2019-09-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Tror ni det är Helsingborgsgänget eller hans f.d. kompanjon som numera är i Rio som ligger bakom? Och varför isf. Någon insatt?
tror du är i fel tråd
Citera
2019-09-19, 13:11
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalina23
tror du är i fel tråd

jepp, skrev fel förut, denna text gäller: Vilka tror ni ligger bakom? Andra Gambianer eller grupperingar från Tex Rinkeby? Somalier? Eller någon som han bråkat med i fängelset?
Citera
2019-09-19, 13:19
Medlem
Citat:
jepp, skrev fel förut, denna text gäller: Vilka tror ni ligger bakom? Andra Gambianer eller grupperingar från Tex Rinkeby? Somalier? Eller någon som han bråkat med i fängelset?
De har spekulerats i Gambianer, men sen var de väl någon som nämnde östberganätverket? min första tanke var direkt DPs springpojkar, men dom har tvärtom visat vara sig ganska duktiga på att "utföra arbetet" så tror nog inte på somalierna denna gång.
Citera
2019-09-19, 13:19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Mycket möjligt, för mig känns de dock mer som något personligt, som om gms vill hämnas för något iomed att man försökte 2 gånger på en vecka

Det är ju inte omöjligt men betänk att han nyligen frigavs från fängelse, hur mycket personligt kan
han ha lyckats ställa till ? Eller något som hänt på anstalt ?
Citera
2019-09-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är ju inte omöjligt men betänk att han nyligen frigavs från fängelse, hur mycket personligt kan
En sån som han kan nog reta upp fler på en vecka än normalt folk gör på ett liv.
Citera
2019-09-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ja enligt flera uppgifter ska han ju ha misshandlat flera personer i fängelset och allmänt bettet sig som ett as, alternativt att de är hämnd för nånting han gjorde innnan han åkte innan, dessa individer har en tendens att vara rätt långsinta
Citera
2019-09-19, 13:24
Medlem
Citat:
De har spekulerats i Gambianer, men sen var de väl någon som nämnde östberganätverket? min första tanke var direkt DPs springpojkar, men dom har tvärtom visat vara sig ganska duktiga på att "utföra arbetet" så tror nog inte på somalierna denna gång.

Ok, vilka Gambianer tror du det skulle kunna röra sin om? Vilka landsmän har Lamir Dibba som skulle våga ge sig på honom?
Citera
2019-09-19, 13:24
Medlem
Citat:
Grejen är handlade om " du ska ej beckna i vår ort" eller liknande tror jag man hade legat lågt efter att man mördat hans fru. Budskapet skulle ha nått fram redan då. Men iom att man verkar väldigt benägen om att han måste dö så tror jag det är personligt
Citera
2019-09-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ok, vilka Gambianer tror du det skulle kunna röra sin om? Vilka landsmän har Lamir Dibba som skulle våga ge sig på honom?
Det kan jag tyvärr ej svara på har inte så bra koll på Gambianerna, men min magkänsla säger mig att de inte rör sig om andra gambianer. Den enda gambian jag kan komma på är väl Gibbo, men tror jag läste att dom 2 ska vara goda vänner tydligen
Citera
2019-09-19, 13:33
Medlem
Citat:
Det kan jag tyvärr ej svara på har inte så bra koll på Gambianerna, men min magkänsla säger mig att de inte rör sig om andra gambianer. Den enda gambian jag kan komma på är väl Gibbo, men tror jag läste att dom 2 ska vara goda vänner tydligen

ok, men vid ett attentat räknar väl gärningsmännen kallt med att det kan bli vedergällning/krig. Dvs. om det var känt att Lamin och Gibbo är polare så borde det väl rimligtvis vara några som inte bryr sig om dessa. Några som tror/vet de är starkare? Är inte det rimligt att anta? Vilken gruppering skulle det kunna vara isf? Ligger Östberga grupperingen i krig mot bägge dessa två?
Citera
2019-09-19, 13:34
Medlem
Citat:
ok, men vid ett attentat räknar väl gärningsmännen kallt med att det kan bli vedergällning/krig. Dvs. om det var känt att Lamin och Gibbo är polare så borde det väl rimligtvis vara några som inte bryr sig om dessa. Några som tror/vet de är starkare? Är inte det rimligt att anta? Vilken gruppering skulle det kunna vara isf? Ligger Östberga grupperingen i krig mot bägge dessa två?
Jag tror att de är någon äldre som skickat snorungar att mörda honom, snorungarna kan va egentligen vilka som helst, men jag tror inte på rinkeby då de har enligt mig som sagt visat sig vara mer effektiva. Anstiftaren kan vara någon Lamin misshandlat i fängelset
Citera
2019-09-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ur ett strikt juridiskt perspektiv så var hon ogift.
Ur ett kulturellt ( västafrikanskt ) perspektiv var hon gift då det skett i enlighet med deras tradition.

Ur ett strikt svenskt juridiskt perspektiv så var Ndella ogift. I Sverige gäller svensk lag. I Gambia gäller gambiansk lag. Bägge länderna har sina respektive kulturer och traditioner. I Sverige är lagens bokstav sådan att parterna måste vara myndiga = 18 år gamla. (Kanske finns det några undantag om t.ex. tonåringar får barn ihop.

Förr var det så att unga underåriga kunde ansöka om att få gifta sig och föräldrarna skulle då medge eller inte medge att en gravid 16-årig flicka fick gifta sig med det kommande barnets fader. Myndigheterna räknade då på vilka möjligheter som fanns för paret att försörja sig och sitt barn. Jag har en syster som "gick till kungs" för att få gifta sig vid 16 års ålder. Föräldrarna sa nej och skrev inte på ansökan. Den unga damen var stursk och målmedveten och förlovade sig när nu alla vuxna vad så dumma.).

Ndella och hennes pojkvän var möjligen ett par som hade varit på bröllopsresa hos släkten i Gambia. De flesta länder i Europa har borgerlig vigsel som krav för att registrera ett äktenskap, sen kan alla par därtill hålla en kyrklig eller annan religiös vigselakt där religös företrädare välsignar paret och alla seder och fester ordnas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in