2019-09-17, 18:20
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Toaletter och en fet man leder tankarna till Kitakyushu.

Stämmer bra! Precis, Kokura som var en av de fem städerna var målet för den andra atombomben, men dåligt väder gjorde att man bombade Nagasaki istället.

Stort sushifat, biljett till Shinkansen och frågan till dig!
Citera
2019-09-17, 18:39
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Stämmer bra! Precis, Kokura som var en av de fem städerna var målet för den andra atombomben, men dåligt väder gjorde att man bombade Nagasaki istället.

Stort sushifat, biljett till Shinkansen och frågan till dig!
Tack! ... blir mycket sushi idag ... för jag har redan ätit det.

Nu drar vi iväg mot en ny stad:
1. En kejsare har styrt här.
2. Det finns en öl med samma namn som vår stad.
3. Ockuperades 1941 av allierade trupper.
4. Högst uppmätta temperatur enligt wikipedia = 31 grader. Frost kan förekomma.
Citera
2019-09-19, 05:23
Medlem
Citat:
Tack! ... blir mycket sushi idag ... för jag har redan ätit det.

Nu drar vi iväg mot en ny stad:
1. En kejsare har styrt här.
2. Det finns en öl med samma namn som vår stad.
3. Ockuperades 1941 av allierade trupper.
4. Högst uppmätta temperatur enligt wikipedia = 31 grader. Frost kan förekomma.

Kejsare, 1941 och frost fick mig att tänka på Ryssland, tsar och Tsarrysslands ockupation av norra Finland.
Fast jag kunde inte hitta nån stad med så lågt som 31 som högsta uppmätta temperatur.
Trean låter inte heller som Finland, även om både tyskarna och ryssarna stred om området.

Kejsare och WW2 för också tankarna till japanska imperiet.
Kanske nån stad i norra Sibirien? Men jag tror inte japanerna nådde så långt upp, och det hade inte kallats allierad ockupation om det var på rysk territorium.
Citera
2019-09-19, 08:25
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Kejsare, 1941 och frost fick mig att tänka på Ryssland, tsar och Tsarrysslands ockupation av norra Finland.
Fast jag kunde inte hitta nån stad med så lågt som 31 som högsta uppmätta temperatur.
Trean låter inte heller som Finland, även om både tyskarna och ryssarna stred om området.

Kejsare och WW2 för också tankarna till japanska imperiet.
Kanske nån stad i norra Sibirien? Men jag tror inte japanerna nådde så långt upp, och det hade inte kallats allierad ockupation om det var på rysk territorium.
Det är inte någon stad i Finland, Ryssland eller Japan.

2b Bryggeriet grundades 1938. En svensk betygsatte en flaska med deras lager inköpt från Systembolaget. Med en upplevd doft av bl.a. preparat som har en avstötande eller dödande effekt på insekter blev betyget inte högt. Bryggeriet lär brygga en stout också. Deras lager lagerförs inte av Systembolaget och stouten kan man inte ens få tag på via Systembolaget.

5. Enligt Nordisk familjebok, 1800-talsutgåvan, bodde knappt 8000 invånare här då. Nu bor här mer än hundra gånger så många, och staden är landets största.
Senast redigerad av schizophrenia 2019-09-19 kl. 08:56.
Citera
2019-09-19, 22:04
Moderator
OYs avatar
Skulle kunna handla om Addis Abeba och ölet Addis?

Haile Selassie är då kejsaren i fråga.
Citera
2019-09-20, 03:05
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle kunna handla om Addis Abeba och ölet Addis?

Haile Selassie är då kejsaren i fråga.
Rätt kejsare men fel stad. Du är mycker nära, så ta staden nu OY!
Citera
2019-09-20, 03:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Rätt kejsare men fel stad. Du är mycker nära, så ta staden nu OY!

Asmara?
Citera
2019-09-20, 04:04
Medlem
Jag hade aldrig kunnat gissa att Kiruna skulle ha högre rekordtemperatur(31.6) än huvudstäderna i Etiopien/Eritrea.

Visst, man kände ju till att temperaturgraderna är mindre volatila i tropiska områden där det är varmt året runt, men 31?!?!
Citera
2019-09-20, 04:25
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Asmara?
Där satt den! Bra! En eloge till OY också som krattade vägen!

Omdömet från svenska GarageBrewer80 på ratebeer.com om Asmara Lager löd så här:
Flaska från SB. Tjock, orange kulör med vit skumkrona. Doft av insektsmedel och majskorn. Smak av majs, blöt kartong, honung och bröd. Lite metallisk eftersmak.
Inte direkt så att det vattnas i munnen, eller hur?

Ras Tafari Makonnen kröntes som Haile Selassie, kejsare i Etiopien, 1930, och det var den kejsaren som åsyftades i ledtråd 1. Detta eftersom Asmara fr.o.m. 1961 kom att ingå i Selassies etiopiska rike.

Rastafarirörelsen har som bekant en gudomlig syn på Ras Tafari Makonnen. Här bör man inte blanda ihop Makonnen med det finska efternamnet Makkonen. En sexpack Roosters Outlaw Roots Rock Reggae IPA och valfri jamaicapressad reggaehyllning till Haile Selassie till både OY och kraftfoder. Den senare får dessutom leda oss mot nästa stad!
Citera
2019-09-20, 04:38
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Jag hade aldrig kunnat gissa att Kiruna skulle ha högre rekordtemperatur(31.6) än huvudstäderna i Etiopien/Eritrea.

Visst, man kände ju till att temperaturgraderna är mindre volatila i tropiska områden där det är varmt året runt, men 31?!?!
Kan ju bero på att de huvudstäderna ligger på högre höjd än Kebnekaise.

Enligt engelska wikipedia är den etiopiska huvudstaden även känd som Finfinne. Kejsaren Haile Selassie, tidigare känd som R. T. Makonnen, styrde alltså sitt imperium från Finfinne. Undrar om det inte finns några mystiska kopplingar mellan Etiopien och Finland ändå (även om en finne skulle stava sitt namn som Makkonen)?
Citera
2019-09-20, 20:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Där satt den! Bra! En eloge till OY också som krattade vägen!

Omdömet från svenska GarageBrewer80 på ratebeer.com om Asmara Lager löd så här:
Flaska från SB. Tjock, orange kulör med vit skumkrona. Doft av insektsmedel och majskorn. Smak av majs, blöt kartong, honung och bröd. Lite metallisk eftersmak.
Inte direkt så att det vattnas i munnen, eller hur?

Ras Tafari Makonnen kröntes som Haile Selassie, kejsare i Etiopien, 1930, och det var den kejsaren som åsyftades i ledtråd 1. Detta eftersom Asmara fr.o.m. 1961 kom att ingå i Selassies etiopiska rike.

Rastafarirörelsen har som bekant en gudomlig syn på Ras Tafari Makonnen. Här bör man inte blanda ihop Makonnen med det finska efternamnet Makkonen. En sexpack Roosters Outlaw Roots Rock Reggae IPA och valfri jamaicapressad reggaehyllning till Haile Selassie till både OY och kraftfoder. Den senare får dessutom leda oss mot nästa stad!

Tackar för det.

Ja, jag var ju helt övertygad om Addis där, eller Kombucha, men men, det går fler tåg, väntar redan på nästa.
Citera
2019-09-20, 22:37
Medlem
kraftfoders avatar
Ny stad:
Stadsvapnet ser ut som ett rakt frågetecken. Dvs. utropstecken.
Staden har uråldriga rötter, med gamla villor som är utanför den "arge snickarens" kompetensnivå för att återställa. Staden har haft en "ryckig" historia, även om stadens store son utvecklade mindre "ryck" i sin utveckling av sin produkt. Staden har haft många "ägare", dvs. styrande under århundradens lopp. Stadens "store sons" produkt bör man inte framföra med stadens största produkt, blir en olycklig kombination.

Vill ni vara med på gåtan? -Ni kan vinna!
Senast redigerad av kraftfoder 2019-09-20 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in