• 1
  • 2
2019-09-18, 19:19
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelse...geri-gislaved/
18 september 15:40, Bedrägeri, Gislaved

Två män gripna för bedrägeri.

13:42 Polis kontaktades av en väktare som kommit på fyra personer med att panta falska burkar.

15:08 Polis var på plats. Två män i 50 respektive 20-årsåldern greps misstänkta för bedrägeri. De hade lyckats panta ett hundratal falskmärkta burkar och i en bil de använde hittades flera säckar med burkar preparerade med falsk pantmärkning. Dessa burkar togs i beslag.

15:23 Männen fördes till polisstationen för förhör och en åklagare beslutar därefter om de ska anhållas eller släppas på fri fot.
Vet någon mer om händelsen?

Vem skulle ens tänka tanken att panta "falska burkar"?
Citera
2019-09-18, 19:21
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

13:42 Polis kontaktades av en väktare som kommit på fyra personer med att panta falska burkar.

15:08 Polis var på plats. Två män i 50 respektive 20-årsåldern greps misstänkta för bedrägeri. De hade lyckats panta ett hundratal falskmärkta burkar och i en bil de använde hittades flera säckar med burkar preparerade med falsk pantmärkning. Dessa burkar togs i beslag.

15:23 Männen fördes till polisstationen för förhör och en åklagare beslutar därefter om de ska anhållas eller släppas på fri fot.

Känner inte maskinen igen burkarna om det finns pant eller inte? När man beställer från tyskland så går burkarna ner men man får inte cash för dom.
Citera
2019-09-18, 19:23
Medlem
arakas avatar
Citat:

Antar att förhöret bedrevs med tolk.
Citera
2019-09-18, 19:28
Medlem
HVIT.s avatar
Det går ju att klistra på nya streckkoder. Fina "EU-medborgare" som det heter.
Citera
2019-09-18, 19:34
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Känner inte maskinen igen burkarna om det finns pant eller inte? När man beställer från tyskland så går burkarna ner men man får inte cash för dom.

Det är kanske därför man falskmärker burkarna, vad tror du själv?

Men är det inte lite av Jönsonligan över själva brottsligheten? Samla in säckvis med burkar utan pant, sitta och falskmärka dem, för att sen gå och panta.
Citera
2019-09-18, 19:36
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Det är kanske därför man falskmärker burkarna, vad tror du själv?

Förklara gärna hur man gör det och hur maskinen inte ser det men personalen då gissningsvis vad är din hypotes.
Citera
2019-09-18, 19:43
Medlem
Citat:
Förklara gärna hur man gör det och hur maskinen inte ser det men personalen då gissningsvis vad är din hypotes.

Har en bekant som är Ica-handlare, spekulerar från vad jag tidigare hört denne berätta om. Personalen gör som polisen, de profilerar personerna de råkade se vid pantningsmaskinen - 4 personer med mängder av burkar, och de har tidigare varit med om liknande bedrägerier.
Citera
2019-09-18, 19:47
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Har en bekant som är Ica-handlare, spekulerar från vad jag tidigare hört denne berätta om. Personalen gör som polisen, de profilerar personerna de råkade se vid pantningsmaskinen - 4 personer med mängder av burkar, och de har tidigare varit med om liknande bedrägerier.

Så dom går efter hur många personer som står vid pantmaskinen? Efter midsommar så var vi fyra pers som gick ner med varsina 2 sånna stora säckar var bara för att få bort allting från tomten.
Citera
2019-09-18, 19:52
Medlem
Citat:
Så dom går efter hur många personer som står vid pantmaskinen? Efter midsommar så var vi fyra pers som gick ner med varsina 2 sånna stora säckar var bara för att få bort allting från tomten.

Min uppfattning är att om det kommer 4 personer som pantar mängder av burkar, kan de flesta - speciellt de som arbetar inom handel och sett denna typer av bedrägerier - göra en hyfsad bedömning om dessa är i riskzonen att vara bedragare.

Tack för att du delger din midsommarupplevelse här. Något mer OT du vill berätta om?
Citera
2019-09-18, 19:54
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:

Tack för att du delger din midsommarupplevelse här. Något mer OT du vill berätta om?

Varför skulle det va OT jag bad dig att förklara hur personalen kom på dom vilket du uppenbarligen inte kan.
Citera
2019-09-18, 19:55
Medlem
Citat:

Kanske inte bara antalet. Svartmuskiga zigenare drar blickar till sig oavsett antal.
Citera
2019-09-18, 19:58
Medlem
Citat:
Varför skulle det va OT jag bad dig att förklara hur personalen kom på dom vilket du uppenbarligen inte kan.

Vad förväntar du dig att få höra? Personalen såg 4 personer som pantade mängder av burkar, de har med hög sannolikhet varit utsatt för liknande bedrägeriförsök tidigare, och misstänkte därför även dessa personer, förmodligen på något sätt kopplat till deras modus. Jag ser inte riktigt varför du skulle ha svårt att ta in den informationen. Kanske någon annan i din närhet kan förklara om jag inte når fram till dig.

Vad din burkpantning, och varför du berättar att det är skedde efter midsommar, har med detta brott att göra är inte uppenbart för mig - varför jag tyckte det är OT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in