2019-09-18, 14:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bra tryck i utredningen den 7 sep 2018?
Nja så bra gick det verkligen inte med tanke på att det tog nästan ett år efter den artikeln publicerades att häkta den misstänkte.
Sannolika skäl är inte så svårt att få igenom och det vet du om. Det är fullt möjligt även utan NFC resultat så varför var man tvungen att vänta på dem?
Det kanske fanns dubbla vinster med att synkronisera gripandet med en ny sammanställning från NFC. Dels kunde ju resultaten få motivera gripandet, och dels antydde gripandet att resultaten var positiva.
Citera
2019-09-18, 14:02
Medlem
Honan6s avatar
Angående SD:s överklagan av häktningen
Det som framställdes i inledningen av överklagan till Göta Hovrätt var väl "Har inte fått ta del av material" och det tolkar jag som att det mest frustrerande för honom är att han inte får ta del av FU-materialet annat än det som presenterats vid häktningsförhandlingen och som räckte till Sannolika skäl.
SD får helt enkelt inga möjligheter till att lägga upp en försvarsstrategi innan en delgivning av FUP:en och den släpps väl till honom tidigast 14 dgr innan åtal väcks?

-------------
Länk till information för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68641245
Citera
2019-09-18, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det är i princip omöjligt att få en försvarare entledigad mitt under en påbörjad utredning. Tingsrätten kan bevilja ett byte om den första försvararen inte hunnit sätta sig in processmaterialet, och det av kostnadsskäl. Annars kan man göra ASAP Rock, ta in privata försvarare, då kan inte rätten säga något.

Ok, vet inte om jag fattar dig rätt här?

Om man blir fälld i Tingsrätten för mord, kallas det mitt under påbörjad utredning?
Som jag tänker, borde utredningen vara färdig när man åtalar?
Eller fortgår utredningen även efter en dom i Tingsrätten, när det blivit aktuellt att den dömde överklagat?

Eller menar du om mgm skulle vilja byta nu, dvs innan åtal och rättegång?
Citera
2019-09-18, 14:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kanske fanns dubbla vinster med att synkronisera gripandet med en ny sammanställning från NFC. Dels kunde ju resultaten få motivera gripandet, och dels antydde gripandet att resultaten var positiva.

Ja resultaten var positiva men var de tillräckligt positiva för att få ett åtal och dom eller endast för häktning?

Om resultaten på något sätt kan förklaras av IB vid en rättegång och åklagaren endast har dem att luta sig mot (vilket verkar vara fallet med tanke på att han inte kunde häktas utan dem) så lär hon förlora, om inte i TR så i HR.
Citera
2019-09-18, 14:13
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har svårt å tro det 20-25år, det är lång tid.

Speciellt för någon som är beroende av GC.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-18 kl. 14:29.
Citera
2019-09-18, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Finns ingenting som talar för att man inte gjort en bred utredning precis som man påstår. Att SD var första spåret är inget märkligt. Det har han ju till och med sagt själv enligt mig ifrån trovärdig källa. Sedan verkar man inte hittat någon anledning till att avvika ifrån detta. Sett utifrån vad vi vet så pekar ju allting i den inriktningen. SD har hotat och trakasserat LW, saknar alibi och är utav utredningen misstänkt på Sannolika skäl. Dvs under utredningens gång har misstankarna stärkts.

Detta betyder ju inte såklart att allting är klappat och klart. Men när du nu i desperation griper efter halmstrån att rikta uppmärksamheten åt andra håll så måste detta underbyggas med någon form utav bevis. Ny information som vi inte känner till sedan tidigare för att det skall bli intressant. Annars kommer åtminstone jag enbart vänta och se om SD (och HD?) blir fällda och utgå ifrån att utredningen är inne på rätt spår.

Jag behöver inte underbygga någonting med bevis. Tråden är full av grova anklagelser utan några som helst bevis, påstådda bevis är inga bevis. Vi får se vad det hela landar, en frikänd HD absolut. SD vågar jag inte fria, dråp kan göras i hastigt mod, det är inom möjligheternas ram.

Konsekvensen av ett mord i närhet av en själv där man garanterat får största möjliga uppmärksamhet från polisen, det är inte förenligt med planering eller riskkalkylering. Är man däremot i utkanten av misstankesfären, den som inte självklart kommer att få misstankarna på sig, då är mord perfekt. Vill man sätta dit någon annan som man är förbannad på typ SD och samtidigt bli av med någon man börjat hata LW, så är det mer än perfekt.

Man kan alltså leta bland svikna rivaler, utöver moraliskt hämnare med religiösa motiv. Inte bara göra det så lätt för sig som åklagaren gör. I och för sig följer hon ju bara det vanliga polisiära mönstret.
Senast redigerad av 314Pi 2019-09-18 kl. 14:37.
Citera
2019-09-18, 14:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Varför försökte SD överklaga häktningsbeslutet? Borde inte hans försvarsadvokat i alla fall insett att det skulle bli avslag, om inte SD förstod det själv?
Vann de något på att göra så?

SD hade väl hittat på en historia för att
bortförklara de bevis som finns mot honom.
Hovrätten trodde uppenbarligen inte på
den.
Citera
2019-09-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vill bara påminna att:

[i]Sannolika skäl betyder att det ska vara välgrundad bevisning, mycket troligt eller tillförlitlig bevisning; alltså att sannolikheten att ett brott har begåtts av en viss gärningsperson är mycket hög.

Beviskravets nivå innebär att bevisningen måste vara betydligt högre än det som gäller vid “skälig misstanke”. Det måste dock inte ha en sådan styrka att den är tillräcklig för att väcka åtal. Det måste helt enkelt vara en övertygande bevisning om en persons skuld.

När beviskravet sannolika skäl uppnås kan det innebära långa frihetsberövanden. Detta beviskrav är det som är gäller för häktning. Det krävs alltså mycket starka bevis; det ska gälla en viss gärningsperson och det ska finnas konkreta bevis för att den gärningspersonen har begått ett visst brott.
Två personer kan inte samtidigt kan vara misstänkta på sannolika skäl för ett brott som har begåtts av en ensam gärningsperson. Detta är en skillnad mot vad som gäller för kravet kan misstänkas.
Vid sannolika skäl kan man säga att 75% sannolikhet tyder på att en viss person är rätt gärningsperson och resten är kvarstående osäkerhet.
[/I
Eftersom kraven för en häktning på "sannolika skäl" är ganska tuffa, och att Hiding har lyckats uppnå denna "grad", och även en domstol har bedömt detta, så är i alla fall jag ganska övertygad om att rätt person sitter där han sitter.

Många har blivit friade även efter sannolika skäl. Sannolika skäl får inte innebära att man låter alla andra spår kallna.
Citera
2019-09-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man får bara hoppas att Hiding har tillräckligt med bevis mot SD att det inte blir tal om frigivning i högre instans.

Jag är tyvärr fortfarande pessimistisk ang. hir långt bevisningen kommer hålla.

Man får hoppas hon har vattentätt på fötterna innan hon går till åtal. Tingsrätter är ofta lätta att få med sig, de är mer benägna att lita på "känslor" även om det inte får vara så. Hovrätter känns betydligt mer juridiskt stabila. Min personliga uppfattning som jag tror att många delar.

Möjliga alternativ.
-Hiding går inte till åtal hon släpper ut SD men låter misstankarna hänga kvar över hans huvud. Ett livstidsstraff tycker nog många.
-Hon går till åtal men SD frias av TR hon överklagar till HD
-SD blir fälld av tingsrätten han överklagar till HD.
-Hovrätten avgör i det fallet om bevisningen räcker.

Vi får hoppas vi slipper ett nytt Kaj Linna fall.
Citera
2019-09-18, 14:54
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, vet inte om jag fattar dig rätt här?

Om man blir fälld i Tingsrätten för mord, kallas det mitt under påbörjad utredning?
Som jag tänker, borde utredningen vara färdig när man åtalar?
Eller fortgår utredningen även efter en dom i Tingsrätten, när det blivit aktuellt att den dömde överklagat?

Eller menar du om mgm skulle vilja byta nu, dvs innan åtal och rättegång?
Jag kanske var lite otydlig. Huruvida man får byta försvar är väldigt godtyckligt från tingsrätt till tingsrätt. Men rent generellt kan man säga att om man är misstänkt för ett brott som kan ge fängelse så tror jag det finns något avgörande i HD som säger att man ska få byta försvar. Sedan brukar rätten titta på om det är en stor utredning där den nya försvararen helt enkelt inte hinner läsa in sig på målet kan även det vara en anledning till att man inte kan byta. Mellan tings och hovrätt brukar det vara enklare.
Tingsrätten kan även besluta att man får byta, men att tidsspillan och reskostnader ska falla på den misstänkte. Den vanligaste motiveringen från rätten brukar vara att det inte finns tillräckliga skäl för ett byte av försvarare.
Citera
2019-09-18, 15:08
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Man får hoppas hon har vattentätt på fötterna innan hon går till åtal. Tingsrätter är ofta lätta att få med sig, de är mer benägna att lita på "känslor" även om det inte får vara så. Hovrätter känns betydligt mer juridiskt stabila. Min personliga uppfattning som jag tror att många delar.

Möjliga alternativ.
-Hiding går inte till åtal hon släpper ut SD men låter misstankarna hänga kvar över hans huvud. Ett livstidsstraff tycker nog många.
-Hon går till åtal men SD frias av TR hon överklagar till HD
-SD blir fälld av tingsrätten han överklagar till HD.
-Hovrätten avgör i det fallet om bevisningen räcker.

Vi får hoppas vi slipper ett nytt Kaj Linna fall.

Sin Cos Tan .. det är ju triangeldrama hade du glömt det FiFi ? :/
Citera
2019-09-18, 15:14
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Nej du oberörda kan man knappast påstå någon kan vara som är föremål för intensiva försök sättas dit för mord. Att man försöker fungera i vardagen är allas strävan även under svåra omständigheter.

Vad gäller åklagaren så verkar hon ha undvikit att utreda spåret, en MGM tillhörigt den religiösa sekt som offret också tillhörde. En medlem som knappast levde enligt guds bud och enligt vissa värre än så. Det visar på att åklagaren är inkompetent. Man kan förstå att alternativa spår är så iskalla att dem inte går att ta upp längre.
Menar du SD? Han är ju ateist 😂 Sen är väl inte Equmeniakyrkan (stavning) nån sekt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in