Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det ligger mycket i det, sossarna är inte längre vad de varit. Man driver inte längre en socialdemokratisk politik, vilket även väljarna upptäckt och valresultaten blir därefter.
Återigen; Inget är som det var förr. Det kommer aldrig heller att bli som det var förr. Så släpp det förflutna och hitta något som funkar NU istället!
Citat:
Det var du som drog parallellen med tandvården.
Exakt. Och jag drog min poäng, vilket var att det inte råder någon form av misär med svensk tandhälsa, trots att tandvården inte är gratis. Din poäng var att vården var mycket dyrare. Trots detta är priset för en sjukvårdsförsäkring i Sverige ganska lågt. Så... jag ser inte vart du ville komma!
Citat:
Samhället har absolut förändrats. Eller snarare: politikerna/samhällseliten har förändrat samhället. EU med öppna gränser har förändrat arbetsmarknaden, med företagsflykt och lönekonkurrens. Men man vill få oss att tro att globaliseringen är en naturlig "utveckling" och inte nåt som styra av samhällseliten. Sossarna har tyvärr själva bidragit till detta, i sin iver att inte verka bakåtsträvande och nationalistiska.
Samhället kan styras dit vi själva vill det, jag tror inte på nån naturlig, oundviklig utveckling som borgerliga debattörer alltid vill få oss att tro på när man vill dumpa löner eller säga upp anställda. Eller flytta svenska företag till låglönemarknader för att öka vinsterna. Vem tror du ville ha EUs öppna marknad, vem tjänade på detta? Företagen och politikerna förstås, inte svenska folket
Nja. Världen förändras konstant. Därför behöver politiker hänga med när det svänger, så att säga.
Det är inte bara p.g.a. öppna gränser man bidragit till företagsflykt. Det har gjorts genom höga skatter och arbetsgivaravgifter också. Så... du vill ha ett land med helt stängda gränser, där vi inte tillåts handla med omvärlden och låga skatter?
Nej. Vi kan inte styra samhället dit vi vill. Vi är trots allt beroende av en omvärld också. Och vi styr inte omvärlden, population, utbildningsgrad, individers ambition, antal i behov av sjukvård eller liknande.
Borgerliga vill inte säga upp anställda. Borgerliga vill däremot öka möjligheten till att få säga upp, vilket kan innebära att företag lättare anställer någon. Om du i regel inte får sparka någon så kommer du också dra dig från att anställa från första början.
Varför tror du att svenska företag flyttar utomlands? Jo, p.g.a. DE HÖGA SKATTERNA I SVERIGE!!!!!
Klart man tjänar på en öppen marknad, nu när många priser sjunkit. Ta musikindustrin t.ex. där utbud och priser på en gitarr i Sverige var extremt höga. Sedan fick vi fri handel inom EU. Plötsligt kunde man köpa en gitarr för halva priset från Tyskland. Svenska företag fick det hett om öronen, men vi konsumenter fick det betydligt bättre. Och det påverkar i regel alla branscher. Så jag skulle säga att du även där har FEL!
Citat:
Är det ovanstående en metafor för att samhället borde skära i välfärden? Samhällsekonomin är knappast jämförbar med någons privatekonomi. Genom skatterna har vi fördelningspolitiska möjligheter att föra över resurser från de mest välbärgade till de mest utsatta. Med ett högt skatteuttag kan samhället garantera alla bra samhällsservice, istället för att bara de förmögna kan köpa sig de tjänster man vill ha.
Du slänger dig med lite konstiga ordval. Men jag tycker, svar ja, att staten borde skära i välfärden - helst dumpa den helt och ersätta den med vinstdrivande alternativ. Dock bör man ha ett skyddsnät för dem som inte har råd att bekosta en egen försäkring.
Det är klart den är. Svara på frågan!
Det är ju här problemet ligger, och även anledningen till varför jag ställde just den frågan som jag faktiskt ställde; Vi höjer hela tiden skatterna. Trots detta blir kvaliten sämre och sämre. Precis som en privatperson som lånar pengar för att få ihop till hyra och räkningar... men när det slår till nästa gång, måste man höja och höja igen. Hade det funnits något ordentligt intresse av en långsiktig lösning som FAKTISKT FUNGERAR, hade man istället funderat på varför kvaliten bara blir sämre och sämre och därmed istället gjort något åt det. Nu får den bristfälliga vården istället fortsätta genom att mer pengar skjuts till.
Till syvende och sist handlar det trots allt om pengar. Är pengarna slut så finns det bara nedskärningar kvar. Tänk på det... (och få helst andra sossar att tänka på det också, jag tror nämligen att stora nedskärningar är att vänta).