2019-09-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderat på detta inlägg lite.
Intressant tanke.
Och du kan absolut ha rätt.

Tänker så här just nu:

Hur ofta är det man är helt säker på att det endast finns en gm vid ett mord?
Det kräver att det breda utredningsarbetet i början av utredningen har kunnat smalna av efter hand, inrikta sig på ett mer tydligt spår. Det är vägskäl flera gånger under den resan.

Och bara för att SD sitter på sannolika, måste det nödvändigtvis innebära att man har uteslutit andra gm?

Det gäller nog särskilt i ett fall som detta, med en misstänkt som inte tydligt kunnat bindas till brottet under 1,5 år, iaf inte entydigt nog för att kunna sitta på sannolika skäl misstänkt för mordet.

Åklagaren har försökt att få till häktning vid två tillfällen för sannolika, vilket tyder på att det ändå finns mer bevis än enbart för det lägsta kravet för sannolika. Vi vet dock inget om vilka bevis som finns eller har funnits i utredningen.

Det skulle inte förvåna mig om @Osamajs källa stämmer; att det finns DNA på brottsoffret från SD, dock inget som har varit bindande för brottet. Detta kan SD ha förklarat med att de har träffats i närtid, såsom @Medinsyn hävdade, att det kunnat varit så sent som lör-sönd före mordet.

Med övriga indicier såsom avsaknad av alibi, sent sms till LW om önskan att ses (MV), tidigare historik av anmälningar, och förmodligen synnerligen besvärande rörelsemönster under natten (@Netherworld) så är han en mycket trolig gm.

Hur ska man kunna avgöra om denna misstänkta varit ensam gm?

- Avsaknad av annat DNA på brottsplatsen?
Är det troligt att det inte finns något annat DNA på brottsplatsen?
Förmodligen finns det DNA från barnen, kanske även någon annan identifierbar som LW varit i nära kontakt med.

Och så HD??
Fast i mindre mängd?
Från något av de nya svaren eller tidigare?

Det finns något som heter transport DNA. Det kan bäras med en person till objekt.
T ex om SD har HDs DNA på sig och sedan angriper LW i närkontakt, så kan HDs DNA hamna på LW.

Men det kan också vara så att HD har faktiskt varit på plats vid brottet, och t ex tagit på LWs armar. men borde då inte det finnas ganska mycket DNA på specifika ställen på BO? Inte bara en mikroskopisk mängd lite ospecifikt?

Och min tanke blir då att större mängder DNA från HD, skulle det inte ha gett resultat tidigare? Och att HD borde ha blivit utredd ordentligt, vilket hon kanske har? Men varför blev hon isf inte misstänkt som skäligen?

Jag misstänker att det kanske inte är något från brottsplatsen, utan något annat som vittne, lögner, avsaknad av alibi, något tekniskt som visar att hon inte har berättat sanningen eller liknade.

Intressant tanke du har tagit upp hur som helst.
Tål att funderas över.

HD kan inte heller ha helt solitt alibi.

Det skrevs något om en person (kvinna?) som setts smyga omkring mordkvällen, var det fakta eller spekulation, så kanske vittne att HD setts ute vid rätt tidpunkt den aktuella kvällen?

Fingeravtryck på fönsterbläck eller bullerplank, dna från spya i närheten av BP men inte direkt i exakt anslutning på BP? Hotbrev/mejl, sms i närtid från HD?
Du har rättm misstanken finns där av någon anledning, och misstanken är just mord dessutom, det kommer nog visa sig med nya provsvar?
Citera
2019-09-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Min åsikt är:

Man säkerhetsklassar generellt inte anhöriga om de inte ska till exempel vara med på en resa eller fest. Eller möjligtvis om partner jobbar med extremt hemliga saker. Jag tror detta har blåsts upp helt ur sina proportioner i tråden.

Polisen reagerade inte ens ordentligt från början, det hade de säkerligen gjort om det varit andra myndigheter inblandade eller så hade de gått ut och meddelat att det var andra som höll i det hela. Det ser man till exempel alltid om det har med förmodad extremism att göra, polisen går ut och berättar att de kopplat in till exempel SÄPO. I detta fall har man snarast en känsla av att de inte tog hennes försvinnande på så stort allvar först ens.

Jag tror det är en trådsanning från början till slut. Hade LW varit ett "skyddsvärt objekt" så hade hon knappats kunnat exponera sig i bloggar och på Instagram.

Och vad det gäller MH så tror jag lika mycket på henne som jag tror på Tomten.
Vet nu av säker källa att en anhörig inte säkerhetsklassas alls.
Även om man gifter sig med et högre befäl blir man inte säkerhetsklassad själv.
(Det kan va säkerhetsklassat.t är möjligt att UW har ett jobb som där en intervju skett för att få jobbet då job
Citera
2019-09-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja, Schazz ja.
Nej jag har alltid varit skeptisk till hens inlägg. Tror att risken är stor att även denne tillhör de som blivit manipulerad av GM och hans entourage.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Fast Shazz har rätt där alla fall, de agerar konstigt när inte ens polisen letar i en radie av 160 meter runt hennes hem...ingen MP kopplas in...som om locket lagts på,
som om det väntas på klartecken att få agera?
Citera
2019-09-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Vet nu av säker källa att en anhörig inte säkerhetsklassas alls.
Även om man gifter sig med et högre befäl blir man inte säkerhetsklassad själv.
(Det kan va säkerhetsklassat.t är möjligt att UW har ett jobb som där en intervju skett för att få jobbet då job
Rättelse:
En partner som gift sig med Regementschefer t ex blir säkerhetsklassade i klass 1
Vet detta från säker källa.

Säkerligen blev MUST (militärens underrättelsetjänst o säkerhetspolis) inkopplade.

Vet från säker källa att militären jobbar så.
MUST är sjutk misstänksamma
Redan från klass 2 tumlar MUST runt i olika register i sökningar
Citera
2019-09-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej varför skulle kvinnornas namn komma fram? Fokus hamnade inte på MH förrän hennes blogg blev tillgänglig för oss att läsa här.
Jag kan tänka mig att ex-fruarna till de andra männen som nämnts här i samband med Lena inte heller är så förtjusta i henne. Men vi har helt enkelt inte grävt fram de kvinnornas namn.

Men de männen vars x skulle ha hatat LW, eller kvinnornas väninnor...någon borde haft något att berätta om det fhade funnits fler lika hämdlystna/hatiska/ältande bittra, som just MH, så jag tror motsatsen, det finns inte fler helt enkelt...
Citera
2019-09-19, 10:26
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Fast Shazz har rätt där alla fall, de agerar konstigt när inte ens polisen letar i en radie av 160 meter runt hennes hem...ingen MP kopplas in...som om locket lagts på,
som om det väntas på klartecken att få agera?

Nej jag tolkar det mer som att det kan kopplas till JGs försök att ”hindra” vänner att söka (precis han försökte få personer att inte nämna SDs o LWs relation)

Citera
2019-09-19, 10:31
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tycker inte att Schazz har någon trovärdighet.
När hen för några månader sedan tvärsäkert påstod att både MH och HD hade alibi för tiden vid mordet så var det rätt uppenbart att det inte var sant.
Den lögnen blev ännu tydligare nyligen när HD häktades i en vecka.

Citat
” Ursprungligen postat av Rosamund
Edit: Schazz nämnde det efter det uppstod frågor om vad UW arbetar med tror jag, och hen känner ju familjen Wesström eller har gemensamma vänner/bekanta om jag förstått rätt.”

Precis min åsikt.
Det är bara att gå tillbaka och läsa igenom hens gamla inlägg.
Citera
2019-09-19, 10:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Men de männen vars x skulle ha hatat LW, eller kvinnornas väninnor...någon borde haft något att berätta om det fhade funnits fler lika hämdlystna/hatiska/ältande bittra, som just MH, så jag tror motsatsen, det finns inte fler helt enkelt...
Det verkar mest vara vissa personer i tråden (också nytillkomna) som gillar att fantisera om LW:s alla sexuella förbindelser.

Det har gång på gång dementerats av dem som kände henne och det är inte troligt att det fanns flera svartsjuka fruar.
Citera
2019-09-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Rättelse:
En partner som gift sig med Regementschefer t ex blir säkerhetsklassade i klass 1
Vet detta från säker källa.

Säkerligen blev MUST (militärens underrättelsetjänst o säkerhetspolis) inkopplade.
MUST blev absolut inkopplade.De har koll på alla i samband med sånt här!!
Vet från säker källa att militären jobbar så.

Redan från klass 2 tumlar MUST runt i olika register i sökningar
MUST är sjukt misstänksamma mot de som ska jobba i försvaret.De kollar domar,böter,dålig ekomoni m m
UW -Systemingengör Arboga Troligtvis civilanställd.(Ej Officer)
De måste klara registerkontrollen för att få anställning(säkerhetsklassat arbete)
Hans före detta fru som skrev att hon som skild ej skulle va säkerhetsklassad hade fattat fel.Däremot var hon kontrollerad i sb hans registerkontroll Avs ekonomi(Skulder.)
UW är inte officer utan just civil personal.
Citera
2019-09-19, 10:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det verkar vara klarlagt att MH har uttryckt sig "hatiskt" , nånstans, men hur är det med HD, har hon gjort det? Jo jag vet, många tycker nog att det fanns anledning för henne att hata LW men har hon gett uttryck för det, nånstans?
Citera
2019-09-19, 10:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det verkar vara klarlagt att MH har uttryckt sig "hatiskt" , nånstans, men hur är det med HD, har hon gjort det? Jo jag vet, många tycker nog att det fanns anledning för henne att hata LW men har hon gett uttryck för det, nånstans?
Det tror jag inte att hon har gjort.
Inte enligt vad som har framkommit här i tråden i alla fall.
Citera
2019-09-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nej jag tolkar det mer som att det kan kopplas till JGs försök att ”hindra” vänner att söka (precis han försökte få personer att inte nämna SDs o LWs relation)

Ja det också, men tänker snarare på polisens agerande som om locket las på och bara väntade på att få agera...kan JG först tänkt kontakta MP, och fått order att inte kontakta och att ingen skulle agera på egen hand, och därför ringt runt och krävt tystnad, då ser det misstänkt ut men kan väl ha missförståtts då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in