Citat:
Ursprungligen postat av
gloriouslife
Om någon mer kvinna hatade LW så
ligger de nog väldigt lågt med det.
Annars riskerar de ju att bli misstänkta
för mordet och förtalade här för att de
hade mage att hata LW, oavsett vad LW
gjort mot dem. För nu när LW är död så
innebär det tydligen någon automatisk
absolution för alla synder hon ev har
begått medan hon levde.
Undrar vilken ”religion” det är som tror så?
Den tycks i varje fall ha många följare.
Jag vet att många här tror att jag hatar LW. Det gör jag inte. Jag hatar det hon
gjorde. Eftersom jag inte kände henne och
inte kan bli misstänkt så törs jag skriva
det här. Men om jag känt henne IRL och
haft någon anledning att hata henne så
skulle jag ligga väldigt lågt.
Mitt ”problem” är att jag inte förstår hur
någon som till synes har allt; man, barn,
meningsfullt arbete, kan kasta bort allt det.
Det känns ”otacksamt” mot livet.
Att inte uppskatta och värdesätta det man
har utan bara jaga efter mer och bättre.
Jag hatar henne inte för det. Jag tycker
att det är tragiskt och sorgligt. Jag är
intresserad av att se hur våra val
påverkar våra liv. Inte för att skuldbelägga
någon utan för att förstå.
Det är enda sättet för att kunna undvika
att sådant här upprepas om och om igen;
att förstå varför och att människor
ändrar beteende.
Problemet är ju att vi vet vilka val som LW gjorde, men vi vet inte
varför de gjordes. Oavsett hur mycket vi spekulerar kommer vi inte få veta vad som låg bakom de beslut hon fattade.
Alla människor har en historia, ett baggage, som gör att vi reagerar och beter oss på olika sätt i en given situation. Själv skulle jag aldrig exempelvis vara otrogen mot min partner eller vara med någon som är i ett förhållande, det är otänkbart. Men jag vet också att det inte är otänkbart för alla och det betyder inte nödvändigtvis att man är en dålig människa även om man fattar det som enligt mig är dåliga beslut.
Alla människor har goda och dåliga sidor och egenskaper, så även LW. Jag har inget problem med att även de dåliga sidorna lyfts fram i tråden eftersom de kan ha med mordet att göra. Inte att LW skulle ha någon skuld i att bli mördad, utan att det hos mördaren triggade något. Jag tycker det är bra att så många i tråden vill diskutera båda goda och dåliga sidor, och att så många reagerar när postare "smutskastar" ett brottsoffer. Smutskasting är enligt mig när man inte kan diskutera även de negativa sidorna utan att komma med mängder av malande adjektiv, nedvärderande och dömande kommentarer utifrån egna fördomar.
Jag tycker det är tråkigt när man inte kan diskutera dessa dåliga sidor sakligt utan att lägga egna värderinger till grund för diskussionen. Det tycker jag du gör väldigt mycket av. Exempelvis i din post här så uppger du att du tycker hon har kastat bort sina barn, man och meningsfullt arbete, att hon inte uppskattat och värdesatt det hon har utan ständigt jagat efter bättre. Hur vet du detta? Hur vet du vad som ligger bakom orden i hennes loggar och instagramposter? Hur vet du att hon inte exempelvis varje morgon kände tacksamhet för sina barn, sitt hem, sin hälsa? Du tolkar det så utifrån det hon skrivit på nätet, och dina tolkingar är färgade av dina egna känslor/värderingar/historik. Det är uppenbart utifrån dina poster.
Om du verkligen vill förstå vad som ligger bakom människors val och beteende så kan du inte fortsätta utgå från dina egna känslor och värderingar. Där hittar du inte det svar du söker.