• 1
  • 2
2019-09-18, 23:22
Medlem
Lite inne på att byta till en V70 från 2010-2012, manuell.

Tittar på bilar som gått i min mening väldigt långt alltså över 25000 mil. Tänker också på andrahandsvärde om jag lägger 5000 mil till så är den uppe i 30000 mil hur pass påverkas värdet?

Min generella uppfattning är att motorn orkar oerhört mycket mer, minst 50000 mil säkert mycket mer än det också. Men jag tänker på bussningar i framvagn, krängningshämmare, motorfästen och spindelleder? Blir det problem?

Vad tycker ni?
Senast redigerad av Auxiliary 2019-09-18 kl. 23:24.
Citera
2019-09-18, 23:27
Medlem
Dom delar du nämner är ju vanliga slitage delar.
Beror ju på vilka vägar, vem som kör osv.
Saker du ska se upp med är ju dieselpump, turbo osv
En jag jobbat ihop med hadde en 2012 som gått 30000 mil å den gick så det susa.
Enda han bytta på 5 år var några däck och generator.
Citera
2019-09-18, 23:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary

Tittar på bilar som gått i min mening väldigt långt alltså över 25000 mil. Tänker också på andrahandsvärde om jag lägger 5000 mil till så är den uppe i 30000 mil hur pass påverkas värdet?

Min generella uppfattning är att motorn orkar oerhört mycket mer minst 50000 mil säkert mycket mer än det men jag tänker på bussningar i framvagn, krängningshämmare, motorfästen och spindelleder.

Vad tycker ni?

Om bilen är i bra skick och har bra pris så slå till! Andrahandsvärde tror jag inte någon kan räkna sannolikt på utan att ljuga.

Klart att en gammal bil är en gammal. Men är den fräsch och går bra, och har bra pris så varför inte? Räkna dock inte med något större tredjehandsvärde när du kalkylerar.
Citera
2019-09-18, 23:30
Bannlyst
Vågar och vågar, frågan är varför man skulle vilja köpa en så gammal bil över huvud taget, köp två år gamla bilar, behåll dom i två år sälj och repetera.
Citera
Medlem
Citat:

Min generella uppfattning är att motorn orkar oerhört mycket mer, minst 50000 mil säkert mycket mer än det också. Men jag tänker på bussningar i framvagn, krängningshämmare, motorfästen och spindelleder? Blir det problem?

Vad tycker ni?

Nästan alla motorer klarar av att gå 50k mil om man bara sköter om bilen rätt, servar ordentligt, inte håller på och kallstartar den för mycket osv.. Det är helt enkelt många faktorer som ligger till grund i hur en motor mår. Att bara veta miltalet säger egentligen ingenting om skicket på motorn.

Klart att bussningar, leder osv slits. Det är ju något du får kika på när du tittar på bilen.
Fråga vad som är gjort på bilen av dess tidigare ägare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboy666
Dom delar du nämner är ju vanliga slitage delar.
Beror ju på vilka vägar, vem som kör osv.
Saker du ska se upp med är ju dieselpump, turbo osv
En jag jobbat ihop med hadde en 2012 som gått 30000 mil å den gick så det susa.
Enda han bytta på 5 år var några däck och generator.

Dieselpumpen är väl ganska svår att kontrollera? Turbon märker väl att den är på väg att ge upp?
Citera
2019-09-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om bilen är i bra skick och har bra pris så slå till! Andrahandsvärde tror jag inte någon kan räkna sannolikt på utan att ljuga.

Klart att en gammal bil är en gammal. Men är den fräsch och går bra, och har bra pris så varför inte? Räkna dock inte med något större tredjehandsvärde när du kalkylerar.

Tyvärr är det ju så med bilar. Är det skillnad på 2.4D och D5? Vilken håller bäst?
Citera
2019-09-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FightOrFlight1
Nästan alla motorer klarar av att gå 50k mil om man bara sköter om bilen rätt, servar ordentligt, inte håller på och kallstartar den för mycket osv.. Det är helt enkelt många faktorer som ligger till grund i hur en motor mår. Att bara veta miltalet säger egentligen ingenting om skicket på motorn.

Klart att bussningar, leder osv slits. Det är ju något du får kika på när du tittar på bilen.
Fråga vad som är gjort på bilen av dess tidigare ägare.

Så om det är en gammal tjänstebil så är det bra eftersom den alltid gått varm?
Citera
2019-09-18, 23:34
Medlem
Citat:
Dieselpumpen är väl ganska svår att kontrollera? Turbon märker väl att den är på väg att ge upp?

Jaja🤒 mena bara att det kan bli väldig dyrt! Du kan ju kolla så inte pumpen är fuktig i vart fall! Turbon yler i backar å bilen blir trög liksom.
Annars är det en fin bil som går väldig billigt🎈
Citera
2019-09-18, 23:36
Medlem
Citat:
Jaja🤒 mena bara att det kan bli väldig dyrt! Du kan ju kolla så inte pumpen är fuktig i vart fall! Turbon yler i backar å bilen blir trög liksom.
Annars är det en fin bil som går väldig billigt🎈

Fantastiskt bil

Var sitter pumpen?
Citera
2019-09-18, 23:41
Medlem
Citat:
Fantastiskt bil

Var sitter pumpen?

Har aldrig kollat under huven på en sån. Men du ser det helt säkert.
Annars går det väl å googla alternativt fråga nån Volvo freak 🤒
Citera
2019-09-18, 23:43
Medlem
Citat:
Har aldrig kollat under huven på en sån. Men du ser det helt säkert.
Annars går det väl å googla alternativt fråga nån Volvo freak 🤒

Undra mer om den var lättillgänglig så att man snabbt kunde kolla den utan att plocka bort saker som eventuellt sitter i vägen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in