Citat:
Ursprungligen postat av
Efternamn08
Åklagaren i
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/advokatskjutningen-eftersokt-man-haktad-i-sin-utevaro-for-annat-brott/
.
Under gårdagen publicerade*Aftonbladet*uppgifter om att polisen söker en man, som man tror kan vara skytten. Enligt tidningens uppgifter söks mannen av polisens spanare i Mellansverige.
Åklagaren kritisk
Åklagare Lucas Eriksson är kritisk till de publicerade uppgifterna.
– Det är klart att jag har tankar kring att det publicerar uppgifter om personer som gör att de här personerna kanske kan identifiera sig själva. Det är inte så lyckligt, säger Lucas Eriksson till Dagens Juridik.
Mannen som enligt Aftonbladet söks är en kriminellt belastad man, som saknar fast adress. Han är, visar Dagens Juridiks kartläggning, dömd för flera brott och dömdes senast i december förra året till sex månaders fängelse för bland annat rån.
Dök inte upp till förhandlingen
Domen var dock en deldom, eftersom ett vittne inte dök upp till förhandlingen avgjordes inte samtliga åtalspunkter. Den kvarvarande punkten, som gäller bedrägeri, skulle istället avgöras i fredags – och till förhandlingen dök nu vittnet upp – men inte den tilltalade mannen. Förhandlingen ställdes då in.
Den åtalade mannen, den man som söks med anledning av skjutningen av Henrik Olsson Lilja, häktades då, i sin utevaro och har ännu inte gripits.
FO verkar fortfarande inte vara gipen. Trots att han är efterlyst för ett av landets mest uppmärksammade brott f n. Eller uppges vara lyst för det brottet.
Det är inget gott betyg åt polisen. Han känns ju inte som ett proffs direkt. Borde lämna massor av spår efter sig.
Jag var tidigare ganska övertygad att det faktiskt inte var någon anstiftan från KL, utan en helt annan GM. Men sen när uppgiften om efterlysningen på FO kom så blev jag tveksam.
Kanske FO ändå är inblandad. Det är ju dock inte givet att det är på ett tydligt uppdrag av KL. Han kan ha handlat på eget bevåg.
Men nu tvivlar jag igen. När jag läser AB artikel så är den skriven som en vanlig kvällstidnings artikel. Lösa antydningar utan säkert belägg.
POLISEN söker en man som AFTONBLADET säger vara misstänkt. Men han söks av en annan orsak.
Nu känns det ju också som att polisen inte lägger nån större energi på att gripa honom.
Hade han varit misstänkt av nån starkare grad, som skytt, så hade han väl efterlysts för det, och ganska snabbt fångats in.
Det kan lika gärna vara så att man letar efter honom lite sådär, för att genomföra ett förhör.