2019-09-19, 17:40
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har lite svårt att få till ett vettigt alibi för två föräldrar som visserligen har skilda boenden, men ändå delad vårdnad av barn.

Nu verkar det ganska oklart hur det var med HDs arbetspass den 14:e. Ledig på ett eller annat sätt kanske. Och den 15:e, då skulle väl avresan till USA ske?

Kanske har hon skjutsat barnen till föräldrarna som också bor i Örebro. Med tanke på USA resan mm kanske hon inte sov över där? Eller ska föräldrarna hämtat barnen? har barnen åkt buss dit själva? Eller var det SDs uppgift?

Det känns svårt att fejka ett alibi, om det inte är planerat. Även om t ex föräldrar vill skydda sina barn så handlar det om mobiluppkopplingar, andra enheter i ett hem som datorer, vittnen,grannar, kanske någon kamera vid mack osv som registrerat något köp.

Barnen, hur gör man med deras förhör?

Generellt tänker jag att det är svårt att få ett hållbart stabilt alibi om du är ensam hemma med barnen som förmodligen sover den tiden.
Om det skulle ha varit t ex så att SD och HD har varit hemma hos varandra innan mordet och mordet ska ha skett i samförstånd eller iaf gemensamt på ett eller annat sätt, kan ju iofs barnen ha blivit tillsagda att hålla tyst om detta inför förhörsledarna.

Men klarar barn att hålla tyst?

HD var nog inte så dum att hon krånglade till det i onödan vid förhör rörande alibit. Det smartaste är väl att säga liknande "jag var själv hemma med barnen. Dom sov." Då behöver hon inte be någon att ljuga för att stärka hennes alibi.

Sen så kanske det senare i utredningen genom bevisning framgår att hon har lämnat hemmet.
Senast redigerad av Netherworld 2019-09-19 kl. 17:43.
Citera
2019-09-19, 17:42
Medlem
Hon verkar ha varit väldigt naiv gränsande till dumhet.
Citera
2019-09-19, 17:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Ja de döda talar man ju inte gärna illa om, men nu syftade jag på att det pladdras om vem som kan ha motivet och då handlar det i högsta grad om de levande, inte sant?

Då pladdras det verkligen för ett mord pratar alla om, det berör alla, så är det faktiskt.
Då borde det komma fram väldigt snabbt vilka som vet att den hatar den etc etc..

Vad pladdrar vi här om? Det är ju också kopplat till motivet för mordet. Ändå är inte ordet fritt
Det här är ingen minnessida för alla Lenas positiva sidor men tyvärr känns det så emellanåt för negativ information om BO accepteras inte. De stackars skribenterna mobbas och fryses ut. Du kan inte ha undgått att märka detta fenomen som pågår i tråden.
Citera
2019-09-19, 17:51
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
TM tycks sannerligen både kunna knäppa och spela med stråke på sin flersträngade lyra, vad det verkar!

Har TM överhuvudtaget varit med på något hörn vad gäller utredningen kring LW? Jag har inte läst att så är fallet någonstans.

Inte bekräftat, men någon hävdade att TM syns på bilderna där teknikerna arbetar vid bp (när kroppen hittades). Minns tyvärr inte vem längre.

Men det låter väl inte helt ologiskt, arbetar man som kriminaltekniner i Örebro är det väl rätt stor chans att man var där den dagen?

(Med det sagt har jag ingen anledning att tro att TM skulle ha misskött sitt jobb.)
Citera
2019-09-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo som jag har uppfattat det så svalnade Lenas känslor självklart för SD efter ofredande anmälan och ännu mer efter bilincidenten. Men som så många andra kvinnor i nära relationer kunde hon inte bryta sig loss från honom direkt efteråt. De fortsatte träffas ett tag till efter anmälningarna tror jag eftersom det har framkommit uppgifter från bekanta till Lena att hon skämdes över att hon inte kunde lämna honom trots hans våldsamma och hotfulla beteende.

Jag undrar vad SD kan ha hittat på för ursäkter till att han inte lämnade HD och som fick LW att ha sånt tålamood så länge...män med kontrollbehov vill ju gärna skylla ifrån sig så man kan väl tänka sig att han la den skulden på HD då?
Och när LW själv började tröttna så förstod hon kanske hur det faktiskt låg till, dvs tvärtom att det var SD själv som hade sånt kontrollbehov?

Ja det var säkert pinsamt för LW att hon inte förstått innan, hon hade nog lämnat honom, därav hans stalkande hot osv? Hon kanske ljög att hon hade en ny man för att han skulle släppa taget, killkompisar som sov över för att markera, och ingenting hjälpte?

Jag undrar om inte HD egentligen anar och förstår (kanske vet) men lägger locket på för att hon är så förbaskat rädd för SD, hon blir aldrig fri från honom eftersom de har barn ihop...hon måste skydda sig själv för barnens skull? Som psykiskt misshandlad nedtryckt skiter man i hur han straffas bara man kan bli undan från förövaren och slipper vara rädd i framtiden tänker jag..vad tror du?
Citera
2019-09-19, 17:53
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Dykklubben minns jag också med säkerhet 👍men tror mig minnas att han även geocachade? Om så är fallet har hans och Lenas vägar sannolikt korsats.

Har även TM pysslat med geocaching? Gör han det fortfarande tro? Kan någon insatt i ”sakletande” möjligen servera oss lite kring TM:s geocachande?

Kunde inte låta bli:

Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-09-19 kl. 18:17.
Citera
2019-09-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
När man gör en polisanmälan så brukar polisen själv säga att en polisanmälan kan göra det hela värre.
Då tar man kanske tillbaka sin polisanmälan.
De säger att man ska samla bevis.

Ja de säger att man måste ha bevis..så var nog därför Lena samlade just bevis och inte hade dom hemma...så rädd var hon och polisen vet förstås om det...!!!
Nja jag tror inte HD planerat detta med SD om hon var med...han ville bara dra in HD i mordet för att ha hållhake på henne i så fall..OM hon nu var med på BP?
Citera
2019-09-19, 17:58
Medlem
Citat:
En person som setts smyga omkring på kvällen?

De enda vittnesuppgifter jag hört om i tråden:

- Menar du det kvinnliga vittne som vi kallar "grå tanten" som varit på en marknad och där hade berättat att hon sett en person pratandes utanför sitt fönster och att hon bodde nära fyndplatsen? Hon efterlystes också av polisen och ska ha hittats som jag minns.

- Eller cykeltjejerna? De ska ha observerat av dalaans när de åkte med bilen och de ska också ha eftersökts av polisen. Minns inte att vi ska ha fått bekräftat om de har hittats.

- Eller den vittnesuppgift som var om en observation från andra sidan motorvägen? Denna uppgift kommer från tråden, MV.

- "Hörvittnet"- ska vara ett vittne som vaknade av att det hördes en man och en kvinna samtalandes utanför fönstret i riktning mot planket. Denna uppgift kommer också från tråden, MV.

- Sedan har en trådskribent fått höra via sin källa att SD setts ute i det aktuella området vid den aktuella tidpunkten. Nästan säker på att det var @Flixa (med reservation).

Inga av dessa kan jag tolka som en person som smyger omkring som skulle kunna misstas för en kvinna. Möjligen SD då?

Det va något jag läste i tråden, förmodligen en spekulation
Citera
2019-09-19, 18:03
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Här är några inlägg om HD och JG, men dessa ger inget svar vad jag kan se om vem som kände vem först/mest. Det finns så mycket skrivet och det är så många inlägg att leta bland.

Wow. Jag minns inte ens att jag skrev det inlägg du citerade. Det har varit galet mycket inlägg som sagt, och jag var bara aktiv i tråden under sommaren eftersom jag inte upplevde att jag hade något nytt att tillföra efter det.
Gällande JG vet jag att jag hittade ett intressant spår, men föll på att det inte fanns nån exif data kvar på bilden jag tittade på.
Jag ska se om jag har några anteckningar kvar, men då upplevde jag isf inte att det höll för spekulation om så allvarliga anklagelser.
Citera
2019-09-19, 18:06
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Inte bekräftat, men någon hävdade att TM syns på bilderna där teknikerna arbetar vid bp (när kroppen hittades). Minns tyvärr inte vem längre.

Men det låter väl inte helt ologiskt, arbetar man som kriminaltekniner i Örebro är det väl rätt stor chans att man var där den dagen?

(Med det sagt har jag ingen anledning att tro att TM skulle ha misskött sitt jobb.)

TM kan alltså möjligen ha varit med vid den initiala brottsplatsundersökningen? Om det skulle förhålla sig så innebär det givetvis inte att han misskött sitt uppdrag, som du säger.
Citera
2019-09-19, 18:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
HD var nog inte så dum att hon krånglade till det i onödan vid förhör rörande alibit. Det smartaste är väl att säga liknande "jag var själv hemma med barnen. Dom sov." Då behöver hon inte be någon att ljuga för att stärka hennes alibi.

Sen så kanske det senare i utredningen genom bevisning framgår att hon har lämnat hemmet.

Nej, det låter inte troligt att hon skulle riskera något sådant.
Det verkar väl vara mer av SDs specialitet, att krångla till det.

Samtidigt tar hon många andra risker, om hon nu skulle vara involverad i mordet.
Om hon är utan alibi, borde hon ana att hon som bedragen hustru, kan behöva granskas lite extra. Även om de nu båda två troligen tror att ögonen kommer att falla på SD mest, så borde det vara en risk som hon inte kan vara helt omedveten om.

Kanske hon sluppit husrannsakan i den första vändan, så nu undrar jag hur väl hon är granskad. Bråket med LW innan om cacher osv, borde hon också vara medveten om kan sticka ut. Även det faktum att hon inte har mått bra i perioder kan vara något som utredarna velat kolla upp vad det har varit för typ av psykisk ohälsa. Det kan inte ha varit helt främmande för henne.

Jag tänker hela tiden på hur förvånad MV sa att han skulle bli om hon var skyldig på något sätt. Tänk vad bra hon måste ha spelat inför de erfarna utredarna.

Om hon nu är medskyldig på ett eller annat sätt, så kanske flytten och den senare fullföljda skilsmässan vara ett försök att visa att det inte förelåg någon rivalitet längre mellan henne och LW. Men det brister lite i den ambitionen, då de sedan umgås mer än vanliga skilda par.

Särskilt resan direkt efter mordet kan ju sticka lite i ögonen på utredarna om det skulle visa sig att något vittne sett henne ute. Varför ens resa? Varför inte visa att hon tagit avstånd från SD?

Så särdeles välplanerat kan mordet ju inte vara, med den risken som de tar och att vem som helst skulle kunnat komma och se dom. Särskilt som området är så litet och många grannar känner säkert igen dom.

Jag får inte riktigt till det med henne som delaktig med alla "oförsiktigheter" och att hon klarat att hålla ihop under pressade förhör. Båda två förresten.

Lättare då om hon skulle vara helt ensam gärningsman.
Och en ganska kall sådan.

Suck.
Jag får inte ihop det.
Citera
2019-09-19, 18:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Peter Springare, polis och frimurare"
https://civilkurage.org/2017/03/05/peter-springare-polis-och-frimurare/

Okej- men jag tror ändå inte att detta bidrog till att sökandet påverkades / försenades / avbröts i förtid

Det berodde nog mer på att allt gick fel -från början. Från nonchalerade SOS-samtal till interna samarbetsproblem i polishuset i Örebro (som ju slutade med att hela spaningsledningen byttes ut)

Vem som nu var ansvarig för den misskötta hundinsatsen, vare sig det var fel hund/ar, fel sökinstruktioner eller felaktigt avbrytande... ja det skulle vara intressant att veta VARFÖR.

Jag ifrågasätter inte Spingares yrkeskompetens, tvärtom - MEN han hade för mycket i bagaget där och då: osämja med chefer, medial uppmärksamhet (”Jag ör då trött”/”Stå upp för Sverige”) och politiska ambitioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in