2019-09-19, 02:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Du har nok rett!
Hvor er Lønntjern? Hvor langt er det til Lønntjern fra åstedet?

69 km med bil. 1 h 5 min.
2 h 39 min. med kollektivtrafik.

Uppe vid Randsfjorden.
Citera
2019-09-19, 03:04
Medlem
Hva får deg til å nevne Lønntjern? Bortsett fra nikket ditt LØNNrot?
Citera
2019-09-19, 03:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurklendeSevje
Hva får deg til å nevne Lønntjern? Bortsett fra nikket ditt LØNNrot?

Vi förde en diskussion för ett tag sen kring dumpningpsykologi. Jag föreslog exv att han kunde välja att dumpa nära på en plats framför hans ögon, eller ”bakom ryggen” där han slapp se. Det var då också tal om hur föräldrahemmet kan ha varit orienterat topografiskt/ relaterat till skog och sjö. Han kom från Gran / Jaren men det fastslogs inte exakt var.

I mitt strövande fann jag på en tjern bland många pölar i området:

Citat:
Kalksjö, Gran Kommune i trakterna mellan Jaren och Randsfjorden i semi-skyddat, semi-tillgängligt läge utan uppenbar lantbruksmässig funktion och med betydande djup (mer än sex meter) jämfört med flertalet vattentäkter i området. Tillåt mig presentera:

”Lønntjern
Lønntjern ligger i et skogholt like vest for Skirstadtjern, omkranset av granskog, med vier, or og bjørk nærmest vannet, og myr i nord. Like vest for tjernet er et lite hogstfelt, mens det i nord og øst er beite- områder, med noe tråkk ute i tjernet. Tjernet er uten synlige tilløp. Største registrerte dyp var 6 m, men tjernet er sannsynligvis noe dypere. Helofyttvegetasjonen var dominert av spredte forekomster av takrør (Phragmites autralis), samt noe flaskestarr (Carex rostrata). Takrør vokste stedvis ut i krans- algebestandene.”

https://img6.custompublish.com/getfi...ner.kommune.no

(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citera
2019-09-19, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
" 09.48. Ubesvarte anrop. Elektriker Tommy Skansen ringer til Anne-Elisabeth Hagen klokken 09.48, men han får ikke svar. Politiet er kjent med at kvinnen på et tidspunkt slutter å besvare anrop."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJamVg/familiemedlem-ringte-skal-ikke-ha-faatt-svar

Det står at artikkelen " er Publisert: 15.01.19 kl. 14:51 og Oppdatert: 15.01.19 kl. 15:07", men har dette med elektrikeren stått i artikkelen helt siden januar?

Det har gått meg hus forbi! Ikke verken lest eller hørt av andre. Rart VG skal oppdatere tidslinjen først nå med det bildet hvis det har vært kjent siden 15.januar.
Citera
2019-09-19, 07:53
Medlem
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar
Citera
2019-09-19, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg skrev til VG Direkte redaksjonen og spurte hvorfor de omtaler 9:14 samtalen som et anrop til TH når alle andre medier inkl deres hovedredaksjon skriver noe annet.

Nå er tidslinjen til VG direkte også endret. Nå står det at 9:14 samtalen var til en slektning.
Tapte anrop er tidfestet til 9:48. Det gir antagelig politiet et tidsvindu fra 9:14 til 9:48 som står veldig sentralt.

https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/tidslinje

Takk! Det var på tide at dette ble rettet opp hvis det var feil. Så mye unødvendige spekulasjoner...
Fra VG:

«Politiet har brukt mye tid på få plass en tidslinje for morgenen 31. oktober i fjor. Telefonsamtalen Hagen hadde med et familiemedlem, har vært underlagt omfattende undersøkelser, før etterforskerne konkluderte med at det er et sikkert livsbevis.»

«I vår hovedteori forholder vi oss til at telefonsamtalen 09.14 er siste kjente livstegn. Det er imidlertid med dette som med mye annet – frem til hendelsesforløpet er klarlagt, skal vi være varsomme med å være helt bastante i våre konklusjoner, svarer Brøske.»

Jeg leser dette som at TH har alibi. Men de vil ikke la mistanken slippe helt. Som flere påpeker her inne, så ser samarbeidet mellom Holden(familien) og politiet til å være brutt. Det tyder på mistanke til noen i familien.
TH er den opplagte her. Men han har alibi for tidspunktet AE forsvant.
Min hypotese er at han har benyttet hjelp.
En mann med mye penger og makt, opparbeidet over lang tid, har nok anledning til det.
Det finnes selvsagt profesjonelle som dreper for penger.
Det er kidnappingshistorien rundt jeg har problemer med å forstå her.
Den virker unødvendig. Resultatet har blitt verre enn ved at hun bare skule forsvunnet uten et spor. TH står som mistenkt, selv med denne spektakulære og makabre kidnappingen som bakteppe. Og politiet kjører på med ressurser vi sjeldent ser maken til.
Kidnappingshistorien virker nærmest barnslig på et vis, naiv. Og at profesjonelle drapsmenn har ment at det var en god ide kan jeg bare ikke skjønne.
Senast redigerad av agvvv 2019-09-19 kl. 08:07.
Citera
2019-09-19, 08:17
Medlem
Sitat artikkelen i VG:

«Politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt ønsker ikke å gå i detalj utover at Anne-Elisabeth Hagen ble drept eller bortført i tidsrommet etter telefonsamtalen klokken 09.14 og frem til ektemannen Tom Hagen varslet politiet cirka klokken 14.10 samme dag.»

Om th ikke er mistenkt, hvorfor er ikke tidsrommet for mulig drap/bortføring gjeldende kun til han kom hjem, ca 13:30?
Citera
2019-09-19, 08:26
Medlem
Minnimuss avatar
Der kom endelig artikkelen vi ventet på.

Fortsatt ingen avklaring av hvem hun snakket med 9:14, men nå vet vi i hvert fall at politiet regner dette som siste sikre livsbevis.

Citat:
Politiet har brukt mye tid på få plass en tidslinje for morgenen 31. oktober i fjor. Telefonsamtalen Hagen hadde med et familiemedlem, har vært underlagt omfattende undersøkelser, før etterforskerne konkluderte med at det er et sikkert livsbevis.

Politiet er rimelig sikre på at noe har skjedd i tidsrommet 9:14 til 9:48, men de må naturligvis ta forbehold om at tidsrommet kan strekkes fram til de mottar melding om ugjerningen.

Tommy Brøske bekrefter at også nest siste sikre livstegn er samme morgen.

Håper at vi nå kan redusere spekulasjoner av typen «hun ble sikkert likevel drept kvelden før». Og gi politiet såpass tiltro etter et års etterforskning, at de faktisk har litt kontroll på tidslinjen.
Senast redigerad av Minnimus 2019-09-19 kl. 08:54.
Citera
2019-09-19, 08:59
Medlem
Citat:

Fortsatt ingen avklaring av hvem hun snakket med 9:14, men nå vet vi i hvert fall at politiet regner dette som siste sikre livsbevis.

Politiet er rimelig sikre på at noe har skjedd i tidsrommet 9:14 til 9:48, men de må naturligvis ta forbehold om at tidsrommet kan strekkes til 13:30.

Håper at vi nå kan redusere spekulasjoner av typen «hun ble sikkert likevel drept kvelden før». Og gi politiet såpass tiltro etter et års etterforskning, at de faktisk har litt kontroll på tidslinjen.

Jeg tenker de strekker tidslinjen litt fram, hun kan selvsagt ha vært opptatt akkurat da elektrikeren ringte, men hun ringte altså ikke opp igjen. Virker som en travel morgen. Avtalen var gjort 2 uker i forveien. Kunne han bare dukket opp? Hvor sikre var gjerningsmennene som tok AE på at de ikke ville bli forstyrret? Datteren bor rett i nærheten også. Ektemannen jobber like ved.
Citera
2019-09-19, 09:03
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg tenker de strekker tidslinjen litt fram, hun kan selvsagt ha vært opptatt akkurat da elektrikeren ringte, men hun ringte altså ikke opp igjen. Virker som en travel morgen. Avtalen var gjort 2 uker i forveien. Kunne han bare dukket opp? Hvor sikre var gjerningsmennene som tok AE på at de ikke ville bli forstyrret? Datteren bor rett i nærheten også. Ektemannen jobber like ved.

Ettersom overfall med stor sannsynlighet har skjedd rett etter at TH ankom arbeidsplassen så tror jeg at han har blitt holdt under oppsyn. Så er klarsignal gitt. Mulig man har ventet til hun selv åpnet døren for å gå på morgentur med hunden. Eller sikret seg adgang til boligen på annen måte.
Citera
2019-09-19, 09:17
Medlem
Ikke så raskt nå.

Endelig gjentar politiet tidligere uttalelser om 09:14-samtalen som "siste sikre livsbevis".

Men, på direkte spørsmål fra VG:
Citat:
– Hvor sikre er dere på at 09.14 er siste sikre livstegn fra henne?

– I vår hovedteori forholder vi oss til at telefonsamtalen 09.14 er siste kjente livstegn. Det er imidlertid med dette som med mye annet – frem til hendelsesforløpet er klarlagt, skal vi være varsomme med å være helt bastante i våre konklusjoner, svarer Brøske.

For meg ser dette helt klart ut til at politiet forbereder seg på å offentliggjøre at 09:14-samtalen er fake.

Så til avtalen med elektrikeren, som iflg VG "bor i Sloraveien, like ved Hagen-ekteparet".
Citat:
– Jeg ringte Anne-Elisabeth klokken 09.48, men jeg fikk ikke svar. Jeg stusset over det, fordi vi hadde en avtale om at jeg skulle bytte lampene på kjøkkenet hennes, sier elektriker Tommy Skansen til VG.

Ringte elektrikeren TH og spurte etter AEH? Uansett, når elektrikeren er en nabo, måtte de forvente at han ville komme på døren og ringe på. Først til avtalt tid, men han da ikke fikk svar på telefon, ville han muligens ringe på døren etter arbeidstid.

Denne avtalen kan være svaret på hvorfor AEH måtte forsvinne denne morgenen.

Til at det ikke ville være tilstrekkelig å forklare manglende svar på telefon med eksempelvis at AEH hadde glemt avtalen, var blitt syk, hadde reist på hytta, vært ute og handlet osv. Eller hva slags forklaringer det kunne vært aktuelt å finne på. For å dekke over at ektefellen hadde drept henne i løpet av det siste døgnet. Og TH endte opp med å konstruere spor etter en høydramatisk kidnapping fra hjemmet, på formiddagen 31. oktober.

Kilde VG i dag
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar
Senast redigerad av kornblomst 2019-09-19 kl. 09:19. Anledning: skrivefeil
Citera
2019-09-19, 09:36
Medlem
Citat:

Politiet er rimelig sikre på at noe har skjedd i tidsrommet 9:14 til 9:48, men de må naturligvis ta forbehold om at tidsrommet kan strekkes fram til de mottar melding om ugjerningen.

Nå må du ikke lese VG og Brøske som fanden leser bibelen.

Det samme gjelder agvvv.

Brøske, om tidsvinduet AEH skal ha forsvunnet.
Citat:
Politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt ønsker ikke å gå i detalj utover at Anne-Elisabeth Hagen ble drept eller bortført i tidsrommet etter telefonsamtalen klokken 09.14 og frem til ektemannen Tom Hagen varslet politiet cirka klokken 14.10 samme dag.

Edit:
Det er helt klart at Brøske her utvider tidsrommet forbrytelsen kan ha skjedd frem til det øyeblikk TH varslet politiet.

Man utelukker ikke at kriminelle handlinger kan ha skjedd etter at TH kom hjem ca 13:30.
Senast redigerad av kornblomst 2019-09-19 kl. 10:01. Anledning: Edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in