2019-09-21, 00:04
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tack. Enligt den sidan ska försök till mord inte preskribieras.

"Preskriptionstiderna gäller inte heller för mord, dråp, folkmord, brott mot mänskligheten, grov krigsförbrytelse, terroristbrott eller försök till något av dessa brotten (35 kap. 2 § BrB)."
Kan man hoppas på livstid eller vad kan det bli?
Möller hade ju flera domar i en så den går inte att gå efter.
Citat:
Jag vet inte om det kan bli anstiftan till mord eftersom mordet inte begicks. Det blev "bara" mordförsök av det. Jag gissar bara nu, någon annan kanske är mer bevandrad i juridiska frågor och kan svara?
Ja det blev "bara" ett mordförsök men meningen var ju att HOL skulle dö så jag har svårt att förstå rubriceringen.
Vill man ha någon mördad borde det vara anstiftan till mord tycker jag, även om offret hade den stora turen att han överlevde.

Hoppas någon juridiskt kunnig kan bena ut detta.
Citera
2019-09-21, 00:07
Avslutad
Citat:
Jag vet inte om det kan bli anstiftan till mord eftersom mordet inte begicks. Det blev "bara" mordförsök av det. Jag gissar bara nu, någon annan kanske är mer bevandrad i juridiska frågor och kan svara?
Tror inte det finns ett entydigt svar på frågan. Det beror nog på omständigheter i det speciella fallet. Vi kör lawline igen.
https://lawline.se/answers/vilken-pafoljd-kan-utdomas-for-nagon-som-har-planerat-ett-mord
Citera
2019-09-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Gissar att ärendet kommer läggas ner. De kan inte låta KL vara misstänkt hur länge som helst.
Varför inte? Att man inte hittat bevis som håller för fällande dom mot en misstänkt innebär inte att misstanken behöver vara fel, bara att de måste sätta mer press i förhören och söka mer graverande omständigheter...
Citera
2019-09-21, 00:11
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Kan man hoppas på livstid eller vad kan det bli?
Möller hade ju flera domar i en så den går inte att gå efter.

Ja det blev "bara" ett mordförsök men meningen var ju att HOL skulle dö så jag har svårt att förstå rubriceringen.
Vill man ha någon mördad borde det vara anstiftan till mord tycker jag, även om offret hade den stora turen att han överlevde.

Hoppas någon juridiskt kunnig kan bena ut detta.
Det blir anstiftan till mord. Pröva uppsåtet för anstiftaren och inte vad som faktiskt hände.
Citera
2019-09-21, 00:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Det blir anstiftan till mord. Pröva uppsåtet för anstiftaren och inte vad som faktiskt hände.
Men hur lång är preskriptionstiden?
Citera
2019-09-21, 00:21
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tack för ett bra inlägg
Jag har alldeles för mycket erfarenhet och skulle jag i dag träffa på någon som jag blir vän med och upptäcker att den är alkoholist och personen inte vill ta behandling så är det direkt Adjö!
Har man sett någon supa bort allt, miljoner, fru och barn och till slut söp ihjäl sig så blir man rätt luttrad.

Alkoholister är manipulativa och experter på att ta på sig offerkoftan och skylla på andra som orsak till att dom super, oavsett kön.
Att försöka rädda någon som Karin som konsekvent förnekar sitt missbruk är bara dömt att misslyckas och då får man rädda barnen. Man kan inte tvinga någon att sluta supa!

Karin har tidigare försökt anlita torped, 2015, så jag håller det inte för otroligt att hon har gjort det igen. Med det umgänge hon nu har så finns en bra kandidat som behöver pengar till knark.

Din frågeställning: "Kort sagt vill jag ändå säga att jag inte riktigt förstår vad ni har att andra mot BO i detta fall."
Det är så genomskinligt från många håll att det handlar om en man med pengar, att han är offret trots massor med dokument det blundar dom för helt. Pengar skapar avund.

Det jag tycker är ännu mer underligt är att ingen verkar hysa någon avund mot Karin som fick ett mångmiljonarv 2012 och nu får nästan 10 miljoner till och troligen en miljon till ändå när fritidshuset är sålt.
Var är avunden mot hennes pengar? Nä tyckas synd om henne ska det göras.
Stackars smutsiga uteliggaren som inte har tvättat håret och har ett ärr på armen och verkar undernärd... som dessutom verkar ropa på hjälp i en intervju där hon bara är högmodig.
Men har man ingen erfarenhet av fyllon så går man på det tyvärr...
Tror verkligen någon att Karin kommer att sluta supa när hon får alla dessa miljoner?
Fråga: Du skriver gång på gång i väldigt i starka ordalag i tåden om Karin Lilja där man mellan raderna läser in en stark avsky mot henne som petson, har du en personlig tangeringspunkt till Karin L? Har era vägar mötts? Känner du någon som känner henne eller vars liv tangerat hennes? Du skriver på ett så vinklat sätt att jag börjar undra om du vill att hon skall åka dit.
Citera
2019-09-21, 00:23
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Men hur lång är preskriptionstiden?
Vilken preskriptionstid?
Citera
2019-09-21, 00:27
Avslutad
Citat:
Vilken preskriptionstid?
Om ingen lösning kommer till stånd vem som är anstiftaren när går den tiden ut.
Citera
2019-09-21, 00:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Men hon blev anhållen för anstiftan till mordförsök.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAbve8/toppjuristens-advokat-hon-ar-glad-for-att-hon-slapptes
Citera
2019-09-21, 00:28
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Om ingen lösning kommer till stånd vem som är anstiftaren när går den tiden ut.
Det preskriberas inte menade jag. Om MGM uppger anstiftaren efter 3 år på kåken är det fritt fram att väcka åtal.
Citera
2019-09-21, 00:30
Avslutad
Citat:
Det preskriberas inte menade jag. Om MGM uppger anstiftaren efter 3 år på kåken är det fritt fram att väcka åtal.
26 år?
Citera
2019-09-21, 00:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Fråga: Du skriver gång på gång i väldigt i starka ordalag i tåden om Karin Lilja där man mellan raderna läser in en stark avsky mot henne som petson, har du en personlig tangeringspunkt till Karin L? Har era vägar mötts? Känner du någon som känner henne eller vars liv tangerat hennes? Du skriver på ett så vinklat sätt att jag börjar undra om du vill att hon skall åka dit.
SKÄRP DIG! Sånt där blaha blaha kommer du ingenstans med.
Vad du vill lägga in i det jag skriver får stå för din fantasi.

Jag citerar från domar och andra inlagor och var är vinkeln där?
Menar du att det jag citerar har vinklats av den som har skrivit domarna?
Eller menar du att jag förfalskar det som står i domarna och det som är utrett?
Jag lägger in FAKTA om en MGM och alla GM ska sättas dit vare sig dom är män eller kvinnor.

Förstår du inte det så gå över till någon annan sida, Familjeliv tex.

Ja jag avskyr fyllon som förstör livet för sina barn, partner och övrig släkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in