gå på är att dom säger att dom är oskyldiga. Jag har med åren lärt mig att lyssna mer kritiskt på folk, men inte mina vänner.

Jag avundas inte din/er situation.
Citera
2019-09-21, 12:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Hann* får nog inte klättra trädstam så länge till och hjälpredan/amöban Jerr*s armar dallrar nog som gele när han ansvarar för hennes livlina. M a o hänger båda löst...

JG...”JellyGray” den grå, lite diffuse mannen som hela tiden finns där runt Davidssons. Svårt att se att han är helt ovetande. Isåfall är ju naiv på gränsen till dum eller lider av svår förnekelse. Är mycket nyfiken på att läsa förhören med honom. Hoppas farbror blå haft lite span på honom.

Inget ont om GC, nu när man fått lite insyn i det så verkar det mycket trevligt sätt att umgås och inspirerar till att vara i naturen. Skulle vara kul att prova på det nån dag. När tid och möjlighet finnes.

Men som med andra intressen (allt från vin, datorspel till samlande på porslinstomtar) så kan det gå till överdrift och leda till beroende och moralkompassliga störningar hos vissa individer med överdriven tävlingsinstinkt.
Citera
2019-09-21, 13:02
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sveriges långa häktningstider kan hänföras till NFC och dess underkapacitet att förse ÅK med resultat.

Vi får hoppas den nu påbörjade satsningen ger effekt.
Det kunde man tro. Sveriges långa häkningstider kan tyvärr inte tillskrivas NFC mer än undantagsvis. Det finns många ex, där inte NFC inte varit inblandad i förundersökningen med tortyrliknande långa häkningstider. Det motiveras med flyktfara förstörande av bevis eller försvårande av utredningen. I verkligheten missbrukas häkningstiderna och hårda restriktioner under lång tid för att få den häktade att lätta sitt skuldtyngda hjärta.

Sverige har under två dagar grillats av FN:s tortyrkommitté i Genève, där kritiska frågor om långa häktestider i isolering

https://www.svd.se/fn-grillade-sverige-om-tortyr
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-21 kl. 13:05.
Citera
2019-09-21, 13:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det låter ju betryggande, det har ju funnits andra fall som inte skötts lika exemplariskt som denna

http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1290752/FULLTEXT02.pdf
De senaste åren har vi upplevt flera fall där det visat sig att människor som blivit dömda eller varit misstänkta under längre tid varit oskyldiga. Det är fall där polisen låst sig vid en förklaring trots svag bevisning. I några kända fall råder fortfarande oklarheter om vem som varit gärningsman eller om det funnits någon sådan över huvud taget. Ett exempel är pojken Kevin som mördades 1998, där två pojkar, fem och sju år gamla, länge ansågs ha utfört mordet. Efter en återupptagen förundersökning frikändes de helt den 27 mars 2018 . Ett annat fall gäller Tommie Karim som misstänktes ha mördat sin sambo Anna 2005 och som satt häktad i två månader och blev av med vårdnaden av sitt barn tills det framkom att sambons fosterbroder legat bakom mordet.
Sådana här misstag får helt enkelt inte göras. Polisen lyder under regeringsformens regler, Europakonventionen och FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna. Kort sammanfattat innebär det att vi skall arbeta objektivt. Den misstänkte skall anses oskyldig till dom faller. Min erfarenhet som polis och förhörsledare är emellertid att detta är långt ifrån enkelt. Det händer att vi och även åklagarna hamnar snett för att vi har bråttom, inte kan frigöra oss från våra fördomar eller att vi missar att söka eller finna alternativa förklaringar. Risken ökar av stress, ensamarbete eller brister i utbildningen.

I alla sammanhang där det finns maktstrukturer och hierarki finns det risk för att det bildas en vilja att rida på samma vinnarvåg. Det finns människor som till varje pris vill vinna, vill bli framgångsrika och i den vågen vill många vara med.

Det kan gälla inom vården (Paolo Macchiarini) eller inom rättsväsendet (Christer van der Kwast), faktiskt inom vilken bransch som helst.

Människor sluter upp runt personer som röner framgång, det bildas en tystnadskultur och inte sällan en osunt förhållningssätt och agerande runt personer som försöker säga emot.

Men att detta skulle ske ofta, eller i just detta fall behöver för den skull inte vara sant. Just de fall som du tar upp är gamla, vilket förstås inte behöver betyda att det kan hända igen.

Att det i denna tråd tas upp älgfallet och andra liknade fall om och om igen är faktiskt lite underligt.
Även om det har tagit väldigt lång tid att komma dit fallet är idag, kan väl bero på osannolikt slarv från polisens sida från dag ett.

Det måste väl alla fråga sig, hur kunde man missa att den döda låg i stort sett under näsan på polisen? Hur kunde man missa det oerhört viktiga skrikvittnet dalaans rapport?

Dessa enormt för utredningen försvårande missar, de extremt långa väntetiderna för att få svar från NFC och den förmodligen mycket komplexa mordutredningen (kanske det inte är ett enkelt svar på vem och varför? Liknar denna utredning kanske mer den komplexa bild som man har sett i utredningen av Arbogakvinnan och Knutbymordet?)kanske är orsaken till att det tar så lång tid?

Jag tror att vi har att göra med en misstänkt som inte är så lätt att få en klar bild över. Det finns en mängd försvårande faktorer misstänker jag. Detta är enbart min spekulation, men jag misstänker att det finns många runt denna man som är gravt insnärjda i det spel som han har drivit. Deras moralkompass har försatts ur funktion pga den mycket manipulativa förmåga han har och den på ytan trevliga, tramsiga färgklick till karaktär som han spelar.

Detta tror jag är den huvudsakliga anledningen till att vi inte har något svar ännu.

Jag tror dock inte på att det är ett helt gäng som är involverade i mordet, utan enbart att flera är så färgade av den bild som de har matats av och den vilja att tro på den. har gjort att de har blivit förblindade och kanske skyddar "fel" person.

Observera att allt ovan är min spekulation och min egen tro.
Citera
2019-09-21, 13:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att kalla det för ett "medgivande" blir kanske lite missvisande. Vad det handlar om är väl att advokaten säger att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 september när häktningstiden löper ut.

Troligen har advokat ?Backman nu insett att det inte lönar sig att diskutera det här med rådmannen Ulla Simpampen-Gustavsson, och då överlåter Backman kanske hellre till Ulla och Åsa Hiding att diskutera det här med ev. förlängd häktning helt på egen hand.

Kära Draifos. Du verkar driva ditt eget lilla mål vid sidan om mordutredningen här i tråden.

Jag anar en bitter krydda i din mystiska dekokt.
Ibland vet jag inte om du är förblindad av nåt konstigt genustänk som gör att du ser tomtar överallt? Somliga kallar det konspirationteoretiker) även om jag inte skulle gå så långt som till att kalla dig foliehatt).

Eller om du gör det för att reta vissa skribenter? För jag kan helt enkelt inte ta dina antaganden på fullt allvar.

Det är ju inga lekmän som ev sitter och gissar sig fram utan högutbildade personer (nej vi behöver inte dra upp Ka*rin L*ilja, en fluga gör ingen sommar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in