2019-09-20, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur beskriver du kort med egna ord fäljande fyra begrepp?
Forskningsetik
Falsifiering
Hypotes
Teori

Om nu Greta Thunberg brister i något av ovanstående i det hon säger, på vilket vis bristsr hon?

Ska börja jobba så enbart ett kort svar:

Allt tal om tipping points, fortsatt stigande temperaturer, halvsnivåer etc ligger i framtiden och kan därför per definition inte vara annat än hypoteser. Trots allt ingår ju många fler variabler än ”bara” CO2-nivåer: Solens aktivitet, magnetfält, naturliga feedbackmekanismer, vulkanutbrott, andra naturliga väderfenomen eller vad det nu heter. Mig veterligen görs också många olika hypotetiska modelleringar där vissa anses mer sannolika än andra.
2019-09-20, 08:52
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askepott
http://pharos.stiftelsen-pharos.org/the-global-climate-strike-unite-behind-the-scientific-dictatorship/

Det är ni ungdomar som måste förstå vilka starka och onda krafter som styr i bakgrunden. Det är er framtid som står på spel men inte den som som Greta predikar utan något mycket värre. Ni måste börja leta egen informstion så länge den finns att hitta på google för google hör också till den onda sidan. Jag är sjuttio år och har haft ett jätte häftigt liv när allt hände och framtidsdrömmar fortfarande fanns. Så framtiden är inte min längre den är er och jag tycker så synd om er ni blir grundlurade av ett barn som är lika lurad hon. Jag hoppas ni kan bryta er loss från dessa onda människor för er och mina barnbarns skull
De starka och onda krafter som styr i bakgrunden kallas fysikalisk realitet: fossila bränslen ökar co2-halten som höjer medeltemperaturen 3 grader varje gång halten fördubblas. Varken djur eller växter är anpassade för den medeltemperatur vi har idag och co2-halten är högre än på flera miljoner år.

So, united behind the laws of nature.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-20 kl. 09:23.
2019-09-20, 09:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ska börja jobba så enbart ett kort svar:
Okej, du kanske kan svara efter jobbet.
2019-09-20, 09:22
Medlem
Jofs avatar
GRETA mobbingen.

Det finns en märklig röd tråd när det gäller Greta och det är att hon mobbas. I skolan förnedrades hon och nu i sin verksamhet förnedras hon. PÅ UNGEFÄR SAMMA SÄTT.
Man smädar hennes utseende och sätt att bete sig Något som tydligen lockar fram förakt och mobb instinkterna hos många.
Ibland kamoufleras mobbingen nödtorftigt i kritik av hennes åsikter. Men ofta är det bara ren mobbing.

Vad är det gör att att man idag och tidigare i skoltiden mobbar en sån som hon?
Vilka spår sätter det i henne?
Det är viktiga frågar att ställa om man vill förstå Greta och folks reaktion på henne.

Man har alltid utsatt svagare och avvikande för mobbing.
Retar man sig extra på att hon får så mycket positiv uppmärksamhet. En som man tycker är liten, dum, ful, utvecklingsstörd tjej. Medan man själv som vet så mycket mer, inte får någon? avund som förder hat mot GRETA och allt hon står för dessutom.

Den här mobbingen borde ge upphov till hatkänslor inom GRETA också. Undrar hur hon hanterar dom?
Kanske kommer till uttryck i någon form i framtiden?
2019-09-20, 09:28
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
GRETA mobbingen.

Det finns en märklig röd tråd när det gäller Greta och det är att hon mobbas. I skolan förnedrades hon och nu i sin verksamhet förnedras hon. PÅ UNGEFÄR SAMMA SÄTT.
Man smädar hennes utseende och sätt att bete sig Något som tydligen lockar fram förakt och mobb instinkterna hos många.
Ibland kamoufleras mobbingen nödtorftigt i kritik av hennes åsikter. Men ofta är det bara ren mobbing.

Vad är det gör att att man idag och tidigare i skoltiden mobbar en sån som hon?
Vilka spår sätter det i henne?
Det är viktiga frågar att ställa om man vill förstå Greta och folks reaktion på henne.

Man har alltid utsatt svagare och avvikande för mobbing.
Retar man sig extra på att hon får så mycket positiv uppmärksamhet. En som man tycker är liten, dum, ful, utvecklingsstörd tjej. Medan man själv som vet så mycket mer, inte får någon? avund som förder hat mot GRETA och allt hon står för dessutom.

Den här mobbingen borde ge upphov till hatkänslor inom GRETA också. Undrar hur hon hanterar dom?
Kanske kommer till uttryck i någon form i framtiden?
Jag tror att många är stolta över att Greta är svensk, men för mig är det mer som att Greta får mig att känna mig stolt över att jag är människa. Hon är tvärtom mot många här på Flashback.
2019-09-20, 09:33
Medlem
Citat:
Hur beskriver du kort med egna ord fäljande fyra begrepp?
Forskningsetik
Falsifiering
Hypotes
Teori

Om nu Greta Thunberg brister i något av ovanstående i det hon säger, på vilket vis bristsr hon?

Greta är ingen forskare, och dina och andras försök att göra hennes utsagor, hennes dramatiserade referat av vad hon har läst sig till här och där, likvärdiga med kontrollerad och peer-reviewed grundforskning är enbart patetiska. Hon kan definitivt inte ståta med samma sanningsanspråk som en riktig forskare, än mindre som "Forskningen" med stort F.

Rekommenderar dig f ö att söka till en kurs i vetenskapsteori, forskningsmetodik och "hur vetenskapliga paradigm uppstår och utvecklas" vid lämpligt universitet. Det är liksom inte min eller Midlife Mommy's uppgift att sätta dig in i dessa saker.

Som en aptitretare kan jag rekommendera Conjectures and Refutations av Karl Popper, en riktig klassiker ifråga om hur vetenskapliga teorier testas och konkurrerar inbördes, om modell vs vetenskaplig prediktion - och om varför teorier som inte på något verkligt sätt skulle kunna falsifieras (pga inbyggda "baklängeskopplingar", gummipropppar och otydligheter i teorin) inte heller kvalar in som vetenskapliga.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-09-20 kl. 09:40.
2019-09-20, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Jag tror att många är stolta över att Greta är svensk, men för mig är det mer som att Greta får mig att känna mig stolt över att jag är människa. Hon är tvärtom mot många här på Flashback.

Jag känner mig verkligen inte stolt över att hon är svensk, men Greta och hajpen kring henne är sorgligt typiska för svensk media, och för det mjöliga intellektuella förfallet i Sverige.
2019-09-20, 09:42
Medlem
Undrar om Greta™ skulle kunna dämpa sin ångest genom att studera hur många tidigare larm som visat sig vara falsklarm? Hon borde känna igen namn som James Hansen, Stephen Schneider och Al Gore.
https://cei.org/blog/wrong-again-50-years-failed-eco-pocalyptic-predictions?fbclid=IwAR2wwI1r4vWx5e-NUuTNqCCZb5wlM227nVXC ID9UlsfcGjtdnAoqXHW-XfA
2019-09-20, 09:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det verkar som att i stort sett alla här som inte tror att människan påverkar klimatet också lider extra kraftigt av The tall poppy syndrome.
Senast redigerad av Surtruten 2019-09-20 kl. 10:19.
2019-09-20, 09:46
Medlem
Citat:
Enligt Greta på Twitter https://mobile.twitter.com/GretaThunberg/status/1174721071322468354 höll hon hela detta tal inför US Congresx men i den video som släppts från förhören verkar hon ha hållit ett avsevärt kortare tal. Inte heller verkar det långa talet ha citerats i amerikanska media utan bara i brittiska Independent och i Al Jazeera.

Det är konstigt. Om hon censurerades så totalt av kongressen och USA media så är det ett bra betyg på att hon sparkade rätt ryggslut.

Jag tippar att hon bara höll en nerbantad kortversion av talet - av tidsskäl och för att hon inte är van vid att repetera in och hålla fullt så långa tal till andra än de hängivna fansen. Kom ihåg att Greta ingalunda var den enda person som bjudits in, det var flera andra från andra rörelser och alla skulle få tid i programmet. Som vanligt låtsas media dock att det bara var Greta det handlade om - särskilt svensk PK-media.

Sedan skickade hon ut den långa versionen till media av olika slag, och de flesta ställde inga frågor om det.
2019-09-20, 09:47
Medlem
Citat:
Det verkar som att i stort sett alla här som inte tror att människan påverkar klimatet också lider extra kraftigt av The*tall poppy syndrome.

Det är medias hyckleri, propaganda och dubbla måttstockar jag reagerar på, snarare än just Greta som person.
2019-09-20, 10:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Undrar om Greta™ skulle kunna dämpa sin ångest genom att studera hur många tidigare larm som visat sig vara falsklarm? Hon borde känna igen namn som James Hansen, Stephen Schneider och Al Gore.
https://cei.org/blog/wrong-again-50-years-failed-eco-pocalyptic-predictions?fbclid=IwAR2wwI1r4vWx5e-NUuTNqCCZb5wlM227nVXC ID9UlsfcGjtdnAoqXHW-XfA
Intressant länk.
En del förutsägelser har inträffat, en del har förhindrats, mildrats eller reparerats genom åtgärder och en del är helt uppåt väggarna.

Det skulle vara intressant att jämföra tidningarnas beskrivning med vad som egentligen sades och i de fall forskare uttalat sig jämföra med deras forskningsresultat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in